Framhjulet roterar inte

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Har ett problem med min GSX-R;

När jag har hojen på depåstödet och försöker att rotera framhjult går det mycket tungt, nästan som om någån holder innen frambromsen försiktigt :3freak

Vad är det som händer?

Kärvar kolvarna i oken ? Framhjulslager slut ?

Hur låter det då? Skivbromsar brukar ju alltid låta lite grann, liksom ett svagt skrspande eller vad man ska säga... Är det istället ett rasslande så kan det ju vara lagret som vissa har sagt. Låter det inget alls har jag ingen aning.

Om det inte låter alls, kan det inte vara så att framhjulsbulten resp. muttern är för hårt åtdragen. Så kan det bli på vanliga cyklar iaf...

Fyllde på bromsvätska med gamla belägg och nu har du bytt till nya så du har för mycket bromsvätska i bromspumpen?

Tryck tillbaka padsen eller ta loss oken. Sen vet du iaf om det är broms eller lager.
(Sätt gärna en brädbit mellan padsen om oken är lösa. Alltid nån som tar i bromshandtaget....)
/u

det är lite skrapande från skivorna (tror jag), kanskje det är normalt. Men borde inte hjulet rotera i alla fall en rotering när man snurrar med moderat kraft?

hjullager är wheelbearing?

Last edited:
ett tips. ta av bromsoken fram och testa snurra hjulet då. om det snurrar lika tungt då. då är risken att framhjulslagren är dåliga.

hoppas det löser sig :tummenupp

driverinblack skrev:
2246151 ett tips. ta av bromsoken fram och testa snurra hjulet då. om det snurrar lika tungt då. då är risken att framhjulslagren är dåliga.

Tack, god ide! :tummenupp

oförändrat

Avanti skrev:
2245705 Har ett problem med min GSX-R;

När jag har hojen på depåstödet och försöker att rotera framhjult går det mycket tungt, nästan som om någån holder innen frambromsen försiktigt :3freak

Vad är det som händer?

Om du inte har gjort justeringar (som luftat bromsar, pillat på oken, dragit åt axelbulten, etc) sedan sist (sedan det var ok och fungerade) och hjulet rullar trögt/inte rullar alls...

Då bör du se över hjullagren...

driverinblack skrev:
2246151 ett tips. ta av bromsoken fram och testa snurra hjulet då. om det snurrar lika tungt då. då är risken att framhjulslagren är dåliga.

F-n vad det ekar här.
(Kanske läsa tidigare inlägg först, så blir det mindre tjatigt.)
/u

ulf_lundin skrev:
2246628 F-n vad det ekar här.
(Kanske läsa tidigare inlägg först, så blir det mindre tjatigt.)
/u
oops.. Jag såg inte ditt svar :rodnar

Tusen tack :pannkyss

en update:
Jag tog bort bromsklossarna, då snurrade hjulet som ett sykkelhjul :tummenupp

Men det verkar som om kolvarna trycker klossarna mot bromsskivan för att det var mycket svårt att ta bort bromsklossarna :confused:

Efter att jag tog bort klossarna klämmde (spelling..?) den ena kolven bromsskivan, hur trycker jag tilbaka den?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg