Framhjulssläpp?

micaelb

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Luleå
Hoj
dr 800
Kompisen höll på med övningskörning, han kör 400cc hoj från mitten av 80-talet. Enkelskiva och enkolvsok fram, trumbroms bak. Underlaget var helt torrt och rensopat, han kör rakt fram i ca 60-70 km/h och ska bromsa.
Då ser jag, på avstånd, hur hojen fladdrar till och lägger sig. (Som ni vet går det fort när det händer.) På sjukhuset efteråt (revbensfrakturer) resonerar vi om orsaken.
På platsen kan man mäta ett bromsspår som är nästan 8 m långt innan hojjen har lagt ner åt höger. Däcken har helt ok mönster men är mer än 2-3 år gamla. Packboxarna till framgaffeln läcker lite och jag tyckte vid tidigare provkörning att den var rätt svampig fram och att jag fick ta i ordentligt för att få hyfsad bromsverkan på frambromsen.

Frågor: Kan han ha fått ett framhjulssläpp på detta sätt, alltså är det möjligt med tanke på den viktförskjutning som sker och som gör att nästan all tyngd lägger sig på framhjulet?
Om han fått totalstopp på framhjulet borde inte hojen vält över?

Tacksam för svar. Undanbedes: Trådkapning och svammel.

Mvh
M
 
han har väll antagligen brommsat ett antal gng tidigare och då e bromsarna bra varma och tar bra som fasen kommer man i hör fart och tvär nitar så spelar däck en liten roll ..mera vikt massan som vill framåt hadde han varit kvick och släppt bromsen så hadde nog detta kunat undvikas
 
har hojen stått stilla länge? vet att bilar med däck som inte rullat på ett tag blir hala som is. har själv haft en CB 500 77:a med enkelskiva o jag vet att det är stört omöjligt o låsa upp ett sådant framhjul (Eller ens få hejd på skiten) men kanske att en taskig framgaffel hjälper till att låsa upp framhjulet om han slår igenom.
 
Låst bromsarna och trillat? Framhjulssläpp. Bakbromsen har ju varit låst i 8 meter.

Menar du att hojen skulle slagit över om han låst framhjulet? Knappast troligt med en 400 från 80-talet.
 
Låst bromsarna och trillat? Framhjulssläpp. Bakbromsen har ju varit låst i 8 meter.

Menar du att hojen skulle slagit över om han låst framhjulet? Knappast troligt med en 400 från 80-talet.

Benägen att hålla med.
 
Det var helt rensopat på stället. Hojen är körd nu i vår, säkert uppåt 20 mil så däcken är uppruggade, men som sagt äldre än 2-3 år. Och, det var övningskörning... han kan ha kommit åt fotbromsen men vi vet inte.

Vi vet inte om det var framhjulet eller bakhjulet som låste sig.
Jag har alltid litat på att det är frambromsen som gäller och att det "enda" som kan hända om jag nyper den stenhårt är att hojen lyfter bak. Inte att framhjulet låser sig och att det kan bli ett släpp. (På 8 m).
Jag tror fortfarande att det är detta som gäller. Eller ?

M
 
Om bromsspåret är så pass långt som 8 meter så skulle jag gissa på låst bakhjul, om framhjulet hade låst så är frågan om bromsspåret hade blivit så långt.

Men jag är ganska grön på hojar själv så jag kan ju ha fel. :)
 
Jag har alltid litat på att det är frambromsen som gäller och att det "enda" som kan hända om jag nyper den stenhårt är att hojen lyfter bak. Inte att framhjulet låser sig och att det kan bli ett släpp. (På 8 m).
Jag tror fortfarande att det är detta som gäller. Eller ?
Beroende på underlag och viktfördelning (läs: körställning) är det inte alls omöjligt att låsa framhjulet med efterföljande horisontalläge som resultat, i de flesta fall - och med en äldre/tyngre hoj - mer sannolikt än att lyfta bakhjulet.
Visst är det frambromsen som "gäller" men det är viktigt att träna specifikt på att dosera den lagom. Det kan göras i låg fart till att börja med, på en grusplan eller slät grusväg under kontrollerade former, där eleven fokuserar på att känna sig för med bromseffekten och att släppa bromsen och återhämta balansen direkt när det släpper fram. Fötterna på fotpinnarna hela tiden. När det känns bra kan man fortsätta öva det på asfalt, men välj då en plats där vägbanan är helt horisontell. Vid färd rakt fram räcker det med ganska svag lutning på vägbanan för att ett framhjulssläpp snabbt skall leda till vurpa.
 
Att man går upp på framhjulet är ingen regel. Är däcken för kalla, för varma, för hårda, fel lufttryck eller grus/sand/vatten/olja/annan skit på vägen så släpper det. Sen går det inte att bromsa upp alla hojar på framhjulet heller. Det handlar ju om vikt/viktfördelning, chassigeometri mm, och såklart fästet då.
Jag tror som dom andra att det handlar om orutin helt enkelt. Sen om fram eller bak låste sig är nog sak samma, har man inte en neutral hoj och bra viktfördelning så går man omkull oavsett vilket hjul man låser.
 
Det var helt rensopat på stället. Hojen är körd nu i vår, säkert uppåt 20 mil så däcken är uppruggade, men som sagt äldre än 2-3 år. Och, det var övningskörning... han kan ha kommit åt fotbromsen men vi vet inte.

Vi vet inte om det var framhjulet eller bakhjulet som låste sig.
Jag har alltid litat på att det är frambromsen som gäller och att det "enda" som kan hända om jag nyper den stenhårt är att hojen lyfter bak. Inte att framhjulet låser sig och att det kan bli ett släpp. (På 8 m).
Jag tror fortfarande att det är detta som gäller. Eller ?

M

Hojen på körskolan var en cb 750 från 90-talet. Det var inga problem att låsa framhjulet på den...läraren hävdade att man skulle bromsa bestämt utan att bromsa max direkt. Alltså inte panik-dra bromsen. För då kan det gå på :arsele
 
framgaffel som läcker kan skvätta på däck om man har otur. framförallt vid hårda inbromsningar. Om detta är en möjlig teori till vurpan är ju dock osagt. Men en ganska liten skvätt på "rätt" ställe kan få framhjulet att glida bra långt ;)

Det var helt rensopat på stället. Hojen är körd nu i vår, säkert uppåt 20 mil så däcken är uppruggade, men som sagt äldre än 2-3 år. Och, det var övningskörning... han kan ha kommit åt fotbromsen men vi vet inte.

Vi vet inte om det var framhjulet eller bakhjulet som låste sig.
Jag har alltid litat på att det är frambromsen som gäller och att det "enda" som kan hända om jag nyper den stenhårt är att hojen lyfter bak. Inte att framhjulet låser sig och att det kan bli ett släpp. (På 8 m).
Jag tror fortfarande att det är detta som gäller. Eller ?

M
 
Om jag får gissa på givet underlag:
Låst bakhjul gav bromsspåren och den grundläggande instabiliteten.
Styrfladder och allmän instabilitet på grund av bottnad framgaffel var tuvan som fick lasset att stjälpa.

Att träna upp förmågan att släppa bakbromsen när det börjar kasa, det är inte det enklaste här i världen. De som instruerat andra har nog alla sett hur ögonen ser ut på den som hamnat i situationen. Det är låsning, mentalt och fysiskt, till 110%.
 
Jag har alltid litat på att det är frambromsen som gäller och att det "enda" som kan hända om jag nyper den stenhårt är att hojen lyfter bak. Inte att framhjulet låser sig och att det kan bli ett släpp. (På 8 m).
Jag tror fortfarande att det är detta som gäller. Eller ?

M

Oj... Kör försiktigt Mr..

Jag körde en SM 950 förra våren och har flera ggr lyckats låsa framhjulet under stoppieträning när man tagit "fel" i frambromsen med bakhjulet en bra bit upp i luften.

Kan jag låsa framhjulet på bra asfalt, med flång nya klistriga däck och vikten fördelad så att bakhjulet redan är en halvmeter upp.. Då ska du nog börja bromsträna och tänka om på din rätt tunga hoj, med betydligt äldre gummi på.

Referens + stalltips :tummenupp
 
Låser man framhjulet i hög fart så brukar framhjulet studsa mot underlaget till att börja med. Släpper man inte av så går man i backen på ett eller annat sätt. Troligtvis så låg där ett gruskorn eller något liknande som din kompis precis träffade när hjulet var låst. En ovan förare, ett framhjul som är låst, ett gruskorn som ligger på fel ställe..sammantaget låter det inte alls omöjligt att han gick omkull.
 
Det enda som händer med RDn om jag nyper tillräckligt hårt är just framhjulssläpp,inte en antydan till resning av bakhjulet oavsett varma eller kalla däck eller asfalt,den kör jag med "abs-låsning".
R6orna låser däremot endast med kalla däck,med varma blir det lyft.

Med den hastigheten och hojen och 8 meter låst hjul skulle jag säga troligast att det tryck som var på fotbromsen var lite för hårt och stannade så men det finns ju en möjlighet att han låste fram(liten)oxå,måsta jag satsa pengar dock så sätter jag en slant på bak.

Henrik
 
Kan det inte vara så att det enbart handlar om orutin också?

En ovan förare som bromsar i c:a 70km/h vågar inte dra så mycket på frambromsen eftersom det känns lite läskigt. Därav lite lakrits från bakbromsen. När farten sen sjunker hyfsat snabbt till c:a 30-40km/h känner sig föraren lite mer trygg och nyper liiiite mer och liiiite mer med framhjulssläpp som följd. Orutinen gör också att den reaktionen som man måste ha på framhjulssläpp inte finns...dvs. släpp bromsen!

Jaja..en egen teori bara utifrån mina körlektioner och erfarenheter en gång i tiden.
 
Med hojen jag körde upp på drog jag en 3 meter lång lakrits med framhjulet. CB750. Med min SP1a är detta en omöjlighet, hojen slår över före det låser sig. 8 meter bromsspår i en hastighet av 50-60 låter orimligt om man pratar framhjul, jag hade runt 100km/h. Säkert bakhjul och sen har han fått oballans och vält. Det är ju bara att titta på däcken om ni inte har kört den efter olyckan
 
Jag tvivlar på att han har gjort ett 8 m långt dromsspår med framslangen.

Teori 1: Han kan, inte helt omöjligt, ha låst framhjulet, och så fort du låser det med en så tung hoj, så ligger du på marken med tre revben brutna utan att riktigt veta vad som hänt.

Teori 2: Troligast är att han har låst bakhjulet, Och med en så tung hoj så är det troligt att så fort han lutar sig åt något håll, så välter den. Jag tippar på bakbromsen.
 
Tack för svar.
Vi ska ju fortsätta med övningskörningen när han repat sig. Och när vi fortsätter gäller det att träna på rätt sätt och våga göra på rätt sätt.
(Han ligger kvar på sjukhuset för observation, mindre blödning på njure och lunga?)

Visst, det gäller att ha känsla när man nyper frambromsen, men som sagt jag är nog fortfarande inne på att det är den som gäller vid "panik"bromsning.
Tyngdpunkten flyttas fram och viktfördelningen gör att man inte har så mycket vikt kvar på bakdäcket att få stopp på.

Vi ska kolla däcken för att se om det finns slitytor som kan tyda på låsning och släpp.

M
 
Back
Top