framgaffeln är sne, hojen styr lite åt vänster

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Hoj
st1100 -00
jag va ute och körde lite "offroad" och råkade köra på en sten och det blev en jävla smäll, hela styret eller hur man ska säga blev snett (måste styra lite åt höger för att den ska gå rakt fram)
när jag kommit hem tittade jag närmare och såg att högra gaffelbenet va upptryckt i tryrkronan ca ½-1mm så min fråga är kan detta vara orsaken till att hojen styr lite åt vänster?

frew skrev:
jag va ute och körde lite "offroad" och råkade köra på en sten och det blev en jävla smäll, hela styret eller hur man ska säga blev snett (måste styra lite åt höger för att den ska gå rakt fram)
när jag kommit hem tittade jag närmare och såg att högra gaffelbenet va upptryckt i tryrkronan ca ½-1mm så min fråga är kan detta vara orsaken till att hojen styr lite åt vänster?

Jajjemän.

Prova att släppa på ena sidan på "undre styrkronan" (kan heta så) o sen sätter du framhjulet mot något stadigt så brukar det gå att vrida till det genom att pressa på styret.

Robban W skrev:
Jajjemän.

Prova att släppa på ena sidan på "undre styrkronan" (kan heta så) o sen sätter du framhjulet mot något stadigt så brukar det gå att vrida till det genom att pressa på styret.

även om det är knappt synligt ca ½ mm ?

frew skrev:

Det är nog snarare att det vridit sig i fästet lite än att den skjutits i höjdled. Jag har vridit till mitt styre på XTn några gånger på detta vis. Det tar bara nån minut så prova.

jag ska gå ut och prova imorn ska börja jobba nu och kommer inte hem förrens sent ikväll
tack för ett snabbt svar!
jag skriver imorn kväll om hur det gick

frew skrev:

Gaffelbenen sitter ju fast i 4 st fästen.

Lossa på ett av de undre o försök vrida styret rakt genom att hålla fast framhjulet.

Om det inte går lossa båda undre fästerna o försök igen.

tycon1 skrev:
Det han ville säga var att det är bara köra på en till sten, så nästa gaffelben blir lika cp :rofl

istället för att köra på en sten till så lossade jag bultarna till högra gaffeln och slogg till med en hammare :smasha så att gaffeln tröks ner ½mm
så nu va styret spikrakt när jag körde en sväng för att testa
här ska det ut och köras!!!!! :rullandeu

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...