framgaffel läckage!!

exneet

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Älmhult
Hoj
z750
Hej

Jag har fått framgaffel läckage och har nu beställt nya packningar och olja för 500spänn!!
Det jag undrar är hur man gör för att enklast byta dessa packningar?


MVH Henke
 
1. Plocka av gaffelbenen.

2. Plocka isär gaffelbenen.

3. Byt packboxarna.

4. Plocka ihop gaffelbenen.

5. Plocka på gaffelbenen.

Det brukar inte vara så klurigt. Jag själv har aldrig tagit isär ett par NSR gafflar. Men det finns folk här som har. Så vi får helt enkelt vänta på ett bättre svar från dom :p
 
exneet skrev:
Hej

Jag har fått framgaffel läckage och har nu beställt nya packningar och olja för 500spänn!!
Det jag undrar är hur man gör för att enklast byta dessa packningar?


MVH Henke

500 låter som rena rånet! :skrämd

Jag köpte till min, det vart 200kr för allt. Har du Upside down gaffel?
 
Re: Re: framgaffel läckage!!

Rigge skrev:
500 låter som rena rånet! :skrämd

Jag köpte till min, det vart 200kr för allt. Har du Upside down gaffel?
Nee det har han knappast. Men med en bra olja kan det ju ryka pengar. Speciellt när man beställer.
 
Re: Re: Re: framgaffel läckage!!

Out_Spinner skrev:
Nee det har han knappast. Men med en bra olja kan det ju ryka pengar. Speciellt när man beställer.

Jaja.... låter dyrt iallafall :confused:

Har han inte USD gaffel så ska jag inte uttala mig om hur man gör, för det vet jag inte.
 
Med lite tur behöver du inte ta isär gaffeln. Kan räcka att lossa låsringen f packboxen o köra gaffeln ut-o-in så följer p-boxen med. Ev. dra i en träskruv el 2 i p-boxen o lirka upp den.
MEN REPA INTE GAFFELBENET.
/u
 
är det inte bäst att kolla hela gafflarna när man ändå är igång....kollade mina för ett tag sen
läckte rätt så bra men det var bara o ta isär o kapa ett halft varv på fjädrarna o mjuka upp packningarna o kapa låsfjädren lite...
läcker inget nu.

eftersom man måste ner till tyskland o köpa reservdelar så var detta den enda lösningen.
 
det verkar dyrt..??? jag skulle få betala 120:- för båda packboxarna. sen kommer det ju lite olja till men en olja för nästan 400 spänn??? :eek:

Jag upptäckte i dag att jag har sprängt en packbox på min :mad:
svart jävla olja på hela min vita fina framfälg!!!

jaja det är väl bara att tvätta å byta dom där packboxarna. jag har en haynes bok där det står utförligt hur man ska göra. men eftersom du har en NSR och Jag en NS så är det ju inte samma båge dessvärre.
 
350kr för alla packningar jag behöver och 150kr för oljan på Oves motor.
Dyrare än vad ja trodde :confused:
 
99kr för boxarna och 38kr för olja vart det för mig. (halva priset för oljan) Tätt är det oxå! Egentligen skulle jag haft nya glidringar såg jag när jag pillade isär gaffeln. Det kan va nåt för dig att kolla upp!
 
Priset tycker jag låter helt ok.. jag köpte själv nya för någon vecka sen.. tror det blev 3-400 men e inte säker..

hur som helst ....

hur du tar av benen...
börja me o lossa bromsen...
ta bort alla kåpor runt framgafflarna..
lossa gaffelbenen..
ta loss benen..
med hjälp av en kniv så tar du av låsringen som sitter vid packboxen...
på min så finns det en skruv på undersidan som du skruvar av och sen bara DRAR isär själva benet och jag fick loss min packbox genom att med en plattskruvmejsel knäcka pb och sen benda ut den men akta så du inte repar innerröret efter detta ingrepp sen pb ut som en halvmåne.. :squid

sen så torka av allt tryck på nya pb sätt i stången.. vänd upp o ner o fyll på olja.. exakt lika mycke i båda........ :tummenupp
sen på igen:-)

detta funkar utmärkt på min hoj.. nsr125 .. eller va den nu heter: :skrämd
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top