Framgaffelolja GSXR 1100 -91

beamer

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Ort
ÖSD
Hoj
CBR900RR -96
Jag behöver kolla nivån och ev fylla på med gaffelolja fram på min gixxer. Är det någon som vet hur mycket olja det går i varje gaffelben? Är även lite fundersam på hur man ska gå till väga för att "öppna" gafflarna? Är det bara att skruva upp på den större bulten (själva locket) längst upp?
:confused:
 
Skall du bara kolla oljan och fylla på gör du såhär:
Avlast framgafflarna, av med toppbulten (håll emot, fjädern kan vara rejält spänd trots allt och ploppa iväg bra långt), ta bort fjädern, komprimera gaffeln helt (du får då naturligtvis skruva av däcket, men det säger ju sig självt) och mät från kanten hur många cm du har (troligen kommer det ligga under rekommenderade gränsen eftersom lite följer med när du tar ut fjädern). Jag har nog dina inställningar (nivå samt viskositet) någonstans, så hittar du inte dom någon annan stans, skicka PM så skall jag rota i garaget.

/Freppa

Ps. Jag rekommenderar dig att ta dän hela gaffeln och byta olja om du ändå håller på.
 
Tackar Freppa! Jag var ut och kollade precis och upptäckte ett läckage i packboxarna :mad: Det är skitkul nu när det är kanonväder....*not*. Tänkte testa med omega 917 packningstätare tills jag får tid & råd att byta packboxarna. Är det samma tillvägagångssätt om jag bara ska slå i en skvätt omega?

Ingen som vet hur mycket det ryms i ett gaffelben? Tror det ska 2-3% omega av den totala oljemängden nämligen. Sen är det bara att hoppas på det bästa.
 
Var försiktig med såna undermedel. Har du otur kan väl annat inne i gaffeln också "tätas", som inte borde det. Jag skulle inte chansa,
 
Tid och råd att byta packboxarna är en ju fråga om prioriteringar. Skit i tillsatsoljan, den gör varken till eller från. Spar pengarna istället.

Demontera gaffeln och packboxarna. Ta sen reda på VAD det är som gjort att tätningsytorna på packningarna har skadats. Om det är skador på gaffelbenen måste det åtgärdas innan du förstör en ny uppsättning packningar. Har föregående ägare bytt med "hammare och skruvmejsel" kan han ha punkterat packningarna men även gjort skador på gaffelbenen.

Det går att putsa och polera bort skador på gaffelbenen så att inte den nya packningen tar skada. Dock kommer den att driva yttepyttelite olja där skadan finns.

Har du tur är de gamla packningarna bara utslitna (av torkade insektsrester) eller uttorkade.

Räkna med 4 timmars jobb om du har alla verktyg som behövs.
 
Ja, det är nog lika bra att byta på en gång kanske. Är nog inga skador på gafflarna utan beror nog mest på att hojen stått still i princip 2-3år. Körde ca: 15 mil innan det började läcka oxå... Packboxarna som sitter där är orginalboxarna från -91. Eftersom jag ändå ska byta framdäck och bromspads så är det väl lika bra och ta packboxarna med. Tror dock att jag skruvar lös gafflarna och lämnar in till verkstan för byte kanske.
 
Äh, inte då. Ta en mutterpicka och dra loss bulten med så är det klart. Det tar max 30 minuter från det du har loss benet från hojen tills dess att du drar fast bulten igen. På't bara!
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top