Framhjul rullar väldigt trögt, kan det bero på hjullagren? Om inte, vad annars?

Jag har med väldigt få undantag kunnat trycka in bromscylindrar "lätt med fingrarna" så att säga. Snarare med typ litet koben eller 2 st korsade större skruvmejslar. Hur gör du? Locket av på behållaren på styret? Öppnar luftnippeln? Bättre skick på grejerna?

Kan bara hålla med.
När bromsbeläggen inte släpper skivorna utan skrapar, då brukar det inte gå med fingrarna.
Utan då är det dags för rengöring av bromskolvar med tandborste följt av silikonfett och hjälper inte det så blir det blåsa ut kolvarna (en i taget) lyfta ut gummiringarna i cylindern med O-ringsverktyg och göra rent i spåren, göra rent gummiringarna, göra rent kolven
och sätta ihop med lite silikonfett.
Sedan har det alltid gått bra trycka in kolvarna med fingrarna.
På SV650S, Sprint RS, GSX1300R (Otroligt, efter 2000 mil nödvändigt ta ut alla kolvar på Tokico, det har jag inte behövt på nära 6000mil på Sprint RS....)
Blev så less på Tokico bromsok på GSX1300R så numera Brembo M4 eftermarknadsbromsok monterade med 10mm distanser på radialskruvarna för komma rätt mot skivorna samt dubbla stålombundna slangar direkt från bromshandtaget till höger respektive vänster
bromsok.
 
Last edited:
Kan bara hålla med.
När bromsbeläggen inte släpper skivorna utan skrapar, då brukar det inte gå med fingrarna.
Utan då är det dags för rengöring av bromskolvar med tandborste följt av silikonfett och hjälper inte det så blir det blåsa ut kolvarna (en i taget) lyfta ut gummiringarna i cylindern med O-ringsverktyg och göra rent i spåren, göra rent gummiringarna, göra rent kolven
och sätta ihop med lite silikonfett.
Sedan har det alltid gått bra trycka in kolvarna med fingrarna.
På SV650S, Sprint RS, GSX1300R (Otroligt, efter 2000 mil nödvändigt ta ut alla kolvar på Tokico, det har jag inte behövt på nära 6000mil på Sprint RS....)
Blev så less på Tokico bromsok på GSX1300R så numera Brembo M4 eftermarknadsbromsok monterade med 10mm distanser på radialskruvarna för komma rätt mot skivorna samt dubbla stålombundna slangar direkt från bromshandtaget till höger respektive vänster
bromsok.

Fast nu menar jag att jag bytt massor av bromsbelägg på fullt fungerade bromsok, som både innan och efter fungerar så pass bra att det inte finns någon som helst anledning av börja krafsa runt med dem i onödan.
 
Anledningen till att jag satte det fel från början var att jag tyckte det såg korrekt ut att ha mönstret i samma riktning som det var på bakdäcket. Men när jag googlar på det verkar det som att mönstret på framdäcket ska gå i motsatt riktning relativt bakdäcket på denna modell. Jag lät en firma byta själva gummit, jag hoppas de visste va de gjorde :)
 
Min TDM900 har en pil på fälgen som visar rotationsriktning. Bytte däck idag. Distanserna ser likadana ut så det går nog att montera åt fel hål. Däcket är monterat åt rätt håll.
Har inte du en pil på fälgen?
 
Last edited:
Men där finns en pil som visar rotationsriktningen

Precis. Monterade senast igår polarens framdäck.
En tydlig pil på en ekern som visar fälgens rotationsriktning.
Man har liknande pil på däcket men brukar vara i form av någon logga. Pekar dessa två pilar i motsatt håll så är däcket felmonterat.
Sen monterar man bara så att pilarna pekar i rätt riktning för att hjulet ska rulla framåt. Rätt distans på rätt sida av fälgen så är allt klart.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top