Framhjulet blir ej centrerat efter däckbyte

Lanemyr

Medlem
Gick med
24 May 2021
Hoj
Yamaha R1 2003
Jag har just lämnat in mitt hjul och fått ett nytt framdäck till min r1. Men när jag ska skruva tillbaka hjulet så blir det ej centrerat vilket medför att bromskolvarna på vänsteroket trycks in för långt. Beläggen är inte slut men detta gör att oket nyper mot skivan. Vad gör jag för fel?

distanserna sitter vanligtvis lite intryckta i gummitätningarna ,så det är inte säker att de ramlar ner när man lossar hjulet ,men väl när man har du brit runt hjulen ett tag så tro faan at de har ramlat ur:huvet ,så ta för vana att ta loss distanserna o tryck på dem på axel i den ordning de skall vara, nu för du leta i bilen /ringa till däckstället osv för artt hitta igen. du kan inte köra utan nono

distanserna sitter vanligtvis lite intryckta i gummitätningarna ,så det är inte säker att de ramlar ner när man lossar hjulet ,men väl när man har du brit runt hjulen ett tag så tro faan at de har ramlat ur:huvet ,så ta för vana att ta loss distanserna o tryck på dem på axel i den ordning de skall vara, nu för du leta i bilen /ringa till däckstället osv för artt hitta igen. du kan inte köra utan nono
Ok. Tack för svaren. Är ju förmodligen detta som hänt då. Skulle ha skrivit här mycket tidigare men envis som man är vill man ju lösa problemet själv

Har du kollat något så enkelt som att inte fälgen monterats bak o fram? Botten på lagerlägena kan vara något förskjutna i förhållande till lodlinjen genom fälgen, har gjort den upptäckten på egna hojen.

Låter ju inte klokt det jag skrev… men vet inte hur jag ska förklara bättre.

Har du kollat något så enkelt som att inte fälgen monterats bak o fram? Botten på lagerlägena kan vara något förskjutna i förhållande till lodlinjen genom fälgen, har gjort den upptäckten på egna hojen.

Låter ju inte klokt det jag skrev… men vet inte hur jag ska förklara bättre.
Tanken slog mig men jag kollade och kunde inte se någon skillnad men eftersom du säger de ska jag testa vända på de

Tanken slog mig men jag kollade och kunde inte se någon skillnad men eftersom du säger de ska jag testa vända på de
Kolla på däcket ovanifrån. Är däcket rätt monterat på fälgen, fälgen rätt monterad i gaffeln ska mönstret sett ovanifrån se ut som V där spetsen pekar bakåt mot motorn. På framhjulet.
(Och för bakhjulet ska det vara tvärtom sett oavifrån, V där spetsen pekar framåt mot motorn.)
V-mönstret synns bra(?) på den här bilden, inlägg #27 (tycker jag)

Kolla på däcket ovanifrån. Är däcket rätt monterat på fälgen, fälgen rätt monterad i gaffeln ska mönstret sett ovanifrån se ut som V där spetsen pekar bakåt mot motorn. På framhjulet.
(Och för bakhjulet ska det vara tvärtom sett oavifrån, V där spetsen pekar framåt mot motorn.)
V-mönstret synns bra(?) på den här bilden, inlägg #27 (tycker jag)
Dumheter. Det finns ofta men inte alltid en pil på fälgen. Och troligen på däcket. Att gå på mönster är som gjort för felmontering. Bara se alla "byggen" på blocket.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Dumheter. Det finns ofta men inte alltid en pil på fälgen. Och troligen på däcket. Att gå på mönster är som gjort för felmontering. Bara se alla "byggen" på blocket.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Kan bara hålla med. För ett par år sedan var det riktigt bråttom.
Busan skulle ut för en tur ner till Skåne,
Bakdäcket var slut så det skulle bytas till ett nytt M7RR. Snabbt.

Så jag sätter igång med däckjärnen. Kollar efter Pil på däcket.
Monterar det nya däcket så Pilen ska rulla framåt.

Inser när jag är klar att jag satt på nya däcket bakfram.
Så det är bara börja om från Början med att ta av det nya däcket från fälgen.
Och sätta på det rätt.

Inser när jag är klar att jag satt på nya däcket bakfram. Det var rätt från början.
Så det är bara montera av det nya däcket. Och sätta på det Rätt igen.
Hur kunde det bli så här ?

Metzeler M7RR har på sidorna ett Mönster som kan tolkas som en Pil.
Storlek vanlig tändsticksask.

Metzeler M7RR har på längst ut på sidan av slitbanan en pil som anger rullriktning.
Storlek som en vanlig tändsticka.

Numera går jag på de "tydliga" V:na i mönstret. Funkar på M7RR.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT