Framtiden som dog.

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Viken dieselbil varvar 7-8000 rpm???

Typ nån LeMans Audi. Därför jag sa att det börjar vara mer "prestandabil" då. :)

Med tanke på den snabba utvecklingen mot mer turbo inom bilindustrin så tror jag att det är en tidsfråga innan vi får se olika varianter på turbo i MC från de stora tillverkarna. Om man exempelvis ser hur mycket soppa en mc drar jämfört med en högpresterande bil från exempelvis audi, bmw eller mercedes så tycker jag det känns som att vi mc-åkare har mycket att se fram emot.

Med tanke på den snabba utvecklingen mot mer turbo inom bilindustrin så tror jag att det är en tidsfråga innan vi får se olika varianter på turbo i MC från de stora tillverkarna. Om man exempelvis ser hur mycket soppa en mc drar jämfört med en högpresterande bil från exempelvis audi, bmw eller mercedes så tycker jag det känns som att vi mc-åkare har mycket att se fram emot.

Jag håller med, även om jag personligen anser att turbo ej har på en motorcykel att göra:gamlo.
Men jag tror inte att aggregaten kommer att hamna på sporthojjar.
En produktionssporthoj med turbo original kommer förmodligen att smetas full med elektronik för att öka körbarheten och skona chassiet.
Däremot tror jag att det är en bra idé på sporttouringhojjar.
Maffigt mellanvarvsvrid och låg förbrukning.

En turbo alt. kompressor matad R4 är det logiska steget till mer effekt

En turbo alt. kompressor (eller både och) matad R4 är det logiska steget till mer effekt i en literhoj
Man har effekt optimera motorerna & sänkt vikten så långt det går (in i absurdum) & kommer om utvecklingen fortsätter som tidigare - Att varje ny modell ska vara motorstarkare & lättare än den förra, tvingas till radikalare grepp/ny tänk.
Om man som tidigare skrevs går ner i kubik till en mindre, lättare motor & ändå får mer effekt har man uppnått det tidigare nämnda målen dvs. >hk/<kg proportionen.
Den sk. turbokicken eller gummisnodds effekten är historia idag. Jag vet att jag är tjatig men VW har en turbo + kompressor matad motor på 1390cc. som ger 180hk, 250nm & drar 0,59 L/milen (bensin) med deras geniala DSG 7 automatlåda med dubbel kopplingar som ej stjäl någon kraft. Omräknat i sporthojs termer ger detta svindlande möjligheter att ur en liten motor plocka ut enorm effekt.
Tekniken finns frågan är egentligen vem som först vågar förpacka den i lämplig storlek för en hoj. Pionjären lär få flera efterföljare.

Nej, mer effekt och lägre vikt låter ju onödigt och inte något som en mc-tillverkare skulle vara intresserad av?..

Kan iofs stämma här i Sverige där cc är den enda prestandasiffran folk verkar förstå.

Högre vikt och mer kostnad(Dra bort det första och addera ett JÄTTE här istället) kontra mot vad man får ut i effekt när det dessutom ska vara driftsäkert, så nej, det tror jag inte.
Hade det varit optimalt så hade det suttit på dagens hojar idag, tekniken finns sedan årtionden tillbaka.

Last edited:
En turbo alt. kompressor (eller både och) matad R4 är det logiska steget till mer effekt i en literhoj
Man har effekt optimera motorerna & sänkt vikten så långt det går (in i absurdum) & kommer om utvecklingen fortsätter som tidigare - Att varje ny modell ska vara motorstarkare & lättare än den förra, tvingas till radikalare grepp/ny tänk.
Om man som tidigare skrevs går ner i kubik till en mindre, lättare motor & ändå får mer effekt har man uppnått det tidigare nämnda målen dvs. >hk/<kg proportionen.
Den sk. turbokicken eller gummisnodds effekten är historia idag. Jag vet att jag är tjatig men VW har en turbo + kompressor matad motor på 1390cc. som ger 180hk, 250nm & drar 0,59 L/milen (bensin) med deras geniala DSG 7 automatlåda med dubbel kopplingar som ej stjäl någon kraft. Omräknat i sporthojs termer ger detta svindlande möjligheter att ur en liten motor plocka ut enorm effekt.
Tekniken finns frågan är egentligen vem som först vågar förpacka den i lämplig storlek för en hoj. Pionjären lär få flera efterföljare.

Varför skall motorn vara på en liter då?
Jag märker av turbons fördröjning även på moderna motorer.
Inget jag vill ha vid aktiv körning, även om det handlar om bråkdelar av en sekund.

Singelturbo på en hoj? Nja... optimalast på en hoj skulle vara dubbelturbo då de ger lägre förbrukning, mycket effekt vid låga varv och saknar denna farliga ketchup-effekt :gnissla

En 250-350cc radfyra, ett väl designat 4.2 grenrör kopplat till ett fullständigt pulsuppladdat aggregat med aktiv tryckreglering och "ketchupeffekten" hade bedömt blivit betydligt mindre än på en modern 600cc sugis. Den som saknar turbo får åka utan bar...

Idag är det inga problem att få tryck tidigt. Problemet är snarare att hålla nere trycket så inte skiten flyger i bitar på låga varv. (hög effekt, på låga varv = stygga cylindertryck..)

Singelturbo på en hoj? Nja... optimalast på en hoj skulle vara dubbelturbo då de ger lägre förbrukning, mycket effekt vid låga varv och saknar denna farliga ketchup-effekt :gnissla

Mja...

Last edited:
Varför skall motorn vara på en liter då?
Jag märker av turbons fördröjning även på moderna motorer.
Inget jag vill ha vid aktiv körning, även om det handlar om bråkdelar av en sekund.

Nej du har rätt, jag började med en liter, men medan jag skrev texten insåg jag att volymen kunde halveras. En viss fördröjning finns & kan bara fixas med, antingen en biturbo där den andra turbon (lättrycks) laddar från lägre varv alt. (min favorit) en kompressor som matar tills turbon tar över, med en överlappning i mellanregistret där kraften vid vardags körning tas. Allting går om viljan finns. Tror jag?

Du Jörgen, den där hillbilliy-filmen som just kostade mig 4 minuter och 38 sekunder av mitt liv, hur tänkte du liksom..?:va
Ojs. Jag misstog mig på tråd, trodde det var en gammal tråd om hojar som aldrig såldes i Sverige.
Ska nog inte ha så många fönster uppe när jag är slaff i läffen :D

Ang turbo och sporthojar så tror jag inte att tillverkarna vill satsa på en teknik som inte används på MotoGP-hojarna.
Däremot kanske det ånyo kommer turbo på touringmodeller. Om jag får gissa.

Last edited:
Jörgen, jag tycker också VT500:an är skiitsnygg!

Nej du har rätt, jag började med en liter, men medan jag skrev texten insåg jag att volymen kunde halveras. En viss fördröjning finns & kan bara fixas med, antingen en biturbo där den andra turbon (lättrycks) laddar från lägre varv alt. (min favorit) en kompressor som matar tills turbon tar över, med en överlappning i mellanregistret där kraften vid vardags körning tas. Allting går om viljan finns. Tror jag?

Och då får man en hoj som väger och går som en literklubba.
Fast mer komplicerad.
Jag väljer klubban.

Och då får man en hoj som väger och går som en literklubba.
Fast mer komplicerad.
Jag väljer klubban.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey