Framhjulet rullar trögt när jag drar åt det

okej tack!
Men fick du själva huset till hastighetsmätarvajern helt "tät" mot fälgen eller ska de bli en liten glipa där. Ska försöka fota det där sedan....
Förstår inte heller riktigt vad det ska spela för roll med vinkeln på själva vajern men har faktiskt ett foto från innan demontering som jag ska försöka efterlikna.
Tyvärr några år sedan så kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut innan eller efter tyvärr , började kolla lite extra när det snurrade trögt och såg att det fanns någon liten utbuktning på insidan av gaffelbenet som skulle passa mellan 2 på huset eller om det var 1 på huset och 2 på gaffelbenet.
Hämtade en liten bild på nätet där du ser hur min ser ut , markerad med rött som måste passa mot insidan på gaffelbenet.
Hittade även en bild på hur det ser ut på insidan av gaffelbenet.

Bifogat

• Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    368.5 KB · Visningar: 18
  • 01.PNG
    01.PNG
    883.7 KB · Visningar: 17
Och.............. vi vill veta om/hur du löser problemet - det bygger på kunskapsbanken

Okej... då ska vi se.... gjorde ett antal åtgärder igår och vad som avhjälpte det var troligen att jag justerade gafflarna. Cykeln togs på släp hem vid försäljning och rullade rakt in i garaget.
Av med allt men upplevde inte att den rullade trögt då (kan ändå ha gjort det)
När jag monterade på hjulet gick det inte i min mening ovanligt trögt utan knackade lite lätt med gummiklubba och axeln gick i. Jag hade inte plockat bort gaffelbenen men misstänker att tidigare ägare varit där och fipplat. När jag utan hjul försökte trä in axeln såg man att den träffade i överkant på den spacer som ligger i motsatt sidas gaffelben (gick ända att få dit utan större forcering.
Justerade gafflelbenet och då kan jag dra åt axeln utan att hjulet hänger sig. Dock så tar nu ena bromsklossen i liiiiite gran så den rullar inte som ett cykelhjul direkt men skulle säga att det är godkänt för tillfället.

Okej... då ska vi se.... gjorde ett antal åtgärder igår och vad som avhjälpte det var troligen att jag justerade gafflarna. Cykeln togs på släp hem vid försäljning och rullade rakt in i garaget.
Av med allt men upplevde inte att den rullade trögt då (kan ändå ha gjort det)
När jag monterade på hjulet gick det inte i min mening ovanligt trögt utan knackade lite lätt med gummiklubba och axeln gick i. Jag hade inte plockat bort gaffelbenen men misstänker att tidigare ägare varit där och fipplat. När jag utan hjul försökte trä in axeln såg man att den träffade i överkant på den spacer som ligger i motsatt sidas gaffelben (gick ända att få dit utan större forcering.
Justerade gafflelbenet och då kan jag dra åt axeln utan att hjulet hänger sig. Dock så tar nu ena bromsklossen i liiiiite gran så den rullar inte som ett cykelhjul direkt men skulle säga att det är godkänt för tillfället.

Det är normalt att bromsarna ligger an lite i min erfarenhet. Har aldrig haft en hoj där hjulet rullar helt fritt iaf.

Det är normalt att bromsarna ligger an lite i min erfarenhet. Har aldrig haft en hoj där hjulet rullar helt fritt iaf.
Näe, det brukar rulla betydligt lättare om man tar av oken. När man kör brukar skivorna skramla omkring så att oken trycks undan dom där hundradelarna som krävs för att skivorna ska gå helt fritt. Sen kostar ju tätningar mm en del också, och lagren har en inbyggd tröghet.

Verkar som du är nöjd med analys/åtgärd - vill nog påstå att detta är bästa hojforumet - många hjälpsamma sporthojare (som mestadels verkar åka offroad eller adventurehoj - som jag) ;)

Håller med, men det är inte som förr, nu verkar det som det är 20-30st som är aktiva åtminstone i hojdelen OT kollar jag sällan.

Plockade av framhjulet på en nyköpt hoj, upptäckte en framaxel som åtskilliga mm för tunn. Det kan vara värre menar jag?

Bifogat

• 79EC750F-E929-43B0-A53F-A9D3E6A54145.jpeg
    79EC750F-E929-43B0-A53F-A9D3E6A54145.jpeg
    3 MB · Visningar: 36
Plockade av framhjulet på en nyköpt hoj, upptäckte en framaxel som åtskilliga mm för tunn. Det kan vara värre menar jag?
Just därför jag aldrig skulle köpa en skruvad hoj våldsamt många moppefucko mekaniker där ute som sågar villt i ramar o klipper i elsystem.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman