Framtiden -> Ännu dyrare körkort?

Riskutbildningar i all ära, men de är fan en fördel att man då åtminstone kan gå på sånt, här på ön finns de i dagsläget ingen sån för dom har ingenstans o va än. HÄRLIGT!!

Snack, snack, snack. Kontentan kvarstår; många förare som du klassar som sopor klarade av det mest basala, dvs. att ta körkort. Du klarade det inte. Att du skyller på fan och hans moster, syster, städhjälp och pudel gör inte någon skillnad. :rolleyes:

:tummenupp

Om du tittar på mitt inlägg så var det ett svar till Fraden som hävdade att det var livsviktigt att kunna krypköra i stadstrafik.

Ja, jo jag påpekade ju verkligen att det var livsviktigt att kunna krypköra :rolleyes:

Jag försökte förklara för dig att man kan faktiskt förolyckas i trafiken trots att man har körkort. Förstår du nu?

Ja, och där har du svaret på varför dom har infört riskutbildningar :tummenupp

Last edited:
riverrafter skrev:
Nog är jag förfärad över olycksstatistiken. Men det behöver ju inte betyda att vi måste införa riskutbildning utan att detta har utretts ordentligt.....

För det första. Jag är inte Smc. Jag svarar inte för Smc's räkning.
Jag skrev inte attt Smc's medlemmar tyckte att det var för lätt att ta körkort. Jag sa erfarna motorcyklistet.

Är du så blåögd att du inte tror det. Är utrett. Ja då får du gärna tro det.,

Riskutbildningen är på inget sätt bundet till str. Vilken person som helst med pedagogisk bakgrund kan faktiskt få hålla riskutbildning. Givetvis måste personen gå riskutbildarkursen.
Men dessa fakta känner du väll till, för du sitter väll inte och spyr galla över något du inte är insatt i?

Riskutbildningens syfte har säkert utveklats med tanke på att rädda liv, om det nu blir så eller om det enbart blir en ytterliggare kostnad för KK aspiranter får framtiden utvisa.

Samma är det ju med det nya AM kortet som man tydligen måste ha som minsta behörighet för moppar, 7000:- har jag hört att det ska kosta, lär ju kraftigt minska moppehandlarnas försäljning och åter igen så tas beslut utan att utreda följderna, chansen att hormonstinna 15åringar kommer ta det försiktigare med ett kort i fickan tror jag lika lite på som att riskutbildningen skulle få nya mcförare att gasa mindre.

Erfarenhet som förare tror jag mer på så varför inte etappvis öka effekten under låt oss säga 4år innan man når ostrypta klass 7 hojar.

Erfarenhet som förare tror jag mer på så varför inte etappvis öka effekten under låt oss säga 4år innan man når ostrypta klass 7 hojar.

Kommer inte fungera (men tanken är jäkligt bra annars).
Samma sak som med fyrhjulingarna.
Max 20hk för att framföras på väg. Men vet inte om någon som kör en strypt 450, 500, 800 osv.

Ser ju bra ut på pappret, men i verkligheten...

Kommer inte fungera (men tanken är jäkligt bra annars).
Samma sak som med fyrhjulingarna.
Max 20hk för att framföras på väg. Men vet inte om någon som kör en strypt 450, 500, 800 osv.

Ser ju bra ut på pappret, men i verkligheten...

Är fullt medveten om att det inte skulle fungera i praktiken, titta bara på hur många som plockar strypningarna av dom som har mellankort i dag, kanske vore bättre om det utreddes hur man ska göra för att få en sådan effekttrappa att fungera istället för en riskutbildning.

Ni som tror att krypkörningsmomentet handlar om krypkörning kanske skulle fundera lite till... det handlar om att visa att man kan hantera hojen, och för att visa det på ett unisont sätt så är krypkörning ett bra sätt. Visst finns det både för och nackdelar men det är väl det sätt man kommit fram till funkar bäst som bedömningspunkt.

Ni som tror att krypkörningsmomentet handlar om krypkörning kanske skulle fundera lite till... det handlar om att visa att man kan hantera hojen, och för att visa det på ett unisont sätt så är krypkörning ett bra sätt. Visst finns det både för och nackdelar men det är väl det sätt man kommit fram till funkar bäst som bedömningspunkt.

När jag tog körkort för många årsedan så sa faktiskt Läraren att köra fort klarar vilken idiot som helst men att köra sakta visar att du kan hantera mc:n även när det är trångt.

Ligger något i det.

Näe, kan du?

Kan du förklara varför det är just körskolor som ska hålla i riskutbildningarna, det finns ju privatister också?

Förklaringen stavas STR
Nu är det ju som så att för att hålla riskkurs ska du ha en dokumenterad pedagogisk bakgrund. Genomgått risklärarutbildning samt själv köra motorcykel.

Nu är det ju som så att för att hålla riskkurs ska du ha en dokumenterad pedagogisk bakgrund. Genomgått risklärarutbildning samt själv köra motorcykel.

Då faller väl trafiklärarna bort?
De läser i princip ingen pedagogik alls i utbildningen, max 1-2 veckor.
Jag vill inte svartmåla alla trafiklärare, låt oss bara säga att yrkesskickligheten varierar rätt så mycket.

Hade vi inte förresten enats om att det inte finns forskning i ämnet?
Eller menar du med utrett att många har funderat i remissvaret?

Klurig fråga det här.

Jag vill inte svartmåla alla trafiklärare, låt oss bara säga att yrkesskickligheten varierar rätt så mycket.

Klurig fråga det här.

1-2 veckor antar jag bara är gissning från din sida då det är en differens på 50%... men det är fortfarande mer än gemene man.

utredning är inte samma sak som forskning.

Klurig fråga det här.
Hur ska man kunna prova om något nytt fungerar om man bara måste luta sig mot befintlig forskning?

Klurig fråga det här.

Suckar..
Nä jag menar att det finns många studier som behandlar risk och färdighetsträning.
Ge en person enbart färdighetsträning o den personen kan bli jäkligt duktig på att köra tex ambulans. Som i Studien som Glad (tror han heter så) har gjort. Blir han då en säkrare ambulansförare?
I Studien Glad gjorde fanns två grupper ambulansförare
En grupp fick enbart träna färdighet.
Den andra gruppen färdighet och risk.
Gruppen med risk hade senare varit inblandad i mycket färre olyckor än den gruppen med enbart färdighet.

Detta är bara en studie. Det finns många fler studier som visar på att färdighetsträning tillsammans med riskutbildning ger färre olyckor/tillbud.

Titta på tex räddningsverket. De jobbar hela tiden med den biten...'

Så jag har är inte överens med dig om att det inte finns forskning på människans beteende och hur man kan påverka det...

1-2 veckor antar jag bara är gissning från din sida då det är en differens på 50%... men det är fortfarande mer än gemene man.

utredning är inte samma sak som forskning.

Nej, inte en gissning. Det beror på vilka kurser man räknar och hur man ser på praktiken. Hur räknar du?

Det pedagogiska inslaget i teori inom ämnet pedagogik är ju nästintill obefintligt för trafiklärare.

Suckar..
Nä jag menar att det finns många studier som behandlar risk och färdighetsträning.

Så jag har är inte överens med dig om att det inte finns forskning på människans beteende och hur man kan påverka det...

Om så är fallet så skall du ju inte ha några problem att ge källor på dessa studier?

Namn på studien och författare samt år. Någon studie?

Last edited:
Nej, inte en gissning. Det beror på vilka kurser man räknar och hur man ser på praktiken. Hur räknar du?

Det pedagogiska inslaget i teori inom ämnet pedagogik är ju nästintill obefintligt för trafiklärare.

Om så är fallet så skall du ju inte ha några problem att ge källor på dessa studier?

Namn på studien och författare samt år. Någon studie?

Jag driver ett eget företag och skriver här på en liten del av den lilla fritid jag har.
Mitt eget intresse i sakfrågan gör att jag dels som instruktör plöjer ner ca 20-30 000 kr varje säsong för att fortbilda motorcyklister.
Det intresse gör att jag under de år jag varit instruktör läst genom det jag kommit över på internet mm.
Du är intresserad. Men orkar inte ta fram det själv. Du får köpa tjänsten av mig. Jag debiterar 475 kr/h
Vart skickar jag fakturan?
Eller använd google. Jag har tippsat dig om en studie om ambulansförarna. Dessutom har jag tippsat dig om studien som lett fram till "Full kontroll"
Forska lite själv eller köpt tjänsten.

hade 15 min över. Finns massor. Tog bara en i högen av en hel uppsjö med studier.
Finns otroligt mycket studier som visar att det är vårt beteende o attityd som orsakar olyckorna. Slutsatsen blir ju ganska enkell. Riskutbildning behövs.
http://www.motorcycleguidelines.org.uk/furniture/documents/resources/TRL/TRL607-Summary.pdf

Jag brukar normalt ta betalt för minst 1 timme.
Ska jag fortsätta jobba för dig.. Du är nu skylldig mig ca 120kr + moms.

Last edited:
Det pedagogiska inslaget i teori inom ämnet pedagogik är ju nästintill obefintligt för trafiklärare

härligt med människor som kollar upp fakta först:näsblod
Kursplan för TrafiklärarutbildningTermin 1

•Yrkespedagogik Trafiklärare 1 100p
•Författningskunskap Trafik 50p
•Trafikpsykologi 60p
•Fordonssäkerhet & miljö 80p
•Trafiksäkerhetsarbete 50p
•Yrkespedagogik Trafiklärare 2 40p
•Arbetsmiljö 20p
Termin 2

•Verksamhetsförlagt lärande 1 100p
•Arbetsmiljö 20p
•Trafikpsykologi 70p
•Fordonssäkerhet & Miljö 70p
Termin 3

•Yrkespedagogik Trafiklärare 2 100p
•Verksamhetsförlagt lärande 2 200p
•Trafikpsykologi 20p
•Yrkespedagogik 2 20p
•Arbetsmiljö 10p

härligt med människor som kollar upp fakta först:näsblod
Kursplan för TrafiklärarutbildningTermin 1

•Yrkespedagogik Trafiklärare 1 100p
•Trafikpsykologi 60p
•Fordonssäkerhet & miljö 80p
•Arbetsmiljö 20p
Termin 2

•Verksamhetsförlagt lärande 1 100p
•Arbetsmiljö 20p
•Trafikpsykologi 70p
•Fordonssäkerhet & Miljö 70p
Termin 3

•Yrkespedagogik Trafiklärare 2 100p
•Verksamhetsförlagt lärande 2 200p
•Trafikpsykologi 20p
•Yrkespedagogik 2 20p
•Arbetsmiljö 10p

Stämmer ju.. 1-2 veckor..... host host

Stämmer ju.. 1-2 veckor..... host host

Jag har undervisat elever på trafiklärarutbildning, den diskussionen har jag haft många gånger om hur mycket de får i undervisning om pedagogik. De säger själva ungefär 1-2 veckor sammanlagt. Resten upptas av praktik och andra integrerade moment.

Jag vet vad eleverna på utbildningen säger. Jag har även läst deras kursplan.

Sedan på frågan att debitera för att söka det faktaunderlaget som efterfrågas. Det är ju inte jag som hävdat att det finns ett stort underlag, jag har sökt men inte hittat det, flera jag har pratat med säger ju att det inte finns i nuläget. Om jag betalar dig 475kr/h lovar du att du då hittar det? Skulle inte tro det...

Du slingrar dig bara, du vet ju att det inte finns. Detta beslut om riskutbildning bygger ju inte på omfattande forskning eller kunskap, det vet du...

Finns otroligt mycket studier som visar att det är vårt beteende o attityd som orsakar olyckorna. Slutsatsen blir ju ganska enkell. Riskutbildning behövs.
http://www.motorcycleguidelines.org.uk/furniture/documents/resources/TRL/TRL607-Summary.pdf

Intressant, denna rapporten hävdar ju oxå att vi vet för lite och att forskning efterfrågas. En annan sak som rapporten hävdar är att man inte kan se att just kurser som lär ut att man ska ta bort "felbeteenden" skulle funka särskilt effektivt för att få ner olyckorna. Det är ju annars en av de saker som påpekas väldigt mycket från SMC.
Den är dessutom väldigt vag i sina slutsatser om man läser vad de menar. Slutsatsen menar att man ska rikta in sina insatser mot körkortstagare, men kan inte säga riktigt hur.

ps. Jag brukade ta 1200kr+moms per påbörjad timme på förra jobbet. Har det någon betydelse när vi ska skriva våra fakturor?? Varken du eller jag tror väl egentligen att någon skulle betala för våra inlägg på ett forum. Ville du bara vara viktig med det påståendet?
:D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...