Allramified
Medlem
Var ute och körde med passagerare igår, och fick oväntat framhjulssläpp i en rondell. Inget pang-släpp, men framhjulet började glida iväg för mig utan att baken hängde med. Hade hyffsat nedlägg men inget extremt, och jämn, lugn acceleration genomkurvan. Fastnaglad blick och ytterligare lite gaspåslag redde ut situationen och det hela slutade lyckligt. (Tack till SMC-kurserna
)
Funderar på fysiken här. Det känns ju naturligt att tänka att med baktung MC, så har framhjulet mindre vikt på sig och därmed sämre grepp och det borde bli lättare att få släpp. Å andra sidan skall man ju i allmänhet ha acceleration genom en kurva för att förflytta vikten bakåt och på så sätt få en lättstyrd och stabil kurvtagning. I ena resonemanget blir det sämre med bakåtförflyttad tyngdpunkt och i det andra resonemanget blir det bättre? Hur skall man tänka?

Funderar på fysiken här. Det känns ju naturligt att tänka att med baktung MC, så har framhjulet mindre vikt på sig och därmed sämre grepp och det borde bli lättare att få släpp. Å andra sidan skall man ju i allmänhet ha acceleration genom en kurva för att förflytta vikten bakåt och på så sätt få en lättstyrd och stabil kurvtagning. I ena resonemanget blir det sämre med bakåtförflyttad tyngdpunkt och i det andra resonemanget blir det bättre? Hur skall man tänka?
