Framgaffel/Godkänd/SFRO/SBP !?

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Vad tror den samlade SH expertisen skulle en sån här framgaffel passera nålsögat hos SFRO/SBP?

Något likande är mitt drömprojekt.

Lågt, rejsigt, stelt, superdukemotor, oldschool lack kanske i nån gammal HD kulör, bunaktigt eller olivgrönt, minimalt eller inget krom, och nabbdäck/grovmönstrade däck!

Bifogat

• darla_1.jpg
    darla_1.jpg
    63.1 KB · Visningar: 280
Last edited:
Jag har ingen aning om vad SBP skulle säga men funktionen på den gaffeln ser inte så bra ut i mina ögon. Jag skulle titta på en variant av Hossakgaffel för att kunna få en gaffel i "rätt" stil som fungerar.

Grymt snyggt är det iaf:tummenupp

http://www.hossack-design.co.uk/

Dubbla triangellänkar var min tanke, sen behöver du ju inte göra allt lika klumpigt och funkis som Hossack utan kan ta en något försämrad funktion mot en snyggare och renare design.

Boardtrackerstuket äger i min lilla hjärna just nu:yoparty

Fullständigt värdelös att köra förmodligen men fiiifaaaaaan vad coolt!

Bifogat

• boardtracker.jpg
    boardtracker.jpg
    67.4 KB · Visningar: 232
Boardtrackerstuket äger i min lilla hjärna just nu:yoparty

Fullständigt värdelös att köra förmodligen men fiiifaaaaaan vad coolt!

vill du bygga billigt så finns de ju bakramar som man skruvar fast i svingen o svetsar sen uppe som ska sitta på typ cb750/900.. tror denna är en 900.. snygg iaf ..

jag e på g o bygga egen gaffel nu men om man säger så här..
jag ska ha en komplett orginal liggandes med fälg, däck o godkända lysen på o likn...:rolleyes: snabbt o skifta :näsblod

tyvärr har jag förstört orginalhojen med en dålig photoshoppning :gnissla men man ser ju lite..
en sån bakram tillsammans med orginal gaffelvinkel blir ju en hyffsat billig o snygg "boardertarcker" likn tingelse :)

Bifogat

• cb900 wanna.jpg
    cb900 wanna.jpg
    71.7 KB · Visningar: 293
vill du bygga billigt så finns de ju bakramar som man skruvar fast i svingen o svetsar sen uppe som ska sitta på typ cb750/900.. tror denna är en 900.. snygg iaf ..

jag e på g o bygga egen gaffel nu men om man säger så här..
jag ska ha en komplett orginal liggandes med fälg, däck o godkända lysen på o likn...:rolleyes: snabbt o skifta :näsblod

tyvärr har jag förstört orginalhojen med en dålig photoshoppning :gnissla men man ser ju lite..
en sån bakram tillsammans med orginal gaffelvinkel blir ju en hyffsat billig o snygg "boardertarcker" likn tingelse :)

Drömmen är ju ett "skratchbygge" s.a.s, när tid kommer och man verkligen satsat för att ha en rimlig byggbudjet och samlat på sig de vitala delar som kommer att behövas.

Är den bilden du bifogade inspirationskällan till ditt pågående bygge? Skum framgaffel är styret en del av gaffelbenen?

LESS IS MORE!

En Webbgaffel är rätt smart. Ser ut ungefär som en springer men med bättre funktion. Den geniale engelsmannen Brittens hojar hade ju vad man kan kalla en modern form av webb-gaffel, bara det att den var gjord som en skalkonstruktion av kolfiber. En nytillverkad webbgaffel ihoptigad av tunnväggigt krommolybden och med modert fjäderben vid styrhuvudet skulle nog kunna bli båda lätt och prestera men ändå med rätt lack/ytbehandlig samtidigt se 20-tal ut.

Tror jag

/jörgen

En Webbgaffel är rätt smart. Ser ut ungefär som en springer men med bättre funktion. Den geniale engelsmannen Brittens hojar hade ju vad man kan kalla en modern form av webb-gaffel, bara det att den var gjord som en skalkonstruktion av kolfiber. En nytillverkad webbgaffel ihoptigad av tunnväggigt krommolybden och med modert fjäderben vid styrhuvudet skulle nog kunna bli båda lätt och prestera men ändå med rätt lack/ytbehandlig samtidigt se 20-tal ut.

Tror jag

/jörgen

Vill inte vara någon besserwisser, men John Britten kom faktiskt från Nya Zeeland

Drömmen är ju ett "skratchbygge" s.a.s, när tid kommer och man verkligen satsat för att ha en rimlig byggbudjet och samlat på sig de vitala delar som kommer att behövas.

Är den bilden du bifogade inspirationskällan till ditt pågående bygge? Skum framgaffel är styret en del av gaffelbenen?

LESS IS MORE!

nopp inte ett dugg just nu iaf :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey