Framlyse! Godkänt eller ej godkänt?

Samota

Skivbroms-, styrlås + 2st kedjor!
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
-x-x-
Det finns lite olika framlyse som tillbehör att montera på sin motard
för att få ett fräckare utseende.
Vad gäller för dessa framlyse!
Blir alla godkända av bilprovningen vid besiktningen (ex. Acerbis DHH)
eller det är bara om det är CE godkänt som bilprovningen godkänner det???

Vad gäller med SM hjulen, dom är ju 17" och i regbeviset står det 18" & 21",
då måste jag väl byta, eller???

När det gäller framlyse så brukar det oftast sitta godkännande märke på glaset, twin light är t,ex inte godkända för det är ju bara spot lights i dem.
Det som står i reg beviset är det som gäller tyvärr även om vissa har lyckats
få igenom sin hoj på 17". Dumt att chansa då beisktningsman kan förelägga om reg besiktning då hjuldimensionen ej överstämmer med reg beviset, då blir det bara dyrt och krångligt.

motardnisse skrev:
När det gäller framlyse så brukar det oftast sitta godkännande märke på glaset, twin light är t,ex inte godkända för det är ju bara spot lights i dem.
Det som står i reg beviset är det som gäller tyvärr även om vissa har lyckats
få igenom sin hoj på 17". Dumt att chansa då beisktningsman kan förelägga om reg besiktning då hjuldimensionen ej överstämmer med reg beviset, då blir det bara dyrt och krångligt.

Jag har besiktigat två SM-hojjar med 17". Inga som helst problem, talade t.o.m med besiktningsman om det och han såg inga problem med det heller!

Det beror på om han följde kontrollplanen eller inte. Tydligen så gjorde han inte det annars skulle han ha anmärkt det i protokollet

Framlyset ska framför allt ha rätt ljusbild på halvljuset vilket inte något tillbehörslyse med dubbla spottar har typ Acerbis eller UFO eller vad dom nu heter alla.... Dom lyser inte heller något bra utan det är mest för utseendets skull... Om det är snyggt eller inte råder det delade meningar om :) :)

Tror lyktor och reflexer måste vara E-märkta för att få användas på fordon i trafik.

Allt ska vara E-märk, även "godkända" framlampor kan ge en dålig eller fel ljusbild så det kan bli tjafs om det. Jag har gjort några crossar e-reggade och en annan sak dom gnäller på är om det står "Not for highway use" på dina däck. Det gör det dock inte på alla däcktillverkare.
Kolla om du kan låna godkända grejer, ex kåsaljus, clowntuta m.m. bara så det går igenom sen åker det av för lite mer mänskligt snygga grejer. Fast då åker jag ju inte när det är bäcksvart osv.

motardnisse skrev:
Det beror på om han följde kontrollplanen eller inte. Tydligen så gjorde han inte det annars skulle han ha anmärkt det i protokollet

Okej, så då menar du att jag kommer få problem om två år med min nya hoj.
Det är ju 17" från fabriken på den men i pappren står det att den har 18"-21" hjul.
Måste ju betyda att besiktningen, eller vem det nu är som godkänt modellen, förbisett denna detalj och godkänt den ändå.
Måste ju oxo betyda att jag inte kan få problem vid besiktningen eftersom denna lilla detalj måste låtits passera.

/Stefan

Om man har en -04 kan man nog få problem.
problemet med att köra in med 17" är väll att hojen är typgodkänd endast med 21/18 (eller vad den nu har) och då får man inte byta hjul. Det är samma sak på bilar (fast ingen bryr sig där...).

Jag har för mig att från 04 så är det krav på att alla nyregistrerade fordon ska var hel-fordons-typade (:lol jag kommer fan inte på vad det heter...). Men förut har det varit frivilligt från tillverkaren.
Jag är dock lite osäker på om det gäller redan för -04 modeller. :va

420 skrev:
Det är ju 17" från fabriken på den men i pappren står det att den har 18"-21" hjul.
Måste ju betyda att besiktningen, eller vem det nu är som godkänt modellen, förbisett denna detalj och godkänt den ändå.
Måste ju oxo betyda att jag inte kan få problem vid besiktningen eftersom denna lilla detalj måste låtits passera.

/Stefan

Varför är den inreggad så från fabriken :confused: I dagsläget så kan det bli problem men mkt kan ändras på två år. Bilprovningen har inte börjat ännu med att kolla hojar som är helfordons godkända att de har original avgassystem, styre, kåpor mm vid vanlig besiktning. Problemen kan uppstå när man t,ex bygger om en kraschad R1 till streetfighter som är helfordons godkänd och måste genomgå en regbesiktning (alltså ingen vanlig kontrollbesiktning). Om man känner igen att denna hoj ska ha 18/21 hjul på så kollar man i datorn eller om man vet om det :D . I det flesta fall så hinner man inte gå in och kolla på det pga arbetstempot. Fast jag vet ju aldrig vilka hojar som ska ha 17/17 alt 18/21 eller ? :D

Är det inte 4 års besiktningsintervaller på motorcyklar f.r.o.m 1 April?
Jag ringde och frågade om jag måste besikta min -02 nu eller om jag kan vänta med det.
Inställelse period Februari, så Mars är det körförbud sen är det bara att köra som vanligt igen i 2 år. Tack för det!!

Tack för alla inlägg.

Jag har bestämt mig att hoppa över annat framlyse och
när det är dax för besiktning åker original hjulen på,
så ska det ju inte bli några problem, hoppas jag.

motardnisse skrev:
Problemen kan uppstå när man t,ex bygger om en kraschad R1 till streetfighter som är helfordons godkänd och måste genomgå en regbesiktning (alltså ingen vanlig kontrollbesiktning).

Gäller det för alla hojar eller bara vissa årsmodeller?

Har själv en TLS -97 streetfighter som behöver besiktigas om 2år.

WestW
Det var först 02 eller 03 som denna regle började införas på hojar, har jag för mig.
Och 04 (eller 05) ska det bli mandatoriskt på alal fordon.
Din hoj ska var superlugn.

Tänk på min då, det enda som är orginal på min är huvudramen och hjulen... :tungan

WestW skrev:
Gäller det för alla hojar eller bara vissa årsmodeller?

Har själv en TLS -97 streetfighter som behöver besiktigas om 2år.

Kolla i regbeviset bland övriga uppgifter. Om det står helfordons godkänd mm så gäller det även din hoj!

”Vi motorcyklister sköter våra fordon betydligt bättre än många bilister och det syns också tydligt i statistiken". (Citat från SMC sidan från länken ovan)

Man undrar över vad som händer med de motorcyklar vars ägare har tummen mitt i handen kommer göra. Många verkstäder tar ju inte emot t,ex gamla 80-tals hojar. Visst är många kunniga men jag har sett skräckexempel där ägarna har försök laga själva. Va fan tror SMC att alla har råd och köra med nya hojar. Många ägare som jag har träffat på och t,ex upplyst om att deras packbox till stötdämparen i fram läcker som ett såll så säger de, Nja jag ska byta senare i sommar :fatta!. Eller en ägare som hade haft bort stötdämparen i bak och glömt dra fast den, å fan sa ägaren det var ju tur att du såg det :kocko Vissa personer ska fan inte ha hoj

Last edited:
Okej. Då borde det vara lungt.
Vart lite svettig nämligen för besiktiningen muttrade om helbilsgodkännande när jag var in med bilen som är en 99a.

- "Stötdämpare, fjädrar, andra bromsar, trim mutter mutter om nått år går den inte igenom och du får köra den till skroten mutter mutter"

det är inte sbp som avgör vad det ska va för hjul på hojen,det är polisen.Du kan till exempel besiktiga bilen mitt i vintern med sommarhjul o få godkänt,dom kan bara kolla mönsterdjup.Men på väg hem kan du bli stoppad o få böter för att du har fel hjul på.När jag besiktade bilen senast åkte jag in med 20 tummarna på o dom sa bara "du vet väl att dom här hjulen är olagliga"men när jag kom ut så hade jag rent papper.

ktmjacke skrev:
det är inte sbp som avgör vad det ska va för hjul på hojen,det är polisen.Du kan till exempel besiktiga bilen mitt i vintern med sommarhjul o få godkänt,dom kan bara kolla mönsterdjup.Men på väg hem kan du bli stoppad o få böter för att du har fel hjul på.När jag besiktade bilen senast åkte jag in med 20 tummarna på o dom sa bara "du vet väl att dom här hjulen är olagliga"men när jag kom ut så hade jag rent papper.

Har duy en helfordons typad bil och kommer in med 20" och möter en som följerboken slaviskt blir du underkänd.
Om det inte står i ditt regpapper att 20" är godkända. (och det finns väll bara en SUV/Pickis som har så stora orginal).
De flesta besiknings gubbar är ju dock oftast sjusta killar. och låter sådana fina grejer slinka igenom. :)

Polisen bryr sig ju inte om vilka fälgar du har, de kollar bara om du har vinter eller sommardäck + mönstret så klart.
Om de inte har ändrat beteende helt plötsligt? :va

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...