Framhjulssläpp?

Visst, det gäller att ha känsla när man nyper frambromsen, men som sagt jag är nog fortfarande inne på att det är den som gäller vid "panik"bromsning.

Man kan inte panikbromsa med frambromsen ändå för då går det sådär. Nyper man fullt direkt så är risken ganska stor att man låser däcket och på en hoj som inte har en 70 - 30 viktfördelning så är - som alla tidigare säger - det inte stor chans att dra upp på framdäcket. Som referens kan jag säga att med fel teknik kan man låsa och få släpp med ett slicks med arbetstemperatur också. Det handlar om teknik, att inte panikdra direkt. Man ska aldrig panikbromsa på MC, då låser man däcket.
 
Jag lyckades låsa framhjulet på min uppkörning förra våren.. Skulle göra en inbromsning från 90km/h på falkenbergs motorbana.. det vinglade till ordentligt men jag lyckades hålla mig på 2 hjul (mer tur än skicklighet).. kuggade tack vare det..

Ett bra sätt att bli av med eventuell rädsla för att göra om misstaget:
kör i låg fart på grusväg - nyp till med frambromsen så hjulet precis låser sig och släpp snabbt igen.. efter några gånger får man lite koll på hur hojen reagerar.. samtidigt bygger man upp självförtroendet igen..

/M
 
Men att låsa bakhjulet vid bromsning rakt fram är ju inget man vurpar av direkt. Man behöver inte ha kilovis med rutin för att reda ut en bakhjulslåsning. Framhjulslåsning är ju värre, förstås. Vet man inte hur det känns att låsa framhjulet är det liksom redan försent när man upptäcker vad som är på gång.

Pilot error 4 sure.
 
Jag trodde att det var fullkomligt självklart för alla att rörelseenergin i hojen kan övervinna friktionen mellan däck och väg allt beroende på hoj, bromsar, däck, väglag m.m.

Innan jag började fundera i hojbanor hade jag iofs en föreställning om att varje hård inbromsning innebar en stoppie men det krävs ju inte mycket åkande för att lägga dom tankarna åt sidorna.

Sedan angående panikbromsning så är risken stor att man dyker på frambromsen med alltför liten känsla, om någon, och allt för stor kraft. Har själv gjort det och det är inget roligt uppvaknande sekunden efteråt när man inser vad som kunde ha hänt. Bakbromsen är väl helt ointressant i det sammanhanget.
 
Håller fortfarande på bak med tanke på 8 meter streck.

Börjar rita men märker först inte att hjulet är låst för att sen börja vandra i sidled,när sen vinkeln börjar bli skrämmande för en nybörjare så släpper han bromsarna och hjulet greppar igen och cykeln försöker återta spårande riktning rakt fram.

Henrik
 
Håller fortfarande på bak med tanke på 8 meter streck.

Henrik


Jooo... Men med tillräcklig fart tillsammans med att föraren inte släpper frambromsen förren han ligger ner så kan man rita ett så långt streck med framhjulet. Tror jag iallafall.
Och en gaffel som bottnar gör att man låser fram mycket lättare än om man fortfarande skulle ha fungerande fjädring.
 
Back
Top