Framhjulssläpp

Om du har högre tryck på framhjulet så är det MINDRE risk att de släpper. Och som sagt, hur ofta händer de här? Händer de i varje kurva är du nog världsmästare på att häva framhjulssladdar för det är inte lätt!

/ Hannes

HanneZ skrev:
Om du har högre tryck på framhjulet så är det MINDRE risk att de släpper. Och som sagt, hur ofta händer de här? Händer de i varje kurva är du nog världsmästare på att häva framhjulssladdar för det är inte lätt!

/ Hannes

Då kan du ju prova att bromsa med handbromsen mitt i kurvan, då får du bra tryck på framdäcket.
Det du tänker på gäller nog mer för cross och endurohojar än för gathojar som körs på asfalt. Där ska du ha tryck på framhjulet i kurvorna för att trycka ned klossarna i underlaget.

om profilen ser u t som rödmarkeringen kan det hända att du känner som att det släpper när du lägger ner över "kanten" som är en bit ut på däcket. Hade samma bekymmer en gång, men bytte däck så var det borta. Magi... :tomten

sandstream skrev:
Man väljer det svar som passar bäst tydligen... :näsblod

Ja med tanke på att bakdäcket var väldigt "plattslitet" tycket jag det låter
rimligast.

Med du är välkommen att övertyga mig :tummenupp

Jag är ganska nöjd om det bara är att byta framdäch för att slippa problemet, oavsett hur det blivit slitet :)

HanneZ skrev:

/ Hannes
Tvärtom. Släpper framhjulet är det för att det är överbelastat, avlasta genom att gasa mer. Känns knäppt men det funkar. Att slå av på gas eller bromsa (dvs ge högre tryck) är helt fel vid framhjulssläpp.

Weloz skrev:
Ja med tanke på att bakdäcket var väldigt "plattslitet" tycket jag det låter rimligast. Med du är välkommen att övertyga mig :tummenupp
Läs Mattias inlägg!
Kanske är så att den som hade hojen innan mest körde rakt fram och tränade wheelies?

Hulken_1 skrev:
Då kan du ju prova att bromsa med handbromsen mitt i kurvan, då får du bra tryck på framdäcket.
Det du tänker på gäller nog mer för cross och endurohojar än för gathojar som körs på asfalt. Där ska du ha tryck på framhjulet i kurvorna för att trycka ned klossarna i underlaget.

Ja, om underlaget är mjukt är det nog ingen nackdel att få bra tryck på framhjulet. Om man däremot kör på löst grus, typ rullgrus, vill man väl ha ganska lite tryck på framhjulet, eftersom man inte kan räkna med att det greppar utan man vill bara ha det att styra med. Låter det vettigt? :va :3freak

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025