Framgaffelolja

Frozt

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
Cbr 600!
Hej!
Jag har en suzuki gs 500 e -89 års modell som går bra. Tyvärr knäpper det lite i framgaffeln när jag dämpar med den. Den är ny i min ägo och funderar lite på vad det kan vara. Det läcker inte någon olja och packboxarna ser nästan nya ut. Kanske förra ägaren inte gjort allt rätt vad gäller oljan eller något. Funderar på hur det funkar inne i gaffelbenet. Ska jag fylla på olja och vad använder man för olja? Fyller jag från styret och hur mycket ska det vara? Även om ni inte kan specifikt för suzuki gs så skriv hur det fungerar generellt. Tack så mycket och go fortsättning på er!

Frozt skrev:
2688796 Hej!
Jag har en suzuki gs 500 e -89 års modell som går bra. Tyvärr knäpper det lite i framgaffeln när jag dämpar med den. Den är ny i min ägo och funderar lite på vad det kan vara. Det läcker inte någon olja och packboxarna ser nästan nya ut. Kanske förra ägaren inte gjort allt rätt vad gäller oljan eller något. Funderar på hur det funkar inne i gaffelbenet. Ska jag fylla på olja och vad använder man för olja? Fyller jag från styret och hur mycket ska det vara? Även om ni inte kan specifikt för suzuki gs så skriv hur det fungerar generellt. Tack så mycket och go fortsättning på er!

Säker på att det är i gaffeln och inte styrlagret det knäpper i? kommer knäppet även vid hårda inbromsningar?

Ang gaffeloljan fråga där du köper oljan vad som är vettigt för din hoj. Rekommenderar varmt att köpa en mekhandbok där står allt du behöver veta om nivåer och liknande.

Gaffelolja fyller man inte på, den byter man. Finns det inte papper på att den är bytt så
är det bara att räkna med att oljan är alldeles för gammal.

En del gafflar lär knäppa lite pga konstruktionen; din kanske hör till dom ?
/u

Vad rupert och Ulf_lundin skrivit men med tillägg.
GS500 skall ha SAE 10w men jag rekommenderar att du byter framfjäder om det inte redan är gjort. Ställ den på centralstödet sätt en garagedomkraft under motorn med en jackpad eller bräda på. Efter du lossat på bromsoket och låsbulten till framhjulsbulten och framhjulsbulten lyfter du försiktigt till framhjulet lyfts från backen. Ta bort ovan nämnda bultar och framhjulet var försiktig med hastighetsmätarvajern. Ta bort framstänkan. Lossa övre fästbulten till fjäderbenet Lossa stötdämparlocket jag har för mig att 1/2 tums förlängare passar. Lossa nedre fästbultarna håll i benet när du gör det. Ta bort benet och lossa locket. Ta ur innnehållet och töm ut oljan. du får pumpa med benet för att få ut allt.. Om du har ett ca 25 cm lång metallrör och en ca 25 cm lång fjäder är det orginal. så köp en ny fjäder tex från www.touring.se artnr 70-9367 eller liknande så får du riktig väghållning på den. Köp dessutom en verkstadshandbok samma firmas nr 81-4238 så står där hur mycket olja som skall fyllas osv osv . Iofs kan närmsta mc-verkstad ta hem dessa till dig också.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8