Framgaffel fråga.

• Thread starter Thread starter Nicotin
  • Start date Start date

Nicotin

Guest
Hypotetisk fråga, om oljan läckt ut ur en framgaffel.
Känner man då detta ?
Snackat med en kille på ett annat forum och han har tydligen kört sin moppe sen mars utan att ha haft olja i framdämparna utan att märkt ngt av detta.
Undrar om han har alla fåren hemma i hagen..:D

Har själv också märkt av i helgen att mina lämnat ifrån sig en hinna av olja men bara vid ett tillfälle, sen försvann detta..
Körde bulten 2-3 timmar utan att se el märka av ngt skumt i framfjädringen el hinna på rören, inga skador heller på rören som skulle kunna gå emot och skada bussningarna..

Hårdtestat framfjädringen idag och inte ngn hinna på rören, men det fanns där i söndags morse men efter jag torkat bort den hinnan så har jag inte sett till mer..
Trots hårda nerslag över krön osv på bulten, om nu mina tätningar är dåliga, borde inte jag sett detta då ?

haha 2-3 timmar på bulten :D e du sann eller :va
Har du ingen olja i gaffeln kommer hojen gunga som fan

haha 2-3 timmar på bulten :D e du sann eller :va
Har du ingen olja i gaffeln kommer hojen gunga som fan

jaa va faan..åker man så åker man juhe...:D

det e ju gatåkning så har man nedsatt dämpning i ena gaffeln pga lite olja så är det nog inte så säkert man märker nått.

borde man inte märka av detta då..liksom ett antal ml olja ska ju ändå ta vägen någonstans..

Har inte hittat ngt på kåpor el så..

Last edited:
Min ena blev tom en gång, körde 20+ mil hem. Och det gungade märkbart.

jaa va faan..åker man så åker man juhe...:D

borde man inte märka av detta då..liksom ett antal ml olja ska ju ändå ta vägen någonstans..

Har inte hittat ngt på kåpor el så..

Jag kan väldigt lite om fjädring så egenteligen borde jag inte svara. Men jag antar att bägge gafflarna inte har havererat samtidigt. Säj att du har läckage och endel av vätskan runnit ut i den ena medans den andra är ok. Du skulle ex kunna ha 100% funktion i den ena och 50% i den andra. Kör du då på gata där det kanske inte maxas så mycket så borde det inte vara en svälvklarhet att det märks. Det var så jag tänkte.

Fjädern i gaffeln ska ta upp vägens ojämnheter. Oljan i gaffeln dämpar svängningsrörelsen som uppstår i fjädern.

Någon mm mindre med olja i ena gaffelbenet borde inte märkas om nivån är bra i det andra. Börjar det däremot att skilja centimetrar så kan man nog märka det.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret