Framhjulssläpp?

Goote

Ny medlem
Gick med
19 May 2009
Hoj
Letar ^^
Har sökt lite på forumet men känns som jag har letat förgäves. Exakt vad gör man när man får framhjulssläpp? Släpper bromsen? Eller beror det på situationen vad man ska göra? Någon snäll själ som kan samanfatta några bra grundregler? :Bugar

Har fått släpp en gång när däcket låste sig pga rullgrus när jag skulle bromsa in men då släppte jag bromsen och återfick kontrollen för att sedan stanna lungt. :)

Och är det någon som vet någon statistik på hur många som klotar när framhjulet släpper?

tack /Goote

Någon statistik kan vara svårt att få, eller har du rapporterat in din händelse till framhjulssläppskommittén? Om framhjulet släpper under bromsning så känns det naturligt att släppa på bromsen. Det är onödigt svårt att åka kana med framhjulet längre än nödvändigt. Släpper man bara bromsen så reder det ut sig för det mesta. problemet är att hinna släppa bromsen innan man ligger och simmar på backen.
Får du släpp i en kurva (ingen broms inblandad) så är bästa tipset att ge på gas och avlasta framhjulet.

Fick ett härligt framhjulsläpp igår på sprillans däck,driftade raskt ut mot dikeskanten.
Inte fan vågade jag gasa,å inte bromsa heller :brynad

Släpp definitivt bromsen.
Sedan är det bra o öka gaspådraget samt om möjligt räta upp hojen, om det är en kurva. När du ger gas minskar belastningen på framhjulet o ökar på bakhjulet.

Det klart bästa är förstås att använda en "korrekt" körteknik så släppet inte uppkommer. Några tips för att undvika släpp: 1 Bromsa färdigt innan du lägger hojen i en kurva. 2 När du lagt hojen och närmar dig apex gå på med lite gas för att sedan öka den i utgången på kurvan.

En SMC BKK/sporthojskurs är ett utmärkt tillfälle att träna dessa moment.

Last edited:
Tacksam för dom snabba svaren allihop :) Blir bra sugen på att utöva det i praktiken, men det är lite svårt då jag varken har hoj eller kort. :P

Sedan är det bra o öka gaspådraget samt om möjligt räta upp hojen, om det är en kurva. När du ger gas minskar belastningen på framhjulet o ökar på bakhjulet.

Det klart bästa är förstås att använda en "korrekt" körteknik så släppet inte uppkommer. Några tips för att undvika släpp: 1 Bromsa färdigt innan du lägger hojen i en kurva. 2 När du lagt hojen och närmar dig apex gå på med lite gas för att sedan öka den i utgången på kurvan.

Om målet är att inte få släpp så är det bästa tipset att hålla igen på tempot... Vill man pressa tider så kommer det släppa, oavsett teknik.

Om du redan bromsar släpp bromsen. Är du i kurva och framhjulet släpper styr rätt ut tills framhjulet har greppat.
När du styr rätt ut så kommer framhjulet lättare att kunna rulla igång igen.

Har du motorstark hoj och är riktigt tokbra på att köra (du hade inte ställt frågan då :tummenupp) så ge rejält med gas och hämta hem framhjulet.

Gasa innan apex? Javisst, om du vill köra brett - ut i diket eller mötande körfält.

Gasa innan apex? Javisst, om du vill köra brett - ut i diket eller mötande körfält.

När du inte bromsar ska du gasa.... Gasa före apex gör man för att få balans i hojen. Ligger du och rullar in till apex med motorbroms så kommer du överbelasta framdäcket, är de tillräckligt nära gräns så kommer det släppa. Såna släpp brukar vara omöjliga att hämta hem. Du ska givetvis inte gasa hårt. Det handlar om finlir precis runt gränsen för att hålla jämn fart. En ytterligare fördel att att du sedan kan börja accelerar direkt när du vill utan att hålla igen för rycket som blir mellan avslag och gas. Testa :tummenupp

sökte på detta nu när jag kommit hem , fick ett redigt släpp fram idag i grus (snabelbilslagning lite på "snedden" i mitt körfält) .... vettefan hur jag redde ut situationen , men höll mig på vägen och på hjulen iaf :hej

Det kasade till i fram å "högg" igen nästan direkt efter , antar att jag gasade till och det räddade situationen (och att baken behöll sitt fäste tillräckligt länge) .... tur att man har rena kallsingar hemma :Bugar :)

Ja, man ska gå på gas före apex, man ska tom sluta bromsa och gå på gas före svängpunkten. Men då snackar vi inte fullgas och 12k varv, utan grundgas för att få hojen stabilare i svängen. Det räcker ju dessutam att man lutar hojen för att den ska sakta in pga mindre omkrets på däcket ju närmare skuldran man kommer, bara det är ju en anledning till att man ska gå på gas före kurvan. Sen när man har passerat apex så ökar man gasen allt eftersom. Men allt handlar ju om gaskontroll och hojkontroll, är du passagerare på hojen eller kör du den? ;)

Jag kan tacka både SMC-kurser och flitigt banåka/träning/race, det har räddat mig några gånger när framdäcket har börjat kasa, då har jag tittat dit jag vill komma och gått på gas, så att tyngdpunkten har förskjutits bakåt och minskat trycket på framdäcket, och vips kom jag dit jag skulle :tummenupp

Släpper det när du bromsar så är ju att sluta bromsa relativt uppenbart! Det handlar väl mer om att ha koll på vägen och eventuella risker!

Det är när det släpper utan att du bromsar som de riktiga problemen börjar och oftast är mer gas ett botemedel men inte det lättaste att genomföra!

Det är när det släpper utan att du bromsar som de riktiga problemen börjar och oftast är mer gas ett botemedel men inte det lättaste att genomföra!
Nej, att börja gasa när det känns som att det går för fort och däcken släpper är inte så förbannat lätt! Vi har många inbyggda reflexer som gör att vi tar fel beslut när vi kör hoj, att gasa istället för att bromsa när det går för fort in i en kurva är en sån. Att vrida styret åt fel håll när man ska väja undan för något är en annan. En tredje är att vi gärna vill titta på det farliga, när vi istället ska titta på vägen bredvid dit, det är ju dit vi ska. Tyvärr finns det ingen quick fix, det är bara att var medveten om det, och nöta, nöta, nöta, nöta och återigen, nöta, tills det sitter, då nöter man lite till. Reptilhjärnan får inte ta över den gången det skiter sig! :fakta

Fick ett härligt framhjulsläpp igår på sprillans däck,driftade raskt ut mot dikeskanten.
Inte fan vågade jag gasa,å inte bromsa heller :brynad

bytte mina däck igår o e lite nohig för att det ska släppa jag me:) sen e det så att dom har ta mig faan asfalterat om precis över allt där jag bor. har hört olika förklaringar om det där att det kan va lätt att det släpper på nyasfalterat. nån som vet eller har mer info kring detta och i sånna fall hur länge ska man va ex försiktig där det e nyasfalterat?

Jag kan tipsa TS om Twist of the wrist. Var en grymt givande film för mig!

Jag fick styrvobbel (ett sånt härligt som slår i hela klockspelet när man kastas omkring på hojen) i förra veckan... Lyckades imponerande nog tänka gas gas gas och det redde ut sig. :rolleyes:

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien