Mell
På bättringsvägen, den bästa vägen!
Jag har en fundering kring min framgaffel (till en TL1000S). Förra sommaren satte jag in öhlinsfjädrar och olja. Den blev lite bättre men ett problem kvarstår. Returdämpningen verkar inte justeras nåt när jag vrider på justerskruven. Innan oljebytet var den likadan, därav oljebyte. Jag hällde i SAE10 olja, enligt rekommendationer. Nu fungerar gaffeln när det är kallt, när man kört ett tag i varmare väder är den gungig. Fastän jag vrider returdämpningen i botten händer ingenting.
Kompressionsdämpningen blir lite hårdare men går inte att justera så mycket som jag vill. När jag provat på andra gafflar händer det ju massor när man vrider på justeringen.
Justerskruvarna har inga "klick" utan är steglösa.
Kan det vara att det behövs tjockare olja, typ SAE15 eller? Kan det va nåt vajsing invändigt? Jag ska plocka isär benen snart för att byta en packbox. Nåt man kan se om justeringen är paj? Eller måste man upp med själva ventilpaketet eller vad det kallas?
Kompressionsdämpningen blir lite hårdare men går inte att justera så mycket som jag vill. När jag provat på andra gafflar händer det ju massor när man vrider på justeringen.
Justerskruvarna har inga "klick" utan är steglösa.
Kan det vara att det behövs tjockare olja, typ SAE15 eller? Kan det va nåt vajsing invändigt? Jag ska plocka isär benen snart för att byta en packbox. Nåt man kan se om justeringen är paj? Eller måste man upp med själva ventilpaketet eller vad det kallas?