Framgaffel yzf 750 r -93

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Nån som skruvat med en sån gaffel eller har mekhandbok ? Lillebror köpte en sån hoj... o gaffeln känns som om den är helt torr på olja ! Jag har krupit o letat men inte hittat några justerskruvar...varken till komp eller retur ?????:confused:. Finns det verkligen ingen justering på den gaffeln ???...Låter lite mysko tycker jag....

Nån som vet oljevolym i den gaffeln ?
 
Kollat ifall det är någon olja överhuvudtaget i gaffeln?
 
Kollat ifall det är någon olja överhuvudtaget i gaffeln?

Har inte kollat ngt alls än... Blev konfunderad när jag inte hittar några inställningsmöjligheter ?????... Det enda som jag hittar som kan justeras är förspänningen på fjädrarna.
Kan det verkligen vara så på en såpass "modern" sporthoj...att det inte går att justera varken kompression eller retur ????
 
En snabb sökning på Yamaha yzf 750r -93 gav detta svar:

http://www.d-murray.co.uk/yzf75093.htm skrev:
Of course, this machine was based on the homologation-special YZF750SP. Hitting us for £3000 more than the standard "R", the SP was just the first part of a proper racebike. That extra cash got you compression damping adjusters both front and rear, a genuine single seat unit with lighter sub-frame, and those lovely pink graphics. Still.

Verkar som det bara vara på den dyrare sp-modellen som det fanns justeringsmöjliheter?
 
En snabb sökning på Yamaha yzf 750r -93 gav detta svar:



Verkar som det bara vara på den dyrare sp-modellen som det fanns justeringsmöjliheter?


Kan gå med på att det kanske inte skulle gå att justera kompressionen fram... men returen ???...Låter lite för dåligt ???... Hade en vtr 1000 förut o den hade "touringdämpare" bak. Gick inte att justera kompression , men däremot fjäderförspänning o retur. Fram däremot gick det att justera riktigt...

Hans 750 är ju för 17 en av "dåtidens värstingar" ???... Hade en gsxr 750 -88 en gång för länge sen o den var fullt justerbar både fram o bak......
 
Jag Har en sådan hoj du beskriver och det är sant att där inte finns justering för komp eller retur.
Det fanns bara på samma modell men som heter SP iställer för R:arsele
Dock skall du veta att dessa dämpare är av mkt hög kvalite om man sköter dem....dvs byt olja var 1500 mil.
Jag har kört nu 7600 mil!!!:yoparty mer orginal fjädrar och jag har nog avverkat ett 500 tals varv på bana.:tummenupp
Däremot har jag ingen kunskap i hurvida det är fel på dina dämpare eller ej.:confused: Köp dämpare från 94 så får du justerings möjligheter eller köp
96an så får du öhlins kopia
:yoparty
 
Jag Har en sådan hoj du beskriver och det är sant att där inte finns justering för komp eller retur.
Det fanns bara på samma modell men som heter SP iställer för R:arsele
Dock skall du veta att dessa dämpare är av mkt hög kvalite om man sköter dem....dvs byt olja var 1500 mil.
Jag har kört nu 7600 mil!!!:yoparty mer orginal fjädrar och jag har nog avverkat ett 500 tals varv på bana.:tummenupp
Däremot har jag ingen kunskap i hurvida det är fel på dina dämpare eller ej.:confused: Köp dämpare från 94 så får du justerings möjligheter eller köp
96an så får du öhlins kopia
:yoparty


Det är alltså inga justeringsmöjligheter ??...Konstigt !:rolleyes: . Har du ngn uppgift om hur mkt olja det ska vara i varje gaffelben ? Eller ngt mått ifrån ovankanten , med eller utan fjäder i ??...
 
Nej jag lämnar bort min hoj för service :tungan Det brukar bli bäst då och i längden spar man en massa timmar....men plånboken blir ibland lite tom.
Jag har aldrig upplevt att de behövs justeras mer än fjäderföspänning.

Jag väger 93kg! och har två ringar kvar när jag kör på bana och 3-4ringar på vanlig väg.

Hojen tar mig runt på ca 1,09-1,10 på knutstorp samt ca 48-51 sek på falkenberg.

Mvh Daniel:yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top