Framgaffel, få den lagad eller byta ut?

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Har problem med min framgaffel. För det första så upptäckte jag stenskott på den, var av den ena var ganska djup. Och sen märkte jag att all krom håller på att lossna på ett område.

Så nu är frågan. Få den omkromad? Vad skulle de kosta i såna fall? Någon som har fått nå liknande gjort? Kan dom på omkromningsfirman fixa stenskott samtidigt? De kanske inte är värt att få den omkromad pga de djupa stenskotten är min tanke.

Köpa pirat delar? Finns de ens? gaffeln i fråga är en 45mm Marchozzi shiver som både Husqvarna och antagligen GasGas och Aprilia har/har haft på ändel av sina modeller. Vad heter "pirat delar" på Engelska förresten? Tvivlar på att "Pirat parts" är rätt :rolleyes:

Ny original kommer väl att gå på runt 2500kr skulle jag tro :död

jag har lagat massor av gafflar till mina gamla enduro gafflar och i efterhand ( detta var ju iof på 80 talet ) så var det oftast bortkastade pengar då ebay nu finns :)

jag skulle söka mig runt och utnyttja att dollarn är mycket låg och du får mycket för pengarna.

att kroma om 2 st gaffelrör kostar säkert en slant, ingen aning om vilka idag som gör detta men jag skulle tro att du hittar bättre beg rör på ebay.

stenskott kan man laga genom att köpa flytande metall spackel och sen slipa om det inte är för djupa repor.

Att kroma om det kommer antagligen kosta mer än 2500kr, det är svindyrt.

Köp nytt.

Brist på innerben på ebay, kanske sökte på fel ord? Ska kolla vidare i morgon.

Ang länken: Mupo, roligt namn. Och finns de en svensk återförsäljare? Jag tänker inte beställa från utlandet och vänta halva sommaren, då betalar jag de extra för att få original, då kommer det åtminstone fram fort.

Ang länken: Mupo, roligt namn. Och finns de en svensk återförsäljare? Jag tänker inte beställa från utlandet och vänta halva sommaren, då betalar jag de extra för att få original, då kommer det åtminstone fram fort.
Varför kollar du på ebay om du inte ska köpa från utlandet:va

mupo har ingen svensk återförsäljare.

Jag köper en del på ebay. Man får hem grejerna på ca 1-2 veckor. Billigt är det oftast även om man åker på tull. Orginal vad är det???. Köp samma grejer då. Det är sällan en uppsättning bara för svenska marknaden.
Köpte en komplett gaffel igår gsxr600 K1-K3 för 1750 kr inkl frakt från england.

Jag köper en del på ebay. Man får hem grejerna på ca 1-2 veckor.

Fick en sving på 51 timmar från tyskland!
Från att jag klickade köp till att det knackade på dörren!
140:- för svingen och 140:- för frakten! :tummenupp

Ebay rular!

/e

Original kostar 5000 kr så det är uteslutet. :död

Ska jag köpa ändast öret från Mupo så måste jag lossa på delen mellan gaffelröret och saken som håller hjulet. Med risk för att båda förstörs... Den sitter hårt. Så det är ganska jobbigt läge. Men jag överväger det fortfarande.

Jag är inte rädd för att beställa från utlandet det är bara det att de de problemet jag beskrev ovan gör att jag helst vill söka alternativa vägar.

Satan, samma fel igen.

Jag köpte en begagnad framgaffel från ebay. Jag flyttar över de nedre gaffelbenet till min gamla gaffel, resten av de gamla delarna sitter kvar.

Men efter 1 timmas körning så har kromet försvunnit från mitt nya gaffeben också. Med andra ord så måste de vara något fel på mina gamla delar.

En av mina teflonbussningar ser väldigt sliten ut, de grå teflonlgret är borta på många ställen så man kan se mässingen skymta fram. Kan deta orsaka att kromet försvinner? De nedre gaffelbenet åker konstant upp och ned genom teflonbussningen när man kör så de kanske är den som skaver bort kromet? Eller är jag ute och cyklar?

Last edited:
Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...