Framhjulssläpp

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Var ute och körde med passagerare igår, och fick oväntat framhjulssläpp i en rondell. Inget pang-släpp, men framhjulet började glida iväg för mig utan att baken hängde med. Hade hyffsat nedlägg men inget extremt, och jämn, lugn acceleration genomkurvan. Fastnaglad blick och ytterligare lite gaspåslag redde ut situationen och det hela slutade lyckligt. (Tack till SMC-kurserna :Bugar)

Funderar på fysiken här. Det känns ju naturligt att tänka att med baktung MC, så har framhjulet mindre vikt på sig och därmed sämre grepp och det borde bli lättare att få släpp. Å andra sidan skall man ju i allmänhet ha acceleration genom en kurva för att förflytta vikten bakåt och på så sätt få en lättstyrd och stabil kurvtagning. I ena resonemanget blir det sämre med bakåtförflyttad tyngdpunkt och i det andra resonemanget blir det bättre? Hur skall man tänka? :va
 
Fysik i all ära men en enkel förklaring är oftast den rätta.
Kan det kanske vara så att framhjulet passerade en fläck med lägre friktion? Fysik visserligen men inte som du hade i tankarna?
Det är inte ju helt ovanligt med utspillt både det ena och det andra i just rondeller.
Just det är en av anledningarna till att inte testa gränser i rondeller.

Hade det hänt på vanlig "ren" landsväg så hade nog fysikdiskussionen känts mer relevant.

Känner annars igen just det där...oopss. När jag råkat ut för likande-inte i i rondeller iofs- så har jag inte hunnit med att ens fundera på att släppa gasen eller göra något annat dumt innan det tack och lov fått fäste igen. :Bugar Blicken i önskad riktning och om inte allt, så de mesta löser sig. :fakta
 
Passageraren i sig borde inte leda till framhjulssläpp. Vikten från Passageraren hamnar ju baktill vilket gör att det är bakdäcket som belastas hårdare och skall ha större risk att släppa.
Å andra sidan kan vikten av en passagerare förändra hur hojen beter sig på sätt som man kanske inte så lätt kan förutse.
Men det ska inte vara relevant om det inte går rätt ordentligt fort.

Så jag röstar för att det har blivit något utspillt i rondellen så att det var en hal fläck som framhjulet tappade fästet i.
Det är väldigt vanligt att lastbilar som toppfyllt spiller diesel i rondeller och det blir lätt halt. Om det dessutom kommit lite regn så blir det glashalt.
 
Som alla säger rondeller är rondeller ofta fulla med slibb och slabb, dessutom är dom flesta rondeller "feldoserade" p.g.a. att man vill få vattnet att rinna utåt ytterkanten istället för mot mitten och bilda en sjö vid blöt väderlek.
Detta gör att man inte skall dra några slutsattser utifrån rondeller...bara ta det lugnt i dom.
 
Här smög sig släppet på gradvis under ett par sekunder, så man hann börja tänka och agera. Däcken var varma och 20 grader i luften, men det ligger faktiskt en bensinmack och en motorvägspåfart alldeles bredvid så ni har nog rätt i att dieselspill kan ha spökat och att det inte hade något med passageraren att göra.

Får ta det lite försiktigare nästa gång :)
 
Finns en rondell i Södertälje som brukar vara snorhal, den vid Moraberg. Jag tror också på utspilld diesel.
 
Ptjaa, först och främst håller jag nog med de som tidigare gissat på någon form av spill på vägen som orsakade Ditt släpp.

När det gäller fysiken är mc-dynamik nog en av de svårare sakerna man kan ge sig in i, om alla parametrar ska beaktas. Några fakta och komplikationer är t ex att:

1 - Med passagerare ökar ju totalvikten på fordonet, och föraren tenderar att flytta något längre fram. Så att så länge passagerarens tyngdpunkt ligger framför den bakre hjulaxeln ökar även belastningen på framhjulet i kg räknat. Visst, inte lika mycket som viktökningen på bakhjulet men den ökar trots allt i faktiska tal. Därmed är det mer korrekt att säga att balansen förändras så att hojen bär förhållandevis mer vikt på bakhjulet men inte att belastningen på framhjulet minskar.

2 - Resonemanget kring friktion bygger på ett enkelt påstående att friktionsfaktorn är konstant och friktionskapaciteten linjär med vikten upp till att kapaciteten överskrids, därutöver finns en viss kompensering av modellen i form av övergångsmotstånd (friktionskoefficienten något högre precis innan den överskrids än efter att den överskridits och släppet inletts).

3 - Modellen beaktar inte fjädringens och däckets dynamiska inverkan på friktionen.

Vanligtvis är slutsatsen att Du fördelar om vikten bättre när Du lägger på gas, helt enkelt för att Du genom acceleration avlastar framdäcket. Och det är okey i de flesta fall, många av oss kan nog intyga att motsatsen - att släppa gasen - resulterar i en vurpa.

Men gäller detta utan undantag? Tyvärr inte. Det finns situationer (vanligtvis på racebanor) och speciellt i kurvor som tas under acceleration där Du släpper på gasen för att ge framhjulet mer vikt för att dels underlätta instyrning men även för att plantera framhjulet (få fäste) innan Du rätar upp hojen. Framhjulet har alltså för lite vikt/fjädringen är för utsträckt för att Du ska kunna slå på gas så tidigt som Du egentligen vill.

Men som sagt - dessa situationer utgör undantag och har inte så mycket att göra med vanlig landsväg. Därför är den enkla minnesregeln att försiktigt avlasta framhjulet genom gaspådrag om det börjar hasa i sidled.

Bra att det fungerade för Dig :)
 
Här smög sig släppet på gradvis under ett par sekunder, så man hann börja tänka och agera. Däcken var varma och 20 grader i luften, men det ligger faktiskt en bensinmack och en motorvägspåfart alldeles bredvid så ni har nog rätt i att dieselspill kan ha spökat och att det inte hade något med passageraren att göra.

Får ta det lite försiktigare nästa gång :)

Med tanke på ortsnamnet så ligger E 4 nära till hands. Där kör massor av lastbilar ( svenska och utländska). Många av dom bilarna befinner nog i olika stadier av förfall.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top