Framgaffel

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Enkel fråga?. Hur byter man olja i framgafflarna? kan skruva men har inte skruvat i gafflar..
 
Arctic#1 skrev:
Enkel fråga?. Hur byter man olja i framgafflarna? kan skruva men har inte skruvat i gafflar..

På de flesta hojar så:
pallar man under motorn,
lossar framhjul och skärm och styrhalvor,
lossar locken i toppen på gaffelbenen och
tar ur fjädrarna,
tar loss gafflarna från styrhuvudena och vänder uppåner på dem så att oljan rinner ur, pumpa med insatserna så att all olja hittar ut.

Fyll på olja enligt manualen, gå på nivå - inte på volym. Ofta anges nivån UTAN fjädrarna i!
Pumpa gafflarna så att oljan hittar in i alla delar - det slutar slurpa och väsa då.
Kolla nivån igen.
Montera tillbaka i omvänd ordning som det heter.

Men hur man gör med din hoj tycker jag att du skall kolla i din Haynes, för det har du väl en?!
 
På de flesta USD slipper man plocka ur benen ur kronorna om man:
1. Tar bort framhjulet
2. Lossar skruven i botten (som håller insatsen) så att oljan rinner ur där.
Vissa konventionella gafflar (kanske bara äldre?) har till och med en bottenplugg för avtappning. Rent ut sagt skitsmidigt!

I övrigt som joppe skrev.
 
Robban_C skrev:
Vissa konventionella gafflar (kanske bara äldre?) har till och med en bottenplugg för avtappning. Rent ut sagt skitsmidigt!

Jepp, det har jag på min. Har dock inte använt den utan skruvade av benen och vände upp och ner på dem.
 
Ska bestalla en haynes manual så snart jag får tid..nu håller jag på och serva hojen..tankte det va det samma på dom flesta hojerna, men då får olje byte i gafflarna vanta tills jag får en manual..
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top