Framtida 7/11 turbosleeper, förberedande frågor.

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Ville bara ge en överblick över läget just nu, så detta är ingen byggtråd utan den postar jag så fort jag fått hem delar så jag har nåt att börja på! :)

Eftersom mina lungor inte ville hänga med denna säsongen, så hann jag aldrig ta mitt körkort i år. Detta innebär att jag missar nu helt ut på de gamla körkortsreglerna och får anpassa mig efter 2013 års regler. Så tycker att det är lika bra att jag bygger en 7/11 turbohoj av min -90 så fort jag blir frisk igen(har någon en 1100 eller Bandit motor så får ni gärna kontakta mig på PM). Då har jag ju även ett projekt att skruva på under tiden som jag kör 35kw och kan hålla på både på sommaren och vintern framöver!

Sälja den finns inte på kartan när jag letat efter en blå/vit i snart två år, så denna stannar kvar i min ägo :tummenupp

Hela grundidé är att jag ska kunna få hojen att rulla med turbo på och att den ska vara i sleeperutförande med originalkåporna på. Har någon gjort detta innan? För jag har letat och det enda jag hittar på 90 modellen är streetfighterbyggen och folk som kör med andra kåpor. För att dra rör från IC till plenumet utan att modda mitten kåpan eller köra utan magkåpa är i princip omöjligt eftersom de fästs precis längs med motorn. Det mest realistiska utan att förstöra kåporna är väl isåfall att köra utan magkåpa och dra IC röret under mittenkåpan upp till plenumet, eller finns det en bättre lösning?



Bilden som är min avatar är en 7/11 -90 med turbo fast utan IC.
 
Allt går om man vill =)

Tryckrör måste inte vara runda utan kan vara ovala eller rektangulära vilket inte är helt ovanligt på standardbilar.

Ett Rektangulärt rör kan ju således få plats där det inte finns plats :tummenupp
 
På min sitter det ett tryckrör som är tillplattat just förbi cylindrarna för att man ska kunna få dit alla kåporna. Men jag har inte skruvat på alla kåpor bl.a för att jag vill kunna se enkelt om det blir läkage,har bara sidokåporna på.
 
På min sitter det ett tryckrör som är tillplattat just förbi cylindrarna för att man ska kunna få dit alla kåporna. Men jag har inte skruvat på alla kåpor bl.a för att jag vill kunna se enkelt om det blir läkage,har bara sidokåporna på.

Men hur större är risken att det blir läckage om tryckröret är tillplattat just där emellan? Eller är det inte därför du kollar efter läckage?
 
Men hur större är risken att det blir läckage om tryckröret är tillplattat just där emellan? Eller är det inte därför du kollar efter läckage?

Ingen alls.
Han är nog bara lite lat :7peta:D
 
Trycksättning av förgasare. Hur görs detta?
 
Letat ett bra tag efter 1100 motor till hojen, men har inte hittat en enda. Vad finns det för andra bra alternativ som man brukar/kan bygga på?
 
Bandit-motorer har mycket gemensamt med gamla gixxrar men har en kamaxelkedja av typen HyVo så en hel motor är att föredra än att börja blanda delar. 750-kammar passar alldeles ypperligt i en 1157-motor.
 
slänger in ett par bilder på min turbo sleeper.

gixxerhöger.jpggixxervänster.jpg
 
slänger in ett par bilder på min turbo sleeper.

View attachment 371748View attachment 371749
Riktigt snyggt! Folk på gixxer.com's forum har postat bilder på sleepers, nästan alla kör med denna lösningen.

attachment.php


Har aldrig sett någon bygga så innan, bara på twins :confused:
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top