Framskive-wobbel, IGEN!!

bytt broms & kopplingshandtag ? till kina kvalitet ?

vet några som bytt till eftermarknadsbling på de tidiga R1:orna, och då låg broms på, vilket byggde upp tryck & gjorde att framhjulet låste sig.

tänkte oxo på detta. Se till så att bromscylindern verkligen släpper helt. kinahandtag eller ej. Vissa handtag kan peta för mkt på "kolven"

Jajamän, broms- och kopplingsgrepp från Kineserna monterade nu i vinter. Ska kolla om det ligger på något.

Jag kunde dra åt låsmuttern till styrlagren över ett kvartsvarv så det kan mycket väl ha varit glapp i styrlagren som ställt till det, ska kosta på nya lager snart då de gamla har hängt med ett tag men den här säsongen får dom duga. Om vädergudarna är med mig ska jag ta en sväng imorrn efter jobbet för att se om det blivit någon skillnad.

Framaxeln gängas ju in i ena gaffelbenet, och i det andra gaffelbenet låser man axeln med två skruvar så att båda benen är fixerade. Det vänstar oket blir automatiskt rätt placerat medan det högra kan hamna lite fel om inte gaffelbenen är helt parallella. Då kommer skivan i fel läge varvi den trycks åt något håll när du bromsar. Genom att fjädra upp och ner med framgaffeln innan man drar åt dessa två skruvar kommer gaffelbenet i rätt läge. I min servicemanual både för Banditen och Kingen står det att detta skall göras när hjulet varit demonterat.

Aha, står inget om det i busans Haynesmanual. Ska testa det för säkerhets skull ifall inga andra knep funkar. Tack för tipset!

Back