Framskivan sitter lös Husaberg 650

penta 41

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2011
Hoj
En svensk
Dum fråga kanske men ni som vet svara gärna
efter dagens åktur skulle jag låsa hojen i garaget i fram skivan.
När jag sätter dit hänglåset känner jag att skivan är lite lös i sin hållare
Jag som trodde jag kollat allt 1000 gånger på hojen då den införskaffades i ej körbart skick.Så nu skare va så eller? alltså den rör sig där den är delad å sitter fast med någon typ av hylsa med segersäkringringar på baksidan
Frågan gäller en motard 650 04 med sexkolvsok

Last edited:
Ja, du har en flytande bromsskiva, där bromsskivan sitter nitad mot navet, och det ska glappa i sidled, inte i rotationsriktningen.
Okej Tack för snabb info trodde själv att det skulle va så då det är så få åktimar på hojen å jag som provade både toppfart å lite tuffa inbromsningar idag puuuuuuuust
Tack
föresten vad är standard drevningen från fabrik på min sitter 40 bak å 15 fram tyckte den gick onödigt fort

Last edited:
föresten vad är standard drevningen från fabrik på min sitter 40 bak å 15 fram tyckte den gick onödigt fort

Om dom inte bytt drevning under åren så e 15/40 endurodrevning... Orginal på min fs -08 va 16/38...

Om dom inte bytt drevning under åren så e 15/40 endurodrevning... Orginal på min fs -08 va 16/38...
Okej 15/40 är det jag har och det är en fs 650 den har bara gått som motard,men förre ägaren kan ha bytt drev om det nu inte är orginal.
Har det ändrats något på drevningen i lådan mellan 04-08,med 16/38 bör den gå fort som fan

Okej 15/40 är det jag har och det är en fs 650 den har bara gått som motard,men förre ägaren kan ha bytt drev om det nu inte är orginal.
Har det ändrats något på drevningen i lådan mellan 04-08,med 16/38 bör den gå fort som fan

Ja fick me 15/40 när ja köpte cykeln så ja slängde på de, mer lättslangat så :P...

15/40 är kanondrevning på "gammel"-husorna när man kör supermoto-stajl! Funkar överallt, utom möjligen på större banor som Anderstorp (som ändå är värdelös med 100 km raka som man kan blåsa bort på :D). Gata, gokartbana, supermotobana, storbana, bara kör! *mys*

För enduro är det bara att smälla på ett större bakdrev om man tycker det tuffar på lite fort. Om du orkar kan du så klart dreva ner fram ett kugg fram också, men det behövs inte. Jag körde med 15/46 i skogen, fast jag kan inte påstå att jag var någon virtuos på det underlaget.

Endurodrevningen funkar fint för gruskörning också.

Det hände en gång att jag drevade upp hojen rejält, det var just när den skulle gå på Anderstorp, då tog vi i med 16/38.

Så, tips från mig är att låta 15/40 sitta på och testa ett tag. Det funkar vanligtvis till allt (det mesta). :tummenupp

Och ja, jag har haft en 04:a och drevningen funkar till den också. :)

Förresten, vad vet jag? Jag är ju chey... :rolleyes: :tuttar :D

Last edited:
15/40 är kanondrevning på "gammel"-husorna när man kör supermoto-stajl! Funkar överallt, utom möjligen på större banor som Anderstorp (som ändå är värdelös med 100 km raka som man kan blåsa bort på :D). Gata, gokartbana, supermotobana, storbana, bara kör! *mys*

För enduro är det bara att smälla på ett större bakdrev om man tycker det tuffar på lite fort. Om du orkar kan du så klart dreva ner fram ett kugg fram också, men det behövs inte. Jag körde med 15/46 i skogen, fast jag kan inte påstå att jag var någon virtuos på det underlaget.

Endurodrevningen funkar fint för gruskörning också.

Det hände en gång att jag drevade upp hojen rejält, det var just när den skulle gå på Anderstorp, då tog vi i med 16/38.

Så, tips från mig är att låta 15/40 sitta på och testa ett tag. Det funkar vanligtvis till allt (det mesta). :tummenupp

Och ja, jag har haft en 04:a och drevningen funkar till den också. :)

Förresten, vad vet jag? Jag är ju chey... :rolleyes: :tuttar :D

edit: autoinlog e bara the shit ibland.................

Last edited:
Drevning

Instämmer på 15/40. Jag fick med 15/49 till endurohjulen, ganska meningslöst om du inte vill köra trial...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park