Framgaffel problem på en Honda

Marre_

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Honda Superblackbird
Hej

Hoppas det finns någon mek kunnig person här som kan hjälpa mig, tänker iof åka till verkstan på måndag men ändå.

Jag har en Honda Superblackbird 1100 -98 och jag har upplevt att styret sitter lite snett, det har blivit lite värre nu tror jag eller om det bara är som så att jag lagt märke till det och nu stör ihäl mig på det faktur att styret är snett.

Kan det vara som så att framgaffel fått sig en törn och blivit sned? Mc var inne för service för några hundra mil sedan och där kontrollerade de oljan i framgaffeln. Kan det skett någonting då tro?

Någon som har erfarenhet eller kommentarer till detta, motser all info som jag kan ta med mig till verkstan på måndag.

//

Det kan kanske vara så att gaffeln har fått sig en törn, och lixom vridit sig lite i kronorna på nåt sätt....? I så fall borde du kunna lossa på alla skruvar och rätta till det hela innan du drar åt igen.

Om du ska ta hojen till verkstad kan du ju först kolla noga och se om något ser osymetriskt ut på gaffeln, mer än styret.

Kontrollerade med verkstan

Hej

Var inne med hojjen idag och kollade, fick som svar att den inte var sned!! Tror ändå inte riktigt på det men ändå, fick dock rekomendation att styrlagret skulle bytas samt att fjädrarna var dåliga och behövde bytas.

Är det någon här som vet vad det bör kosta att byta

1. Strylager
2. Fjädrar/olja i framgaffeln

Tackar för alla svar

UrbanTiger skrev:
Har du centralstöd så lägger du en tidning under framdäcket. Lossa kronmuttern och alla bultar till gaffelbenen. Se till så det inte är för mycket framvikt bara. När alla spänningar släppt så är det bara att dra ihop igen.
Kolla först vilket moment du ska dra med. Kronmuttern tror jag att du ska spänna till rätt moment innan du drar bultarna till gaffelbenen.

Ok, skall testa det innan jag lägger ut 5000 spänn

Marre_ skrev:
Hej

Var inne med hojjen idag och kollade, fick som svar att den inte var sned!! Tror ändå inte riktigt på det men ändå, fick dock rekomendation att styrlagret skulle bytas samt att fjädrarna var dåliga och behövde bytas.

Är det någon här som vet vad det bör kosta att byta

1. Strylager
2. Fjädrar/olja i framgaffeln

Tackar för alla svar

Nytt styrlager kostar runt 350 - 400 kr (koniskt styrlager). Du bör byta till koniskt lager när du ändå håller på. Arbetstid för detta, när man ändå har nere gaffeln i samband med byte av fjädrar och olja är ca. 1 timmes jobb.

Nya originalfjädrar till gaffeln kostar ung. lika mycket/lite som fjädrar från någon pirattillverkare (Öhlin/Wilbers) dvs. mellan 800 - 1100 kr. Arbetet att byta olja och fjädrar tar ca. 2 timmar.

1.) Vad jag skulle vilja veta det är HUR har verkstaden som du anlitade gått till väga för att konstatera att fjädrarna i gaffeln är slut?

2.) Och hur långt har bågen gått?

Orsaken till mina två frågor är att jag och en kompis till mig som visserligen hade identiska hojar (VFR 750 -88 resp. -89) inte kunde mäta oss till någon skillnad på våra gaffelfjädrar som var dåliga utan endast märka skillnaden, vid höga hastigheter dvs. + 200 km/h då hojarna började åla sig fram).

Dessa fjädrar hade då hängt med, på båda hojarna, i mellan 10 000 - 12 000 mil.

Så frågorna är minst sagt berättigade. HUR har de gått till väga för att konstatera att fjädrarna är kass??? Jag misstänker att de är på väg att lura skjortan av dig i detta fall!

Om de kollar på saget (sättningen) utan förare/med förare och mäter sig till ett häng som är större än normalt (dvs. normalt = 35 - 45 mm på en dylik hoj. Mellan 25 - 45 är också ok.) så kan det bero på något helt annat. Nämligen distanser/brickor som glömt borts vid montering.

Rätt metod att konstatera att fjädrarna är kass är att mäta längden på dem och OM de mot förmodan är under servicegränsen, vilket anges av Honda i verkstadshandböckerna så skall de bytas. Jag och min kompis mätte, på 0,1 mm när exakt samma längd på våra gamla (10 000 mils fjädrar) som på de nya originalfjädrarna.

Man kan också, naturligtvis, mäta fjäderkonstanter men det kräver lite mer utrustning än vad de flesta mc-verkstäder har tillgång till. Och definitivt mer än vad en privatperson normalt sett har hemma. En vanlig tensiometer går dock bra! Dvs. det är inget avancerat trots detta har mycket få verkstäder detta!

Lycka till!
// Niklas

Ok, tack för ditt svar. Mekanikern som kontrollerade cykeln bara "kände" på den och sa att den kändes lite mjuk!! Efter att ha testat ett par andra blackbirdar så kan jag konstatera att den helt enkelt är så. Lite mjuk alltså.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra