Framskärm?

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Håller på och racekitta min k5 och det jag är mest förbannad på är den värdelösa framskärmen!

Hur gör ni andra? snabbfästen till den? Byta hjul utan att plocka bort den?

Det bökigaste med att byta framhjul är ju framskärmen! Sitter en orginalskärm på hojen nu, fick inte med någon till racekåporna.

Hur gör ERF killarna för att lyckas med snabba hjulbyten?
 
Håller på och racekitta min k5 och det jag är mest förbannad på är den värdelösa framskärmen!

Hur gör ni andra? snabbfästen till den? Byta hjul utan att plocka bort den?

Det bökigaste med att byta framhjul är ju framskärmen! Sitter en orginalskärm på hojen nu, fick inte med någon till racekåporna.

Hur gör ERF killarna för att lyckas med snabba hjulbyten?
Det var tajt med originalskärmen på min 750. Men sååå besvärligt tyckte jag inte att det var. Jag tog och satte tillbaka hjulet lite på sniskan. Krävdes endast ett minmum av våld. På kraschkåporna satte jag skärmen nån cm högreså den tar inte i.
 
Det var tajt med originalskärmen på min 750. Men sååå besvärligt tyckte jag inte att det var. Jag tog och satte tillbaka hjulet lite på sniskan. Krävdes endast ett minmum av våld. På kraschkåporna satte jag skärmen nån cm högreså den tar inte i.

ok.. plockar du inte bort skärmen vid hjulbyte?


Jag har inte hunnit byta däck så många gånger på suzukin men på r1an så plockade jag alltid bort framskrämen och ett ok när jag bytte hjul.

Här får jag ju inte ens ut framskärmen mellan gaffelbenen, måste ta den neråt efter hjulet är borta... tanken är ju att jag ville slippa att lossa på båda oken vid hjulbyte.

Kanske blir bättre med en kraschkåpsskärm med lite sämre passform! :tummenupp
 
Jag har tagit av och på framhjulet ett antal gånger (både med original och "krasckåpsframskärm") och lossar båda oken, då är det inga problem. De två bultarna till varje ok tar ju bara ett par sekunder att skruva bort.

Kanske blir bättre med en kraschkåpsskärm med lite sämre passform! :tummenupp
Då ska du inte köpa från NGC-Racing, deras grejer passar för bra ;)
 
Last edited:
Jag har tagit av och på framhjulet ett antal gånger (både med original och "krasckåpsframskärm") och lossar båda oken, då är det inga problem. De två bultarna till varje ok tar ju bara ett par sekunder att skruva bort.

Jo men när man ska ha dit skiten igen så måste man ju najja och det tar lite tid iaf för mig... Därför har jag bara plockat bort det ena oket...
Du låter skärmen sitta helt då eller?


Men någon som har koll på ERF borde ju veta hur man gör snabbast och smidigast... Det blir ju ett antal hjulbyten på en sommar, och det jag kände som bökigast förra året var framskärmen/hjulet...
Därför letar jag tips för smidigast hjulbyten, något måste man ju fundera på när man sitter på ett sunkigt hotellrum i ett snöigt dalarna
 
Jo men när man ska ha dit skiten igen så måste man ju najja och det tar lite tid iaf för mig... Därför har jag bara plockat bort det ena oket... Du låter skärmen sitta helt då eller?
Aha, nu förstår jag ditt problem (och vad som kommer att bli ett problem för mig också :gnissla ).
Jag har ju inte tävlat/tränat så mina ok är inte najade, ännu...
 
ok.. plockar du inte bort skärmen vid hjulbyte?


Jag har inte hunnit byta däck så många gånger på suzukin men på r1an så plockade jag alltid bort framskrämen och ett ok när jag bytte hjul.

Här får jag ju inte ens ut framskärmen mellan gaffelbenen, måste ta den neråt efter hjulet är borta... tanken är ju att jag ville slippa att lossa på båda oken vid hjulbyte.

Kanske blir bättre med en kraschkåpsskärm med lite sämre passform! :tummenupp
Nej, jag plockar inte bort skärmen när jag byter däck. När jag tänker efter så var det faktiskt bökigt med originalskärmen, men sen märkte jag att den var väldigt böjbar så då småvåldade jag hjulet in och ut. Jag borrade hålen till den nuvarande skärmen lite längre ner än man "bör" för att få hjulet fritt vid byte. Ser lite konstigt ut om man tittar noga men det struntar jag i. Skönt att bara dra ut hjulet och sedan skicka in det igen.

Köp en billig framskärm (275 kr + frakt, fina krejjer :D ) och borra skruvhålen lite "fel" så bör problemet försvinna. Ett alternativ är att köra utan skärm, men då finns risken att kylaren får en del stryk.
 
Får man göra det enligt reglementet (antar att Ozto ska träna/tävla)?
Jag tror det. Jag har kört ett ERF utan och vet andra som också gjort det. Jag vill minnas att jag sett bilder på hojar utan framskärm från sprintdistanstävlingar också.

Jag tror dock inte att det är en så bra idé om man är rädd om hojen. Kolla hur kylaren ser ut i mitten längst ner. Flänsarna är inmosade där på min. Jag antar att det är gummirester och skit som ställt till det (skärmen går inte tillräckligt långt ner för att skydda den). Den kommer förmodligen att se ut sån hela vägen upp om man tar bort skärmen.
 
Man bör noga fästa sina bromsledningar om man ska köra utan framskärm. Oftast leds ju ledningarna via öglor/klämmor på skärmen och det kanske ser jättebra med hojen stilla men vid inbromsning så niger gaffeln och ledningarna flexar in mot hjulet. Det var så en hoj tog en rejäl flygtur i somras på Sviestad (nej, det var inte dödsolyckan, den här killen hoppade av men hade garanterat dött annars).
 
Får man göra det enligt reglementet (antar att Ozto ska träna/tävla)?



Orkar inte titta i reglementet nu men jag är ganska säker på att men måste ha skärm vid tävling!

Men det kanske funkar bra med att låta skärmen sitta! Då måste man ju dock plocka bort båda oken, på r1an så kunde jag ju när skärmen var borta bara vika ut gaffelbenen och ta ut hjulet...

Kanske skulle skapat en tråd i ERF forumet...
 
man får köra utan framskärm! men tänk som dom tidigare sagt på slangarna. på min förra kawa så hade jag snabbfästen på framskärmen, likadana som till kåporna och så hade jag orginalskruvarna sruvade i botten och lite större hål i skärmen då blev skruvskallarna kvar som distanser, funkade kanon gick väldigt snabbt att byta och man behövde aldrig skruva bort oken
 
funkar det inte om du kapar den så här som dom gjort på bilden? jag har själv aldrig haft nån problem med nån fram skärm som vatt ivägen men sen så lyfter mitt fram stöd fram hjulet 10 cm från marken med....
 

Bifogat

  • enjeux_24H_01.jpg
    enjeux_24H_01.jpg
    61.7 KB · Visningar: 145
Har inte mekat Suz .. men prova om du inte kan ta loss framhjulet utan att lossa oken.Brukar/kan gå när det är radiella ok, bara lossa hjulet och vrida gaffelbenen med ok.Om det går fixa snabbfästen till skärmen och ev såga så du får bort den lätt.Om allt det går slipper du lossa och naja oken under hela säsongen..Sen om man ska vara seriös så tillverkar man "klossa" att skjuta ner i oken bakifrån som håller isär padsen.det tjänar man på i längden ..
 
Naja= tvinna en rostfri ståltråd mellan i det här fallet bultarna till oken.Man gör hål i bultarna och sätter ståltråden imellan så att bultarna inte kan lossna.Helst har man en speciell najtång..
 
jag lär bara fråga en liten n00b-fråga ang. detta : vad gör man när man "najjar" ?

Man säkrar bultarna till bromsoken med ståltråd/najtråd, krav om man ska tävla... för att vara säker på att inte bultarna inte kan lossna
 
Naja= tvinna en rostfri ståltråd mellan i det här fallet bultarna till oken.Man gör hål i bultarna och sätter ståltråden imellan så att bultarna inte kan lossna.Helst har man en speciell najtång..

jahaja, inge mer komplicerat än så. men är det sån fruktansvärd påfrestning på bultarna så dom gängar upp sig dåe ? hitills har det väl funkat bra för alla som kör på gatan :crash

Man säkrar bultarna till bromsoken med ståltråd/najtråd, krav om man ska tävla... för att vara säker på att inte bultarna inte kan lossna

oj jävlar är det t.o.m. krav på det. aja. tack & bock för mig :tummenupp
 
Last edited:
jahaja, inge mer komplicerat än så. men är det sån fruktansvärd påfrestning på bultarna så dom gängar upp sig dåe ? hitills har det väl funkat bra för alla som kör på gatan :crash
Man najjar allt som kan vara en fara för en själv eller andra på banan om det lossnar. Typ oljeplugg, bromsbultar och kylarlock. Bromsbultarna fölr den egna säkerheten och det andra för att man inte skall spilla ner banan med en massa hala vätskor. De där sakerna brukar inte gänga upp sig men det händer. Vi hade en förare som glömt naja oljepluggen på Knutstorp i somras. Den gängade ur sig och sex andra gick omkull i oljespåret :näsblod

Better safe than sorry, liksom :)
 
Back
Top