framgaffel/packboxar

Hoffis

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Sandviken
Hoj
zx7r -96,,,KTM 525 Exc
Tjenna

Lämnade in min zx7r för och få packboxarna bytta, hade egna med mig till verkstaden.... När jag sedan hämtade hojen sade mekanikern att han hade kapat fjädern 10varv :confused: med motiveringen -man måste göra d eftersom det ej var orginal packboxar......

Tyckte det lät konstigt :va

Någon här som vet hur det ligger till?? och isåfall varför man gör det?
 
Hade nån kapar mina fjädrar i gaffeln så hade han fått ersätta med nya.
Kapade nån verkligen fjädrarna 10varv i gaffel då är de bara att kasta.....
Varför skulle fjädrarna behöva kapas har inte hört nått liknande....


Hoffis skrev:
Tjenna

Lämnade in min zx7r för och få packboxarna bytta, hade egna med mig till verkstaden.... När jag sedan hämtade hojen sade mekanikern att han hade kapat fjädern 10varv :confused: med motiveringen -man måste göra d eftersom det ej var orginal packboxar......

Tyckte det lät konstigt :va

Någon här som vet hur det ligger till?? och isåfall varför man gör det?
 
Hoffis skrev:
Tjenna

Lämnade in min zx7r för och få packboxarna bytta, hade egna med mig till verkstaden.... När jag sedan hämtade hojen sade mekanikern att han hade kapat fjädern 10varv :confused: med motiveringen -man måste göra d eftersom det ej var orginal packboxar......

Tyckte det lät konstigt :va

Någon här som vet hur det ligger till?? och isåfall varför man gör det?

Det låter ju helsnurrigt, men jag är ju inte nå't proffs på området. Jag har bytt packboxar en gång. Jag kan inte förstå varför man skulle kapa fjädern bara för att det inte var orginal packboxar. Jag skulle oxå begära nya fjädrar. Meken borde ju i vilket fall pratat med dej innan han kapade tycker jag.
 
Jo tycker det låter konstigt jag osså, men man e ju blå amatör inom det området... Var ju därför jag lämnade in den för att det skulle bli gjort av någon som kan fjädring :va ...... Så man litar ju på honom då de e en mc-firma
 
Hoffis skrev:
Jo tycker det låter konstigt jag osså, men man e ju blå amatör inom det området... Var ju därför jag lämnade in den för att det skulle bli gjort av någon som kan fjädring :va ...... Så man litar ju på honom då de e en mc-firma

åk tillbaka till mc-verkstaden (ta med några biffiga kompisar)
kräv ersättning för fjädrarna, gå inte därifrån förrän du har degen i handen
 
fjäder

Han kanske mena Fjädern som sitter i packboxen.
 
Last edited:
En fråga förresten... Vad betalade du för detta jobb? Är lite nyfiken eftersom jag förmodligen kan behöva göra samma sak inom en snar framtid.
 
Hoffis skrev:
Jo tycker det låter konstigt jag osså, men man e ju blå amatör inom det området... Var ju därför jag lämnade in den för att det skulle bli gjort av någon som kan fjädring :va ...... Så man litar ju på honom då de e en mc-firma

Det låter helt oförståeligt i mina öron. På alla gaffelben som jag har sett har packboxen suttit ytterst, alltså längst ut på ytterbenet, utan kontakt eller ens närhet till fjädern. Om ytter- och innerdiameter stämde på dina packboxar (och det måste de rimligen ha gjort eftersom mekanikern fick dit dem överhuvudtaget) är det bara tjockleken/höjden som kan vara annorlunda än original. Det borde i värsta fall betyda att dammskydden inte skulle gå att montera (med reservation för exakt hur ett zx7r-ben ser ut), men fjädern...? :va Beats me.
Jag tycker att du på ett trevligt och nyfiket sätt skall fråga mekanikern mer specifikt vad det var som gjorde att fjädrarna måste kapas.
Tio varv är en hel del, och innebär att en liten del av fjäderns progressivitet förloras. Den blir alltså en aning hårdare - eller mjukare, beroende på vilken ände som kapades - totalt sett än innan.
 
foobar skrev:
En fråga förresten... Vad betalade du för detta jobb? Är lite nyfiken eftersom jag förmodligen kan behöva göra samma sak inom en snar framtid.

Med lite verktyg så fixar du det själv.
 
spik skrev:
Han kanske mena Fjädern som sitter i packpoxen.

Sant naturligtvis, tänkte inte så långt, det låter faktiskt rimligt... fast då frågar man sig hur han fått ihop den ändlösa spiralfjädern igen? :va
 
Twosaint skrev:
Med lite verktyg så fixar du det själv.

Jag vet... Men jag har inget garage att hålla till i längre. Jag vill inte stå ute på gatan och byta packboxar och olja. :(
 
foobar skrev:
Jag vet... Men jag har inget garage att hålla till i längre. Jag vill inte stå ute på gatan och byta packboxar och olja. :(


Betalade 1600:-....... Hade gjort det själv om jag hade tid men för tillfellet hadde jag inte d :(

Men det roliga e att packboxarna köpte jag hos en kawasaki återförsäljare som och dom sålde bara pirat märke på packboxarna, med motiveringen att dom var billigare och höll lika bra som orginal
 
69:an skrev:
Det låter helt oförståeligt i mina öron. På alla gaffelben som jag har sett har packboxen suttit ytterst, alltså längst ut på ytterbenet, utan kontakt eller ens närhet till fjädern. Om ytter- och innerdiameter stämde på dina packboxar (och det måste de rimligen ha gjort eftersom mekanikern fick dit dem överhuvudtaget) är det bara tjockleken/höjden som kan vara annorlunda än original. Det borde i värsta fall betyda att dammskydden inte skulle gå att montera (med reservation för exakt hur ett zx7r-ben ser ut), men fjädern...? :va Beats me.
Jag tycker att du på ett trevligt och nyfiket sätt skall fråga mekanikern mer specifikt vad det var som gjorde att fjädrarna måste kapas.
Tio varv är en hel del, och innebär att en liten del av fjäderns progressivitet förloras. Den blir alltså en aning hårdare - eller mjukare, beroende på vilken ände som kapades - totalt sett än innan.

stämmer... packboxen har ju ingen som helst kontakt me fjädern..... d var därför jag började undra...... var så stressad då jag hämtade cykel så ja sa bara -Jaha ok jaja mmmm.... Var sen till jobbet :/
 
Behöver någon hjälp med att byta gaffelboxar skicka mig ett PM...
Har bytt på 6 hojjar i år redan...
kostnad ca 300 per gaffelben...
Finns i GBG.... // Duke_gbg
 
Har sett att Bosse Bildoktorn har förevisat knepet att kapa fjädrar i läckande packboxar, så det kanske är en allmänt vedertagen metod nu... :rolleyes:
 
Hoffis skrev:
Tjenna

Lämnade in min zx7r för och få packboxarna bytta, hade egna med mig till verkstaden.... När jag sedan hämtade hojen sade mekanikern att han hade kapat fjädern 10varv :confused: med motiveringen -man måste göra d eftersom det ej var orginal packboxar......

Tyckte det lät konstigt :va

Någon här som vet hur det ligger till?? och isåfall varför man gör det?

Det där låter ju helt sjukt..hur känns hojen efter det ingreppet?

jag skulle åka tillbaka och få en förklaring...jag kan inte förstå varför packboxen skulle ha något med förspänningsfjädern (om det är den han menar) att göra ända anledningen är väl att han var för svag dvs inte orka trycka ihop fjädern ...
 
Vilken firma??

Hoffis skrev:
Tjenna

Lämnade in min zx7r för och få packboxarna bytta, hade egna med mig till verkstaden.... När jag sedan hämtade hojen sade mekanikern att han hade kapat fjädern 10varv :confused: med motiveringen -man måste göra d eftersom det ej var orginal packboxar......

Tyckte det lät konstigt :va

Någon här som vet hur det ligger till?? och isåfall varför man gör det?


Vilken firma var du hos?? Hoppas för guds skull inte att du swarar Owes MC. Han är kalas att ha att göra med, vore trist om hans rykte svärtas!! Ska byta själv snart och vill inte lämna in bågen på samma ställe.
 
spik skrev:
Han kanske mena Fjädern som sitter i packpoxen.

Ja, jag kan inte tänka mig nåt annat, för kapar man 10 varv på dom "stora" fjädrarna tar man bort ganska mycket. Man kan ju kapa fjädrar i packboxar för att dom ska klämma hårdare och täta bättre.
 
PacMan skrev:
Har sett att Bosse Bildoktorn har förevisat knepet att kapa fjädrar i läckande packboxar, så det kanske är en allmänt vedertagen metod nu... :rolleyes:

Bevare världen för Bosse Bildoktorn...
Undrar när tipset kommer om att kapa en länk på kedjan när den är så slut att den inte går att spänna upp tillräckligt längre... :huvet
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top