Framgaffelfrågor, Suzuki rm 250

Bohhaa

Medlem
Gick med
13 May 2011
Hoj
2016, Kawasaki z1000 sugomi
Håller på att fixa lite med framgafflarna men det dyker upp problem/frågor. Det gäller en suzuki rm 250 2t -03.
Jag skruvar bort en gaffel öppnar locker och blir fundersam på en gång. Ska det inte vara dubbelkammare på dessa. Vet ej vad det är för gaffel men det satt iaf Kayaba klistermärken på den :) Hur mycket olja går det i en sådan gaffel, det jag fick ur var lite drygt 5dl men sen vet jag att killen jag köpte den av sa att den läckte i packboxen. Dock har jag ej märkt nått. Men det kan ju ha runnit ut tycker inte oljan ser så jävla kass ut. visst det är mörk grön/blå men inte sotsvart.

tacksam för tips och hjälp.
*Är det ens en kayaba gaffel?
*Oljemängd?
*Bra att veta grejer?

Bifogat

• 7.jpg
    7.jpg
    270.8 KB · Visningar: 366
  • 8.jpg
    8.jpg
    239 KB · Visningar: 227
  • 9.jpg
    9.jpg
    239.9 KB · Visningar: 155
kanske ska tillägga att i min verkstadsbok så ser gaffel annorlunda ut. då måste man ha special verktyg för att lossa locket medans min kan man ta med en vanlig 19 ringnyckel

Det behövs inget special verktyg för det du gjort o knappt sen heller. Nivån är viktigare än mängden o den mäts på luftat ben utan fjäder och ihoptryckt till ex. 130mm OBS. Det var bara ett ex. Om det inte står i din hanbok ring nån verkstad o fråga. Det står nummer under så du kan identifiera benen!

Det behövs inget specialverktyg för det du gjort o knappt sen heller. Nivån är viktigare än mängden o den mäts på luftat ben utan fjäder och hoptryckt. Till ex. 130mm OBS. det var bara ett ex. Om det inte står i din handbok ring någon verkstad o fråga. Det står nummer under benen så du kan identifiera dom.

Det behövs inget specialverktyg för det du gjort o knappt sen heller. Nivån är viktigare än mängden o den mäts på luftat ben utan fjäder och hoptryckt. Till ex. 130mm OBS. det var bara ett ex. Om det inte står i din handbok ring någon verkstad o fråga. Det står nummer under benen så du kan identifiera dom.

Last edited:
Fattar inte riktigt, ska jag plocka bort fjädern och sen fylla på med olja med ytterhöljet tryckt i botten ?

Ja du trycker ner fjädern så du får in rätt nyckel o kan hålla emot då du skruvar bort toppen med 19mm eller vad du skrev.... Då drar du bara upp fjädern o trycker ihop benen.
Pumpa upp o ner med benen... ( in o ut) tills all olja är ute sen fyller du på ny o pumpar med benen o även inner kammaren... Tills det är luft fritt. Sen kollar du olje nivån. Det är ingen nackdel att ha mycke olja från början sen suger man ur till rätt nivå.... Svårt att förklara, hoppas du fattar annars be nån visa dig!

Väldigt tur att man fick för sig att kolla oljan nu. Fick ur 5dl ur ena och endast 1dl ur andra !! Hoppas inte hela den gaffeln är paj nu bara

tackar för hjälpen synd bara att jag redan fixat 1 gaffel och den satte jag med 130 mm luft jaja bara att skruva isär och fylla på lite mer då :)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla