Framskive-wobbel, IGEN!!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Förbannade helvetes bromsskivor!:mad:

Efter att knäckt ett par sprillans frambromsskivor på 5 minuter förra sommaren satte jag på nya bromsskivor och helrenoverade bromsoken nu i vintras. Framhjulet snurrar lätt och allt är gjort efter verkstadshandboken, lika fullt så har bromsen börjat hugga efter ca 40 mil landsvägskörning...

Vad har jag missat? Begriper fanimej ingenting och tänker inte slänga ut fler tusenlappar på bromsskivor innan det här är utrett ordentligt.

Hur kör min herre? Och vad är det för skivor du sätter på? Nog för att busan är lite underbromsad i förhållande till vikt och effekt men krokiga skivor skall man inte få om allt är friskt och man åker gata.

Hyfsat sansat, fort för det mesta men inga bombrepor så jag överhettar inte bromsarna direkt. Första uppsättningen skivor som kroknade var ett par Galfer och dom jag har nu är ett par kinaskivor.

Det märks inte när jag håller styrfart men det är rätt drygt när man ska stanna vid ett rödljus, hugg hugg hugg tvärniiit!:gnissla

Har du stannat till för att känna om skivorna blivit varma, av att enbart snurras utan nån nämnvärd bromsning?
Finns det nån risk att det byggs upp ett litet tryck i bromsssytemet som påverkar skivorna?

Har du stannat till för att känna om skivorna blivit varma, av att enbart snurras utan nån nämnvärd bromsning?
Finns det nån risk att det byggs upp ett litet tryck i bromsssytemet som påverkar skivorna?

Nä, så långt har jag inte tänkt. Nu är det väl kanske missvisande eftersom skivorna redan är krokiga och lär ta i klossarna lite nu och då...

Min förra hoj, en zx12r hade samma trista sjukdom. Efter att ha bytt orginalskivor en gång så införskaffades ISR-skivor samt helrenovering av oken. Det hjälpte på den hojen.

Och du har inte en beläggning från klotsen någonstans på skivvarvet? Jag har bytt två skivor helt i onödan p.g.a. detta...
Rör sig disken fritt på nitarna eller har det knipit ihop sig på någon av dem?

Gör rent skivorna med Bräkleen/bromsrengöring och se om det bara var klägg på skivorna som gör att det pulserar.

Ta loss skivorna och kolla så dt inte är skit mellan fälg och bromsskiva. Lägg på skivan på fälgen och vrid den fram och tillbaka innan du dra fast desen skadar det nog inte att dra med momentnyckel.
En kompis hade obalans och han var helt övertygad om det var bromsarna. Typ, kan vara värt att kolla.

Har du mätt upp skivorna så du vet att dom är skeva? Det finns många orsaker till dina symptom. Att gunga med gaffeln upp och ner utan att ha dragit åt axellåsningen är t ex en viktig åtgärd för att få oken rätt positionerade. Glappande styrhuvud kan annars vara en orsak. Luft i bromssystemet en annan, kan vara jäkligt svårt att få bort all luft.

Dags att byta bromsvätska?

Den är bytt.

Har du mätt upp skivorna så du vet att dom är skeva? Det finns många orsaker till dina symptom. Att gunga med gaffeln upp och ner utan att ha dragit åt axellåsningen är t ex en viktig åtgärd för att få oken rätt positionerade. Glappande styrhuvud kan annars vara en orsak. Luft i bromssystemet en annan, kan vara jäkligt svårt att få bort all luft.

De förra skivorna mätte jag upp till flera mm kast, dom tog i klossarna rejält en gång per varv så det var ganska självmarkerande.

Ska kolla/justera lagringen i styrhuvudet och lufta av en gång till, jag fattar inte riktigt vad du menar med att gunga gaffeln upp och ner däremot.:va

Säger väl allt?

Jag hade mätt upp Galferskivorna samtidigt.

Bromsskivor är faktiskt väldigt basic att tillverka och enda nackdelen med fulmaterial istället för ISR är at de slits snabbare. Finns gott om raceåkare som har kinaskivor på reservhjulen med gott resultat...

Jag är mest lur på om det verkligen är så att bromsen ligger och smånyper vilket bygger värme och ger krokiga skivor. Oken var väl renoverade och smorda, huvudbromscylindern då? Lite skit i returledningen så släpper den inte trycket helt...

Ska kolla/justera lagringen i styrhuvudet och lufta av en gång till, jag fattar inte riktigt vad du menar med att gunga gaffeln upp och ner däremot.:va

Framaxeln gängas ju in i ena gaffelbenet, och i det andra gaffelbenet låser man axeln med två skruvar så att båda benen är fixerade. Det vänstar oket blir automatiskt rätt placerat medan det högra kan hamna lite fel om inte gaffelbenen är helt parallella. Då kommer skivan i fel läge varvi den trycks åt något håll när du bromsar. Genom att fjädra upp och ner med framgaffeln innan man drar åt dessa två skruvar kommer gaffelbenet i rätt läge. I min servicemanual både för Banditen och Kingen står det att detta skall göras när hjulet varit demonterat.

pulserar det vid inbromsning om man har luft i systemet?

Jag har också haft problem med bromsarna. Har bytt skivor, belägg,lager,kolvar.tätningar,däck och bromsvätska. Men det kvarstår så jag har varit iväg till en pensionerad mekaniker och han kom på en annan sak. Gaffeln glappade. (övre bussningen verkar vara slut) så gaffeln är glapp. Kanske inte är så i ditt fall men skulle kunna vara så om bromsen upplevs skakig men du inte hör något när du snurrar hjulet.

Lycka till!

bytt broms & kopplingshandtag ? till kina kvalitet ?

vet några som bytt till eftermarknadsbling på de tidiga R1:orna, och då låg broms på, vilket byggde upp tryck & gjorde att framhjulet låste sig.

Back