Framgaffel GPX600R

amosohman

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Suzuki Hayabusa
Tjena

Jag har märkt att framgaffeln på min gamla GPX har börjat blivit väldigt mjuk. Det hjälper inte att jag vrider den till den hårdaste inställningen heller. Jag titttade i instruktionsboken om jag kunde hitta några tips om hur man åtgärdar detta men det fanns inte.

Nu till frågan: Är det någon här som vet hur man åtgärdar detta. Antar att jag måste byta/fylla på olja men jag fattar inte hur jag ska åstadkomma detta...

Tack på förhand!

Haynes / Clymer servicebok

är något som varje mc ägare bör ha.

Där står du hur du går till väga och hur du mäter om exempelvis fjädrar hålller måttet. Dessvärre vet jag inte ingående hur man gör på din hoj men att kontrollera fjäder och eventuellt byta till tjockare olja än rekomenderat är beprövade trick som kan falla dig i smaken. Byt tätningar när du ändå håller på kanske? polera gaffelbenen så tätringar håller längre...

Där står du hur du går till väga och hur du mäter om exempelvis fjädrar hålller måttet. Dessvärre vet jag inte ingående hur man gör på din hoj men att kontrollera fjäder och eventuellt byta till tjockare olja än rekomenderat är beprövade trick som kan falla dig i smaken. Byt tätningar när du ändå håller på kanske? polera gaffelbenen så tätringar håller längre...

Byt olja i gaffeln och se till att ha rätt mängd, vill du köra fattigmans styvning av fjädern så lägg en rörhylsa innaför gaffelpluggen, du kan variera längden på den o prova dig fram.

Följde ditt råd och har beställt en haynes-bok. Min gamla pärla kan behöva en översyn så då kan boken komma väl till pass. Tack för tipsen från alla som svarat på min fråga!

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret