Framtiden -> Ännu dyrare körkort?

Körkort håller inte på att bli en klassfråga. Vi är redan där. Det är inte många 18-åringar som har råd med bil eller MC-körkort idag såvida inte föräldrarna stöttar ekonomiskt. Eftersom ungdomar idag generellt går i skola längre än vad man gjorde för tjugo år sedan så finns helt enkelt inte finanserna till körkort. Jobb är ju heller inte helt enkelt att hitta när man kommer direkt från gymnasiet. Körkort är ingen rättighet men vi sponsrar så mycket annan värdelös skit med våra skattepengar så varför inte subventionera körkortet för människor med låga inkomster? Folk med körkort har mer alternativ på jobbmarknaden och bosätter glesbygden. Har man inget körkort så har man väldigt mycket mindre alternativ på jobb och bostadsmarknaden. Riskutbildningarna är säkert bra men att dom ska kosta så mycket pengar gör bara att ännu färre ungdomar kommer att ta körkort.
 
Riskutbildningarna är ju ett pinsamt skämt att man måste gå igenom.

Vad tror VV att dom ska få för effekt? ALLA VET att man inte får/bör/ska köra bil eller mc drogpåverkad. Lika mycket VET alla att man inte får råna en bank. MEN vissa gör det ändå. Inte så att om ett gäng bankrånare hade gått på en utbildning om att man inte får råna banker, hade stoppat dom.

Fjanterier som sagt :huvet Med garanterad NOLL effekt förutom lite mindre kvar i plånboken.

Åter till topic.
För att komma så billigt undan som möjligt med körkortet är att köpa/låna en motorcykel som du kan öva privat med. Ta en lektion på körskola för att lära dig grunden på tex låg/högfartsbanorna. Sen massöva dem bitarna privat tills de sitter. Ta en eller två körskolelektioner till om att köra i trafiken. Massöva sedan det som privatist.

Klart billigare än att toköva lågfartsbanan för 800kr i timmen varje gång eller vad nu körskolan har för timpenning.

(om du har nån att köra med förstås)
 
Jag betalade cirka 10 000:- för mitt utan att ens ha kört hoj innan jag tog första lektionen. Kört lite Motocross innan och moped men annars inget med värre effekt i. Teorin pluggade jag helt själv och den fixar nog vem som helst utan att gå på körskola då allting är väldigt logiskt. Det bästa är om man känner någon som har en hoj man kan låna för att i alla fall köra krypkörning och dylikt på, den är nämligen det jag märkte som kostar pengar på skola för körningen i stadstrafik är inte svår alls. Skulle däremot råda dig att vänta med att ta hojkortet tills du är 18 och kan ta för mellanklass då du slipper göra ny uppkörning och så vidare för det är ingen garanti att du klarar den även fast du kört A1 i något år.
 
Riskutbildningarna är ju ett pinsamt skämt att man måste gå igenom.

Vad tror VV att dom ska få för effekt? ALLA VET att man inte får/bör/ska köra bil eller mc drogpåverkad. Lika mycket VET alla att man inte får råna en bank. MEN vissa gör det ändå. Inte så att om ett gäng bankrånare hade gått på en utbildning om att man inte får råna banker, hade stoppat dom.

Fjanterier som sagt :huvet Med garanterad NOLL effekt förutom lite mindre kvar i plånboken.

Åter till topic.
För att komma så billigt undan som möjligt med körkortet är att köpa/låna en motorcykel som du kan öva privat med. Ta en lektion på körskola för att lära dig grunden på tex låg/högfartsbanorna. Sen massöva dem bitarna privat tills de sitter. Ta en eller två körskolelektioner till om att köra i trafiken. Massöva sedan det som privatist.

Klart billigare än att toköva lågfartsbanan för 800kr i timmen varje gång eller vad nu körskolan har för timpenning.

(om du har nån att köra med förstås)

Jag håller med. Det märkliga i det hela är att hela teoriboken innehåller samma saker, så man köper en bok och matas med detta, sedan tvingas man betala för en dyr kurs som innehåller samma sak för att sedan betala för ett prov som innehåller en bråkdel av detta. Sedan måste jag säga att själva teoriprovet för motorcykel är ett skämt, 5 (eller var det 10?) motorcykelrelaterade frågor som: vad är detta för hoj? så är det en bild på en Yamaha XT600 :va
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW
:banana
Riskutbildningarna är ju ett pinsamt skämt att man måste gå igenom.

Vad tror VV att dom ska få för effekt? ALLA VET att man inte får/bör/ska köra bil eller mc drogpåverkad. Lika mycket VET alla att man inte får råna en bank. MEN vissa gör det ändå. Inte så att om ett gäng bankrånare hade gått på en utbildning om att man inte får råna banker, hade stoppat dom.

Fjanterier som sagt :huvet Med garanterad NOLL effekt förutom lite mindre kvar i plånboken.

Åter till topic.
För att komma så billigt undan som möjligt med körkortet är att köpa/låna en motorcykel som du kan öva privat med. Ta en lektion på körskola för att lära dig grunden på tex låg/högfartsbanorna. Sen massöva dem bitarna privat tills de sitter. Ta en eller två körskolelektioner till om att köra i trafiken. Massöva sedan det som privatist.

Klart billigare än att toköva lågfartsbanan för 800kr i timmen varje gång eller vad nu körskolan har för timpenning.

(om du har nån att köra med förstås)

Håller fullständigt med dig, klockren jämförelse, skrattar lite fortfarande. Hade sett jävligt kul ut med en massa bankrånare i en lokal som kliar sig i huvudet och tänker "jag kanske inte borde råna ändå, verkar inte vara så bra" :tummenupp

Skall även tillföra lite jag också. Jag tycker detta med körskolor är vansinne då man ser vilka kostnader det är. Tog själv mitt B-kort för cirka 3000kr, privat utan en enda lektion i varken körning eller teori. (född i Norrland, där kör man från ålder 2). Mitt MC kort kostade mig ganska exakt 5900kr inkl lån av MC/utrustning vid uppkörningstillfället.

Kortet skall dock enligt mig svida lite i plånboken annars skulle varenda jeppe skaffa sig ett kort bara för att ha det. Men det är absurt att man måste betala dryga 7000kr innan man ens kommit ut på vägarna.

Jag kan inte göra annat än att tipsa dig om att ladda ner alla teknikbanor från nätet, ställa upp konbanorna själv och köra så det ryker (givetvis på en bra avspärrad/inhägnad plats). Skillnaden mellan trådskaparen och t ex mig är att jag kör 3-4000mil bil om året och har gjort det ett antal år nu så att trafikdelen kunde jag redan då jag övningskörde hoj. Tog endast en lektion där vi körde i trafik sen var det avklarat. Vet inte om du klarar det på en lektion utan erfarenhet i trafik. Denna del blir givetvis svår att träna på om du inte har någon möjlighet att övningsköra mc eller kanske bil.

Teknikbanorna är inte enkla för den som nyss satt sig på en motorcykel. Jag hade lite vana från moped och cross. Men det var svårt ändå och det tog cirka tre lektioner innan jag "klev över tröskeln" och fattade hur man styrde. Efter detta var det "enkelt". Så nöt teknikbanorna så gott du kan iaf för att spara in lite pengar. Här fanns som sagt mina "största" kostnader.

Skit i kommentarer om att skaffa jobb, vänta osv. Många på detta sjuka forum har det som livsuppgift att sabotera och vara negativa. Exempelvis där de vill sätta upp skyltar för "nypande kurva" för att eventuellt kunna rädda liv. Vad händer? jo någon tycker det är onödigt och att kör man av vägen så har man inget på hoj att göra en annan tyckte att de kunde lägga pengarna på annat....

Skit i kostnaderna efter du tagit kortet i form av försäkringar, mc köp osv. Gör det du vill nu och ta en sak i taget! Vem vet, du kanske vinner på lotto och står då där med lång näsa mitt i sommaren förtvivlad att du inte började med kortet innan...

Lycka till!

Stor eloge till trådskaparen att du faktiskt skriver så man kan läsa. Många i den åldern (och äldre) kan tamefan inte skriva på svenska längre! Jg E så trött på d!!!!
 
Last edited:
Tog mitt förra året, allt gick på sammanlagt 5k inklusive hyra av hoj och 3 lektioner.

Blir bara dyrare och dyrare
 
Det har ju länge varit en fråga om att lyfta in trafikundervisning obligatoriskt i gymnasiet, så att även de som inte har rika föräldrar har en rimlig möjlighet till körkort.

Sedan finns det en finess med att alla kan mer om trafikregler, även de som inte har för avsikt att köra bil. Vi ska ju inte sticka under stolen det faktum att tarfikmiljön är en av de farligaste miljöerna i samhället idag.

Motiven att föra in undervisning mot droganvändning torde ju kunna jämföras med allmän trafikundervisning.

Sedan har vi alla bekännelser om hur just vissa utbildningar räddat dem osv. Hade jag inte gått den där kurvkursen så hade jag dött då bilen körde ut framför mig... Nåväl, jag tar alla dessa argument med en nypa salt så länge det inte är visat med oberoende forskning.
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW
@PaleRider: Hade sen innan tänkt att dra ner alla konbanor på nätet och nöta då jag tror det och teorin är det jag mest behöver öva på. Har kört i runda slängor 700 mil på moppe/mc, inte överdrivet mycket men det kommer nog hjälpa mig en hel del vad det gäller trafikkörningen.

Jobb hoppas jag få så jag kan få lite extra cash, får väl bli att plocka fram hundögonen för mor- och farföräldrarna annars. Men om jag får råd så kommer det bli ett mc kort idag. Tror knappast det blir billigare genom att vänta ett år och det kommer mycket väl bli en jävligt kass sommar om jag inte får köra något detta året. Nu när man ändå har mc:n och alla dess tillbehör kan man likaväl försöka dra det sista strået till stacken med.
 
Det har ju länge varit en fråga om att lyfta in trafikundervisning obligatoriskt i gymnasiet, så att även de som inte har rika föräldrar har en rimlig möjlighet till körkort.

Sedan finns det en finess med att alla kan mer om trafikregler, även de som inte har för avsikt att köra bil. Vi ska ju inte sticka under stolen det faktum att tarfikmiljön är en av de farligaste miljöerna i samhället idag.

Motiven att föra in undervisning mot droganvändning torde ju kunna jämföras med allmän trafikundervisning.

Sedan har vi alla bekännelser om hur just vissa utbildningar räddat dem osv. Hade jag inte gått den där kurvkursen så hade jag dött då bilen körde ut framför mig... Nåväl, jag tar alla dessa argument med en nypa salt så länge det inte är visat med oberoende forskning.

Mjo det pratades om det för 15år sen när jag gick i skolan med, händer inte mycket på den fronten.
 
Jobb hoppas jag få så jag kan få lite extra cash, får väl bli att plocka fram hundögonen för mor- och farföräldrarna annars. Men om jag får råd så kommer det bli ett mc kort idag. Tror knappast det blir billigare genom att vänta ett år och det kommer mycket väl bli en jävligt kass sommar om jag inte får köra något detta året. Nu när man ändå har mc:n och alla dess tillbehör kan man likaväl försöka dra det sista strået till stacken med.

Ta kortet så fort som möjligt. Försäkringspremien beräknas delvis på år med behörighet! Bara ta det så löser sig allt senare:tummenupp
 
Kanske läge att vänta tills du är 18 år och ta för mellanklass direkt. Det kan spara några kronor.

Tvärtom:va Det lär inte bli billigare framledes. Dessutom så tar han A1 så behöver han endast göra en uppkörning för A begränsad när han är 18år som sedan övergår automatisk till A obegränsad när han blir 20år.
Förutsatt att dom gällande reglerna fortfarande är i kraft då?
 
Det har alltid sagts att det är dyrt att ta körkort.
Och det är det.. Och ja att ta körkort håller på att bli en klassfråga.
Iaf när det gäller att ta fler behörigheter än bil.

MC-kort är något man tar för att det är kul att köra mc.
Det är dessutom en hobby.
Jag vet inte vad folk väntar sig. Men körskolorna är företag. De har omkostnader och de har inkomster som lärare mm ska leva på.
Det är inga feta löner kk-lärarna har heller.
Men de måste iaf få in pengar för de timmar de jobbar.

Riskutbildningen har läge funnits på bil. Gammalt tillbaka kallades det bara halkbana... Den har ju förvisso förändrats med åren.

Risk1.
Ja kanske är det bara information om droger etc etc
Ändå kör många på fyllan eller drogpåverkade. Ca 1/3 av alla dödsolyckor sker med något typ av påverkan....
Så det är ju ganska tydligt att risk 1 behövs.

Risk 2
Handlar om praktiska övningar... Som ska skapa "aha" upplevelser hos dig som nybliven förare.. Som får dig att tänka längre.

Det här med risk är något som borde förts in för länge sedan.
Och tyvärr kostar det pengar att gå kurserna.
Man får helt enkelt ta med det i budgeten när man planerar.

I slutändan så kommer det visa sig att dessa pengar för det nöje vi har när vi kör hoj.. Det var värt varenda kr.
 
Det har alltid sagts att det är dyrt att ta körkort.
Och det är det.. Och ja att ta körkort håller på att bli en klassfråga.
Iaf när det gäller att ta fler behörigheter än bil.

MC-kort är något man tar för att det är kul att köra mc.
Det är dessutom en hobby.
Jag vet inte vad folk väntar sig. Men körskolorna är företag. De har omkostnader och de har inkomster som lärare mm ska leva på.
Det är inga feta löner kk-lärarna har heller.
Men de måste iaf få in pengar för de timmar de jobbar.

Riskutbildningen har läge funnits på bil. Gammalt tillbaka kallades det bara halkbana... Den har ju förvisso förändrats med åren.

Risk1.
Ja kanske är det bara information om droger etc etc
Ändå kör många på fyllan eller drogpåverkade. Ca 1/3 av alla dödsolyckor sker med något typ av påverkan....
Så det är ju ganska tydligt att risk 1 behövs.

Risk 2
Handlar om praktiska övningar... Som ska skapa "aha" upplevelser hos dig som nybliven förare.. Som får dig att tänka längre.

Det här med risk är något som borde förts in för länge sedan.
Och tyvärr kostar det pengar att gå kurserna.
Man får helt enkelt ta med det i budgeten när man planerar.

I slutändan så kommer det visa sig att dessa pengar för det nöje vi har när vi kör hoj.. Det var värt varenda kr.

Nej...
 
1982 kostade mitt AB kort 2400:- med 10 körningar på varje fordon.
ink: teori uppkörning osv....
Grabbens B kort kostade 2006 12000:- Snacka om devalvering av kronan.
 
Last edited:
Mycket uttömmande svar.. Det förklarar allt.

Du hade (enligt mig) fel i allt, så nej..

Risk1.
Ja kanske är det bara information om droger etc etc
Ändå kör många på fyllan eller drogpåverkade. Ca 1/3 av alla dödsolyckor sker med något typ av påverkan....
Så det är ju ganska tydligt att risk 1 behövs.

Tror du pundare/alkoholister bryr sig om en riskkurs?

Vi kanske även skulle gå ut i skolorna och berätta att narkotika är farligt så skulle ingen knarka? :D

Risk 2
Handlar om praktiska övningar... Som ska skapa "aha" upplevelser hos dig som nybliven förare.. Som får dig att tänka längre.

Det här med risk är något som borde förts in för länge sedan.
Och tyvärr kostar det pengar att gå kurserna.
Man får helt enkelt ta med det i budgeten när man planerar.

Nej, körkort bör vara att teoretiskt och praktiskt visa att man är redo att framföra ett fordon som en säker nybörjare, vilket även funnits som text i lagboken iaf förr.
Inte kostnader skapade av lobbyorg.

I slutändan så kommer det visa sig att dessa pengar för det nöje vi har när vi kör hoj.. Det var värt varenda kr.

Inte hört talas om någon som tycker risken är annat än ett skämt?
 
MC-kort är något man tar för att det är kul att köra mc.
Det är dessutom en hobby.

Jasså? Tänk om man ser det som ett billigare transportmedel än bil?
Själv pendlar jag på hoj när temperaturen tillåter.
Kollar du på söndra europa sydamerika asien så är hoj ett primärt transportmedel så nä att man bara kör MC för det är kul eller hobby håller inte som ursäkt för att det ska vara orimligt dyrt.
Sen att det ÄR roligare med hoj än bil är bara en bonus.
 
Hellre en dyrare engångs kostnad från början så mc förare blir bättre på alla sätt än dyrare senare då många klotar och försäkring premien höjs mer o mer.
 
det är ju helt enkelt vägverkets sätt att nå sin nollvision. Göra kortkortet så dyr att till slut ingen har råd att skaffa körkort:tummenupp man är verkligen glad att man fixade kortet innan allt detta kom till. vad man hör om riskutbildningarna verkar ju vara såna saker man redan får lära sig i vilket fall innan de kom till?:va
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top