Framhjulet rullar trögt när jag drar åt det

Gick med
20 Aug 2022
Hoj
Suzuki gs500 1978
Hej. Nästa dumma fundering kommer här.
Jag har bytt hjullager fram nyss på mitt bygge men när jag ska sätta tillbaka hjulet så är det som att ju mer jag drar muttern på hjulaxeln desto trögare rullar hjulet. Detsamma gäller om jag drar de muttrar som håller om axeln i framgafflarna höger och vänster.
Är liksom inte bromsarna som ligger på utan som att jag saknar någon millimeters distans mellan gafflarna men har alla delar inräknade enligt manualen - ingen del ser skadad ut. Har kollat så lagren är rätt insatta och inget smuts eller så där.

Vad gör jag för fel?
Tacksam för hjälp.

Har du en sprängskiss att lägga upp? (du skriver att alla delar är inräknade enligt manualen - då finns väl en skiss??)

Det borde vara uppbyggt så att det sitter ett kullager på vardera sidan av navet och en distanshylsa mellan lagren som gör att innerringarna har samma mellanrum som ytterringarna. Om lagren inte sitter i rätt läge så kärvar det när axeln dras åt.
Sedan ligger det distanser på utsidan - dessa tar stöd mot innerringarna och ger rätt mått för att passa i framgaffeln - gör de inte det så "måste"???? något saknas
Hojen är en -78? Har du hastighetsmätarvajer från framhjulet? Då är det viktigt att drivningen passas in i de klackar som finns i navet.

Hej!
Ja, det finns en sprängskiss som jag ska se om jag kan hitta. Men det är så som surtees ovan beskriver 2 lager och en distanshylsa i navet. Det sitter hastighetsmätare på vänster sida och på höger sida en distans. Drivningen på hastighetsmätarvajern är inpassad i dessa klackar men det är kanske 1 mm glipa mellan navet och denna "klump" -oklart om det ska vara så eller inte.....

såg lite filmer på tuben nu gällande montering av framhjul. Mestadels offroadcyklar men där rekomenderas att man drar åt hjulaxeln - trycker ner dämparna några gånger genom tryck på styret och därefter drar åt muttrarna som håller "axel spacers" på bilden ovan. Är det något som ni kan tänka er skulle fungera? Spelar det någon roll i vilken ordning man drar grejorna?

Mystiskt...... det hela ser ganska enkelt ut.
Mellan 2 och 3 (distans o lager) finns något som jag uppfattar som en fläns på distansen, men den trycker bara på innerringen? Däremot ser jag inget liknande på andra sidan? OK - spelar nog ingen roll.
Sedan har du hastighetsmätardrivning på ena sidan som motsvaras av bearing spacer på andra sidan, därefter axle spacer på vardera sidan.
Börja med att ta bort hjulet från gaffeln, lossa hastighetsmätarvajern från drivningen, sätt sedan ihop allt men inte i gaffeln - dra muttern för hand och känn om det börjar kärva - enda stället som borde kunna krångla är hastighetsmätardrivningen, kolla att den är i rätt läge.
Enligt min mening borde hjulet rulla lätt runt axeln när muttern är åtdragen enligt spec. Om allt rullar så ta isär - montera i gaffeln på samma sätt och kolla återigen att det rullar - gör det inte det så är det j-ligt mystiskt (se till att bromsok/klossar inte ligger emot)
Rullar allt lätt så dra åt gaffelöverfallen runt axle spacer - då skall allt funka

Dra åt runt axle spacers sist!!!! Och ja - pumpa gaffeln gör att man får grejerna att justera in sig - du skall absolut INTE tvinga ihop gaffelbenen på något sätt

tack för hjälpen... ja det är mystiskt.
Du har rätt att det sitter en fläns på distansen och den är vänd åt rätt håll ( i enlighet med skissen). Förstår inte riktigt dess funktion men tror inte det har någon betydelse i denna fråga.
Ska prova som du säger att sätta ihop hjulet utan gafflarna en gång och se hur det rullar.

ok uppfattat. Näe tänkte inte tvinga ihop dom utan bara pumpa några gånger för att som du säger, se om det justerar in sig på något sätt.
Men i då drar jag åt axelnmutter men låter axel spacers vara "lös" - pumpar lite - drar åt axelmuttern enligt specs och avlutar med att dra åt axelspacers.

Dra åt axelmutter - pumpa - dra åt axelöverfall runt axle spacers
Tror att denna hoj har bromsok med endast en kolv - det innebär att oken måste ha möjlighet att röra sig i förhållande till skivan (s.k. flytande ok) - kärvar det där så kan framhjulet gå trögt

Det stämmer att det bara är en kolv i oken.

Funderade vidare och undrar. Kan jag fått fel lager? beställda av en erfaren leverantör men alla kan göra fel.... väll? Tänkte om de är för tunna och alltså sätter sig för djupt i navet? samtidigt är det ju rätt så tajt att få fälgen på plats
Mätte dom ju inte innan jag satte dit dom eller jämförde med de gamla men har förvisso kvar de gamla. Dock svårt att knacka ut de nya utan att nagga på "inre" ringen.

Nej det var samma dimension på lagren iaf.... mätte de gamla och hittade info på nätet om de nya.
Sanningen är ju den att jag inte har någon momentnyckel (jag vet skaffa en ny) men jag drar den verkligen inte "för hårt". Det kan ju inte vara så att man ska dra den med handkraft heller precis. Även om jag skulle dra den "för hårt" kan det väll inte bli så fel att hjujlet knappt rullar?

Du ska dra överjävligt hårt om du komprimerar distanserna så att hjulet inte snurrar, då sätter jag en slant på att gängorna har gett upp innan det händer.

Du kan som sagt ha fått fel lager, eller så är det skräplager med fel toleranser. Du kan också ha satt distanserna fel, dvs höger distans på vänster sida och vice versa. Ibland kan dom vara löjligt lika, men ändå ha olika mått.

Tack för all hjälp men lagren är beställda av Suzuki återförsäljare - tror inte de är något skräp faktiskt. Ja vet att dom kan vara lika men jag har ju bara 1 distans. Den sitter på höger sida, på vänster är de ju bara hastighetsmätarhuset. Blir fan tokig snart….

vad menas med flytande ok.. alltså jag har inga problem att skjuta upp oket så jag får på hjulet ganska lätt. Men dom hänger ju sedan i sina bultar på framgaffeln och därifrån är de svårt att komma lös

Edit : aha fattar nu.. ja de är flytande ok som glider lätt och smidigt

Hade samma problem på min kawa och då var det att jag inte fått hastighetsmätarhuset
på helt rätt plats så kolla om du kan lösa ditt problem lika lätt som mig..

Jag måste dubbelkolla det igen. Det tycker jag också känns som de mest troliga eftersom ja får en liten glipa mellan den och navet som i ärlighetens namn inte jag kan se någon poäng med…..

Jag måste dubbelkolla det igen. Det tycker jag också känns som de mest troliga eftersom ja får en liten glipa mellan den och navet som i ärlighetens namn inte jag kan se någon poäng med…..
Hoppas det är så enkelt.
Mitt snurrade fint och blev trögare ju hårdare jag drog åt axeln , hade vridit sig neråt så där man skruvade in hastighetsvajern pekade lite neråt istället för lite uppåt så inte snack om mycket men mer än nog.

okej tack!
Men fick du själva huset till hastighetsmätarvajern helt "tät" mot fälgen eller ska de bli en liten glipa där. Ska försöka fota det där sedan....
Förstår inte heller riktigt vad det ska spela för roll med vinkeln på själva vajern men har faktiskt ett foto från innan demontering som jag ska försöka efterlikna.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon