Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Snack, snack, snack. Kontentan kvarstår; många förare som du klassar som sopor klarade av det mest basala, dvs. att ta körkort. Du klarade det inte. Att du skyller på fan och hans moster, syster, städhjälp och pudel gör inte någon skillnad.![]()
Om du tittar på mitt inlägg så var det ett svar till Fraden som hävdade att det var livsviktigt att kunna krypköra i stadstrafik.
Jag försökte förklara för dig att man kan faktiskt förolyckas i trafiken trots att man har körkort. Förstår du nu?
riverrafter skrev:Nog är jag förfärad över olycksstatistiken. Men det behöver ju inte betyda att vi måste införa riskutbildning utan att detta har utretts ordentligt.....
Idiot kan du vara själv,
Erfarenhet som förare tror jag mer på så varför inte etappvis öka effekten under låt oss säga 4år innan man når ostrypta klass 7 hojar.
Kommer inte fungera (men tanken är jäkligt bra annars).
Samma sak som med fyrhjulingarna.
Max 20hk för att framföras på väg. Men vet inte om någon som kör en strypt 450, 500, 800 osv.
Ser ju bra ut på pappret, men i verkligheten...
Ni som tror att krypkörningsmomentet handlar om krypkörning kanske skulle fundera lite till... det handlar om att visa att man kan hantera hojen, och för att visa det på ett unisont sätt så är krypkörning ett bra sätt. Visst finns det både för och nackdelar men det är väl det sätt man kommit fram till funkar bäst som bedömningspunkt.
Nu är det ju som så att för att hålla riskkurs ska du ha en dokumenterad pedagogisk bakgrund. Genomgått risklärarutbildning samt själv köra motorcykel.Näe, kan du?
Kan du förklara varför det är just körskolor som ska hålla i riskutbildningarna, det finns ju privatister också?
Förklaringen stavas STR
Nu är det ju som så att för att hålla riskkurs ska du ha en dokumenterad pedagogisk bakgrund. Genomgått risklärarutbildning samt själv köra motorcykel.
Då faller väl trafiklärarna bort?
De läser i princip ingen pedagogik alls i utbildningen, max 1-2 veckor.
Jag vill inte svartmåla alla trafiklärare, låt oss bara säga att yrkesskickligheten varierar rätt så mycket.
Hade vi inte förresten enats om att det inte finns forskning i ämnet?
Eller menar du med utrett att många har funderat i remissvaret?
Klurig fråga det här.
Hur ska man kunna prova om något nytt fungerar om man bara måste luta sig mot befintlig forskning?Då faller väl trafiklärarna bort?
Jag vill inte svartmåla alla trafiklärare, låt oss bara säga att yrkesskickligheten varierar rätt så mycket.
Klurig fråga det här.
Då faller väl trafiklärarna bort?
Klurig fråga det här.
1-2 veckor antar jag bara är gissning från din sida då det är en differens på 50%... men det är fortfarande mer än gemene man.
utredning är inte samma sak som forskning.
Suckar..
Nä jag menar att det finns många studier som behandlar risk och färdighetsträning.
Så jag har är inte överens med dig om att det inte finns forskning på människans beteende och hur man kan påverka det...
Nej, inte en gissning. Det beror på vilka kurser man räknar och hur man ser på praktiken. Hur räknar du?
Det pedagogiska inslaget i teori inom ämnet pedagogik är ju nästintill obefintligt för trafiklärare.
Om så är fallet så skall du ju inte ha några problem att ge källor på dessa studier?
Namn på studien och författare samt år. Någon studie?
Det pedagogiska inslaget i teori inom ämnet pedagogik är ju nästintill obefintligt för trafiklärare
härligt med människor som kollar upp fakta först
Kursplan för TrafiklärarutbildningTermin 1
•Yrkespedagogik Trafiklärare 1 100p
•Författningskunskap Trafik 50p
•Trafikpsykologi 60p
•Fordonssäkerhet & miljö 80p
•Trafiksäkerhetsarbete 50p
•Yrkespedagogik Trafiklärare 2 40p
•Arbetsmiljö 20p
Termin 2
•Yrkespedagogik Trafiklärare 2 40p
•Verksamhetsförlagt lärande 1 100p
•Arbetsmiljö 20p
•Författningskunskap Trafik 50p
•Trafikpsykologi 70p
•Fordonssäkerhet & Miljö 70p
Termin 3
•Yrkespedagogik Trafiklärare 2 100p
•Verksamhetsförlagt lärande 2 200p
•Trafikpsykologi 20p
•Yrkespedagogik 2 20p
•Arbetsmiljö 10p
Stämmer ju.. 1-2 veckor..... host host
Finns otroligt mycket studier som visar att det är vårt beteende o attityd som orsakar olyckorna. Slutsatsen blir ju ganska enkell. Riskutbildning behövs.
http://www.motorcycleguidelines.org.uk/furniture/documents/resources/TRL/TRL607-Summary.pdf
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |