Framgaffel z500 1981 B3

janneviking

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Skaune
Hoj
Kawasaki ZL900...Kawasaki ZL1000...Kawasaki KZ 1100...Kawasaki KZ 550 LTD
Ska byta packboxar och renovera gaffelbenen men till skillnad på andra hojar jag gjort det på finns där ingen skruv med oring högst upp. Utan bara luftnipplar på bägge benen.... osäker om man bara ska lossa insexbulten längst ner och ta det därifrån??
Tacksam för svar.
 
Jag har för mig att du kan ha en låsring under dammskyddet på gaffelbenet.
Tänk på att släppa ut luften innan du lossar på något bara, men det har du säkert koll på.
 
Finns en låsring under dammskyddet men får man itu benet med att lossa den och insexbulten längst ner?
 
32f2cf5b34df8bcb1ffc5296ca61423b.jpg


Så ser det ut.
Om det är svårt att pressa ner grunkan som pressar mot låsringen så kan du använda en avdragare för att pressa ner den några mm.
Lossa skruven som håller gaffelbenet upptill (inte skruven som håller gaffelbenet nertill, nedre gaffelkronan).

Lättast med en tvåarmad avdragare.

Den andra modellen som jag har:
0883ae6621bb2d4c7e5695b0ef7625c7.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Om du tar bort luftnippelhatten kommer du finna att en hylsa kommer att passa. Så här gjorde jag på min Gpz1100b1 -81 i våras.
20190428_182329.600x.jpg
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top