Framgaffel Suzuki RM 250 -03

200+

Ny maskin
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
BMW F650GS Dakar 2001, Triumph Sprint Sport 900
Hej...

Svärfar 50 år har köpt cross. En Suzuki RM250 -03

Nu är det så här att framgaffeln är aldeles för hård och studsig. Jag skulle var jättetacksam om någon vänlig själ kunde titta i sin manual vad grundinställningen för gaffel resp. bakdämpare är. Bok saknades vid köpetillfället tyvärr...

M.v.h. Johan

200+ skrev:
Hej...

Svärfar 50 år har köpt cross. En Suzuki RM250 -03

Nu är det så här att framgaffeln är aldeles för hård och studsig. Jag skulle var jättetacksam om någon vänlig själ kunde titta i sin manual vad grundinställningen för gaffel resp. bakdämpare är. Bok saknades vid köpetillfället tyvärr...

M.v.h. Johan
Tjena!

Gor sa har:

Skruva rebound och comp anda in. Ej hart i bott, bara!
Skruva anda ut, ej hart har heller. Rakna klicken.

Skulle tippa pa ca 24 klick ungefar pa bade reb och comp.
Tycker svarfar att det ar for hart, stall bada installningarna "mjukt", dvs. pa ca 16-18 klick ut fran anda i bott.

For mjukt? Oka nagra klick i taget.
Fortfarande for hart? Skruva ut ytterligare nagra klick.

Stotdamparen ar samma procedur, forutom att fjaderforspanningen skall stallas for svarfars vikt.

Med full utrustning pa sej far han satta sig neutralt pa hojen, samtidigt som du hjalper honom att halla balansen.
Mat med ett mattband/talmeter mellan tva punkter, ex bakaxeln och bakskarmens kant. Mat nagra ggr for storre sakerhet.

Mat nu mellan samma punkter med hojen pa en pall, dvs bakhjulet i luften.

Skillnaden mellan dessa bada matt skall vara ca 90-105 mm. Skruva pa fjaderforspanningsringen pa damparen tills ni ligger dar nanstans.

Stall nu ner hojen utan forare pa marken. Mat mellan samma punkter igen.
Skillnaden mellan detta matt och mattet med fritt hangande bakhjul skall vara ca 20-35 mm.

Ar detta matt mindre an 20 mm, byt till hardare fjader. Storre an 35 mm, byt till mjukare fjader. Jag vet att detta later "tvartom", men fundera pa det sa kommer du inse varfor!

OBS! Detta ar om man vill vara lite petig, inga problem egentligen bara matten stammer hyfsat, och vager svarfar mellan 65 och 85 kg borde det inte vara nagra problem att stalla in!

Till sist finns det aven en "high speed compression" justering pa denna dampare, det ar den stora "muttern" uppe vid comp skruven. Med denna kan man andra hojens formaga att svalja sma harda stotar, typ accelerationsgropar. Har for mej att std. installning ar ca 1.5 varv ut fran fullt inskruvad pa denna, men bara att prova sig fram.

Finns aven en massa andra satt att fa fjadringen att arbeta som man vill pa en crosshoj (gaffelbenens lage i kronorna, bakaxelns lage i svingen/kedjespanningen, oljans viskositet, oljemangden i gaffeln etc) och det ar bara att testa sig fram.

Kan starkt rekommendera att inforskaffa mekboken dock, om han ar intresserad av att fa ut allt av sin hoj.

MVH. Lasse

Ha't sa skoj! /Lasse

Last edited:
Tack för ett väldigt utförligt och snabbt svar.
Det var mer än jag förväntat mig. Även om det inte var grundinställningen så kommer det vara till stor hjälp.

Tack igen!

M.v.h. Johan

Så här står det för RM250 -03 Rebound damping force adjuster standard setting: 9 clicks turns back.
Compression damping force adjuster standard setting: 14 click turns back

//Mcbudet

*/ ?>
Back