Framgafflen läcker! Farligt?

da-geez

Medlem
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Malmoe
Hoj
2004 GSXR 1000
Såg precis att packboxarna på båda gafflarna har gått åt helvete..!
Så jävla drygt!! Är det något som kan ta skada inne i gafflarna om man kör utan olja?
Den känns jävligt äcklig att lägga ner så man vill ju fixa det direkt men det är ju lätt o få tag på delar i påsk..

Kalasväder hela helgen och så händer det här... :huvet

Någon som vet hur känsligt det är där inne?
 
da-geez skrev:
Såg precis att packboxarna på båda gafflarna har gått åt helvete..!
Så jävla drygt!! Är det något som kan ta skada inne i gafflarna om man kör utan olja?
Den känns jävligt äcklig att lägga ner så man vill ju fixa det direkt men det är ju lätt o få tag på delar i påsk..

Kalasväder hela helgen och så händer det här... :huvet

Någon som vet hur känsligt det är där inne?

Det hade jag på bud-hojen o då rann oljan ner på skivan o det bromsade sämre. Jag löste det provisoriskt typ 1 månad genom att fästa en gammal strumpa så inte oljan kunde rinna ner på skivan.
 
Okej.. Gick det att få ordning på de sen när du åkt så länge?

Ska se om jag hittar nån gammal strumpa o täta med, tack för tipset! :näsblod
 
da-geez skrev:
Såg precis att packboxarna på båda gafflarna har gått åt helvete..!
Så jävla drygt!! Är det något som kan ta skada inne i gafflarna om man kör utan olja?
Den känns jävligt äcklig att lägga ner så man vill ju fixa det direkt men det är ju lätt o få tag på delar i påsk..

Kalasväder hela helgen och så händer det här... :huvet

Någon som vet hur känsligt det är där inne?
Samma med min.. Såg det nu efter turen idag.. :( Är det inte ett helvete att byta dom där? Ser ut som man måste plocka bort hela framgaffeln typ?
 
Kör ett tag. Det kan hända att det läcker ibland när hojen stått hela vintern. Har råkat ut för samma och det tätade fint efter några veckors körning. Så som jag har fått det förklarat så beror det på att packboxarna är i en sådan position på gaffelbenet där den normalt sett inte arbetar när man kör och dom har därför töjts lite. Men med lite körning så går dom tillbaka. Hurvida det är så vet jag inte men jag tycker det låter logiskt.
 
Gilgo skrev:
Kör ett tag. Det kan hända att det läcker ibland när hojen stått hela vintern. Har råkat ut för samma och det tätade fint efter några veckors körning. Så som jag har fått det förklarat så beror det på att packboxarna är i en sådan position på gaffelbenet där den normalt sett inte arbetar när man kör och dom har därför töjts lite. Men med lite körning så går dom tillbaka. Hurvida det är så vet jag inte men jag tycker det låter logiskt.
Ja eller så kan man inte hjula så bra så man slår i marken då och då och mina packboxar har fått lite stryk helt klart..

Men jag gillar din förklaring bättre, kör på det ett tag! :tummenupp
 
Hultan skrev:
Samma med min.. Såg det nu efter turen idag.. :( Är det inte ett helvete att byta dom där? Ser ut som man måste plocka bort hela framgaffeln typ?

Hade en gixxer 750 -98 förra sässongen där de gick sönder. Då tog jag bort gafflarna själv och lämnade in de på verkstad. Det känns som det är mycket meck med rätt oljenivå/kvalité och sånt så det va lika bra o lämna in skiten..

Nu sitter man ju me kuken i brevlådan när allt är stängt..!

Sådärja... nu brände man vid käket på spisen oxå.! Röv...
 
da-geez skrev:
Hade en gixxer 750 -98 förra sässongen där de gick sönder. Då tog jag bort gafflarna själv och lämnade in de på verkstad. Det känns som det är mycket meck med rätt oljenivå/kvalité och sånt så det va lika bra o lämna in skiten..

Nu sitter man ju me kuken i brevlådan när allt är stängt..!

Sådärja... nu brände man vid käket på spisen oxå.! Röv...
Ah, ja så får det nog bli då!
Fan.. Ont om pengar är det gott om.. :(
Hoppas maten blir ätlig endå ... :)

Skall nog ta mig en pizza nu..
 
Gilgo skrev:
Kör ett tag. Det kan hända att det läcker ibland när hojen stått hela vintern. Har råkat ut för samma och det tätade fint efter några veckors körning. Så som jag har fått det förklarat så beror det på att packboxarna är i en sådan position på gaffelbenet där den normalt sett inte arbetar när man kör och dom har därför töjts lite. Men med lite körning så går dom tillbaka. Hurvida det är så vet jag inte men jag tycker det låter logiskt.

Den sk. timglaseffekten.... Därför brukar jag ställa hojen på sidostödet under vintern å ta fram å rulla den lite så inte däcken blir alltför platta.....

/Pierre
 
Ja det hade varit ritkigt fint med en flotig pizza..

Tror jag kör stumptricket på gafflarna denna helgen..! :D
 
Se bara till att det inte rinner ner olja på skivorna och bromsbeläggen. Bromsbelägg som fått olja på sig måste vanligen bytas (bind något absorberande kring gaffelbenet om du ändå ska köra).
Vet av egen erfarenhet :/
 
Ett tips är att hälla i (Tror det var) 1% Omega olja i gaffelbensoljan så slipper man läckage på packboxar efter vinterns uppställning....

Och läcker det så häller man i 3% så ska det mjuka upp packboxarna o täta dom enligt Omega....

Saxat från Omegas hemsida:

917 PACKNINGSSKYDD ”AKTIV PROTECT ”

Hårda industri packningar tätar igen under drift
Smart teknik ger spänst hos packningar som hårdnat, - utan
demontering, -de tätar igen. Förebyggande - läckaget uteblir.
Hydralik, Motorer, Styrväxlar, Växellådor, Hypoider etc
Mix : 1% -förebyggande, 3% -vid läckage, -direkt i oljan
Tätar styrväxlar, hydraulik, motorer, växellådor...

http://www.smorjteknik.se/produkter.htm
http://www.smorjteknik.se/sidor/ovrigt.htm
 
Last edited:
fick läekage på bud hojen tog ett bladmått och drog runt innanför packboxen och på med lite smörjmedel funkade fin finnt prova iallafall/fredrik
 
Skorpan skrev:
Det är bara en nödlösning men inte ens säkert att det funkar. Byt skiten istället,det börjar och läcka förr eller senare

ska väll tilläga att det var under vintern då det säkert satt massa gruss mm. men han kanske klarar sig under helgen,
 
Gilgo skrev:
Kör ett tag. Det kan hända att det läcker ibland när hojen stått hela vintern. Har råkat ut för samma och det tätade fint efter några veckors körning.
Då tog oljan slut menar du eller? :näsblod :rolleyes: :tomten
(skämt....)
/Mvh Johan
 
Bladmått är som sagt ett bra knep. Visst kan man byta packningarna men om man kan köra en sommar utan att byta så är det att föredra (tycker jag). Det går tydligen bra att använda fotofilm, ett gamalt negativ då alltså. Dra det runt så får du bort en massa skit.

Sen är det ju inte så svårt att byta själv, å packningar är inte så dyra.
 
min vänstra packning gick under dagen :huvet ni säger att de inte är så dyra, hur mycket är det? :tungan
 
Förra gaffel paret jag lämande in gick på 500spänn har jag för mig.
Men nu har det ju varit stängt överallt så jag har ju inte ens kunnat köpa delar!

De läcker rätt så friskt så jag har inte velat köra överhuvudtaget. När den stod över natten var det en pöl under varje gaffel..

Såhär ser de ut när man tryckt de mot golvet en gång!
Hade torkat rent alltihop med avfettning innan.. Mysigt.!

Rotation_of_Picture_005.sized.jpg
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top