Framhjulet studsar vid hård inbromsning

Hellracer

Asfaltskontrollant
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En hel hoper Italienska skönheter med mycket riv i!
Jag gissar att det har med inställningen av stötisen att göra men var ska jag börja. Hojen är en R6 och killen jag köpte den av väger kanske ca 75 kg medans jag ca 100kg och den är inställd efter honom.
Kan dåliga bromsbelägg göra att hojen uppträder så?

Är tacksam för alla tips!!!
 
Kan vara helt ute o cykla nu, (med trampor och hela kittet), men kolla styrlagret. Är det glappt uppträder hojen nog så!
Om bromsbeläggen är dåliga tror jag bara det skulle rassla litet...
 
Min TLR beter sej så. Och jag har glapp i styrlagret vid en närmre koll!!
Fan! Har ju precis servat den "från topp till tå", kan man väl kräva att de upptäcks på verkstan??
 
På min hoj hade jag för högt lufttryck i framdäcket och fick detta symptom. Det försvann alltså när jag tog ur lite luft.
 
Hellracer skrev:
Jag gissar att det har med inställningen av stötisen att göra men var ska jag börja. Hojen är en R6 och killen jag köpte den av väger kanske ca 75 kg medans jag ca 100kg och den är inställd efter honom.
Kan dåliga bromsbelägg göra att hojen uppträder så?

Är tacksam för alla tips!!!
tja! prova att grundinställa allt efter ägarhandboken, provkör sedan ,blir det ej bättre får du släppa eller spänna fjädrar ,justera dämpare fram . :rolleyes:
 
Hellracer skrev:
Jag gissar att det har med inställningen av stötisen att göra men var ska jag börja. Hojen är en R6 och killen jag köpte den av väger kanske ca 75 kg medans jag ca 100kg och den är inställd efter honom.
Kan dåliga bromsbelägg göra att hojen uppträder så?

Är tacksam för alla tips!!!



jag har samma problem med min gsxr 750 -02 och han som hade den innan mig vägde 20 kg mindre. min gaffel har för mjuka WP fjädrar så den slår igenom och jag skall byta till hårdare.
 
Om du är haj på dämpning så strunta i detta, men annars rekomendserar jag att du kollar igenom dessa länkar och se hur du ställer in dämpningen.
Jag tycker kanske att det låter som för mycket kompressionsdämpning eller gaffel som slår igenom (jobbar för lågt, för lite komp, för mjuk fjäder?).
Ta och ställ in din fjädring någorlunda rätt först innan du börjar byta pryttlar.

http://www.roadracers.co.uk/
http://www.gostar-racing.com/information/motorcycle_suspension_set-up.htm
http://www.racetech.com/articles/SuspensionAndSprings.htm
http://www.sportrider.com/tech/146_0006_susp_dialin/
http://www.traxxion.com/introduction.shtml
 
Tack för länkarna!

Mycket bra för inställningar av stödämparna :banana

U-joppe skrev:
Om du är haj på dämpning så strunta i detta, men annars rekomendserar jag att du kollar igenom dessa länkar och se hur du ställer in dämpningen.
Jag tycker kanske att det låter som för mycket kompressionsdämpning eller gaffel som slår igenom (jobbar för lågt, för lite komp, för mjuk fjäder?).
Ta och ställ in din fjädring någorlunda rätt först innan du börjar byta pryttlar.

http://www.roadracers.co.uk/
http://www.gostar-racing.com/information/motorcycle_suspension_set-up.htm
http://www.racetech.com/articles/SuspensionAndSprings.htm
http://www.sportrider.com/tech/146_0006_susp_dialin/
http://www.traxxion.com/introduction.shtml
 
Grundinställning!

ström 1 skrev:
tja! prova att grundinställa allt efter ägarhandboken, provkör sedan ,blir det ej bättre får du släppa eller spänna fjädrar ,justera dämpare fram . :rolleyes:

Fjäderförspänningen ställer man i regel bara in en gång och då för att justera det som i vardagsmun kallas "häng" (eng. sag). På en gathoj ligger detta på mellan 30 - 40 mm fram och 25 - 35 mm bak. Dvs. det dynamiska sagget (när föraren sitter på).

Därefter justeras returdämpningen och sist kompressionsdämpningen. Detta kan till en början justeras utan att man kör hojen. Gunga, så snabbt du kan, ner hojen ena ändan fram eller bak först spelar ingen roll. Det skall, grovt sett, ta lika lång tid för bågen att komma upp till övre läget som det tar att trycka ner den.

Efter denna mycket grova inställning kan man börja köra bågen! Välj företrädesvis en go hojväg med inte allt för bra asfalt (det är ju trots allt en gathoj). Och börja med returdämpningen. Justera så att dämparen hinner upp mellan varje gupp/tjärlskott. Dämpas för mycket kommer den att "sätta sig" och det kommer att kännas stumt eftersom dämparen inte hinner upp utan ligger och jobbar i den progressiva delen av fjädern.

Till sist justeras kompressionen. Justera den tills alla små stötar försvinner, men bara precis så de är borta. Har man för mycket kompressionsdämpning blir hojen stötig och sväljer inte de snabba guppen (brunslock, tjärlskott) helt enkelt pga. att ventilen för kompressionsdämpningen inte släpper igenom tillräckligt mycket olja.

Alla justeringa man gör skall man göra, på en originaldämpare/gaffel) med 2 glick för att känna skillnaden om det blev bättre/sämmre. En annan grundregel är att ALLTID skriva upp vad man gör för att kunna gå tillbaks till ett läge där det kändes som bäst.

Lycka till!
// Niklas
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top