framgaffel problem

persbrant

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
sp1
Hej, jag har en honda sp1. Har nyligen köpt den o bytt packboxar i gaffeln, tycker att gaffeln går upp för sakta den sista biten när man trycker ihop den. Någon som har några tips? Tycker även att fjädringsvägen är ganska kort, Den är 10cm under damskydet när hojen står på stöd, 8,5cm när man sitter på hojen. Har ställt upp returen och skruvat ner fjädern två snäpp. Någon som vet? Tack på förhand

persbrant skrev:
Hej, jag har en honda sp1. Har nyligen köpt den o bytt packboxar i gaffeln, tycker att gaffeln går upp för sakta den sista biten när man trycker ihop den. Någon som har några tips? Tycker även att fjädringsvägen är ganska kort, Den är 10cm under damskydet när hojen står på stöd, 8,5cm när man sitter på hojen. Har ställt upp returen och skruvat ner fjädern två snäpp. Någon som vet? Tack på förhand

Drav av på returen, ställ eventuellt på kompressionen, och förspänningen.

1.5 cm lastat häng på 10 cm fjädringsväg låter lite redan det. Mer häng o mer olja f ökad progressivitet kanske.
/u

Någonting som dämpar tillverkare brukar rekommendera är 1/3 häng när fjädringen är belastad. Med andra ord, ställ den på depåstöd och mät var du har hjulen, (om man ska vara riktigt noga alltså). Den helt hoptryckta fjädringen får du chansa på eftersom det är svårt att nå dit utan att köra hårt så att säga, men det duger nog, det är lättare fram eftersom du kan utgå från att hela gaffeln används. Efter det ställer du cykeln på marken och justerar in så att 1/3 sjunker ihop när du sätter dig. Det är grunden, efter det är det mer personligt vad man gillar, men om det tar tid för gaffeln att komma ut sista biten låter det om om lite släpp på returen vore på sin plats. Dock svårt att säga.

Viktigt att ha geometri på cykeln, om du ställer den på plan mark och håller balansen på tanken samtidigt som du trycker så ska den gå ihop och komma upp lika fort i båda ändarna så att säga. Viss avvikelsa finns givetvis, men det kan vara en fingervisning. Återigen, fjädring är en smaksak.

// Wip

Är det så att packboxarna inte glider tillräckligt bra? brukar följa med glidmedel till dom för installationen om man köper pirat. orginal följer det inte med har jag för mig...

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...