Framgaffel byte

micke6

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100 (Stulen)
Tjena!
Är de någon som vet om en Framgaffel till GSXR 1000-02 passar på en GSXR 1100-86? :va

micke6 skrev:
Tjena!
Är de någon som vet om en Framgaffel till GSXR 1000-02 passar på en GSXR 1100-86? :va

Nix den passar inte, men det går att få dit den med lite trix. GSXR 85-96 har koniska styrlager medan GSXR från 96(gäller ej 1100 96-98)
har rulllager. Nedre lagre går att byta till rätt modell men övre kräver svarv jobb eller byta av stolpen. Eller enklas är att ta gaffelkronan från en GSXR 750 90-91 och sätta i 1000gaffeln. Näst problem är att 1000gaffeln är 72,5cm lång mellan hjul axeln och övregaffelkronan och 77cm så hojen blir låg fram. Jag har kört med GSXR 750 96-99 gaffel(73cm) på min GSXR 1100 86á och det funkar. Hojen kändes lite konstig i början men jag bytte ut orginalstyrdämparen mot en Hyperpro och nu funkar det bra.

Om man moddare en modenare krona GSXR 750 96- eller GSXR 1000 så måste man svetas på en styrstopp på kronan eftersom gammel gixxrarna 85-92 har annorlunda styrstopp.

Last edited:
micke6 skrev:
Tjena!

Nej, eller ja… :va
Med en ordentlig slant och en hel del arbete så går det att lösa.

-02:an har up-side-down gaffel, vilket innebär att gaffelbenens tjocka del sitter i styrkronan och du blir i så fall tvungen att byta styrkronan till en som har rätt diameter. Suzuki var tidiga med up-side-down men inte så tidiga som -86 och det skiljer otroligt mycket mellan en GSXR -02 från en -86:a vilken dessutom har den "gamla" typen av gaffelkonstruktion.

Edit:
Hum, då var man lite sen med svaret :tungan

Last edited:
micke6 skrev:
Tjena!

Bytt flera gånger till 96- 750 R gafflar. du behöver bara byta ut det övre koniska lagret tille nsom passar på både styrkrona och styrhuvud. Standar skf lager, finns på alla verktygsfirmor mm. Enkel operation. Man som sagt, hojen kan kännas lite knepig fram som sagt var, men gaffel konstruktionen är lite tyngre.
De nya passar inte utan en massa jobb.

Jaha, jag med, sent på. men då är vi fler som lekt runt. :fyllisar

Tack grabbar!
Nu vet jag lite mer om de! Tänkte uppgradera motor,väghållning och bromsar på hojen så jag behöver lite info om detta.

tassen skrev:
bara byta ut det övre koniska lagret tille nsom passar på både styrkrona och styrhuvud. Standard SKF lager, finns på alla verktygsfirmor mm. Enkel operation.

Finns det ett lagers om passar? va smidigt.

tassen skrev:
men gaffel konstruktionen är lite tyngre

Nix, GSXR 750 96-99, GSXR 1000 01-02 Gafflar är inte tyngre än GSXR 750 85-87 och 1100 86-89, Usdgafflarna är några hekton lättare.

gixxer_1255 skrev:
Finns det ett lagers om passar? va smidigt.

Nix, GSXR 750 96-99, GSXR 1000 01-02 Gafflar är inte tyngre än GSXR 750 85-87 och 1100 86-89, Usdgafflarna är några hekton lättare.

Lager finnes, kommer inte ihåg exakt, tror tom att det var ett av orginallagrena som passade både uppe å nere...lite osäker på det.

Gaffel vikt, ja ofjädrade vikten är deffinitivt lättare, men om jag inte har fel så tror jag att åtminstone 1100 r usd är tyngre med 6-kolvs ok monterade.
Men som sagt, jag har inte vägt på decimalvåg....

En sak är klart, det blir en helvetes skillnad på en -86 med 96- usd 4-kolv ok, 17tums fälgar....hade tom en plast tank på min 86-. vägde under 200 kg fulltankad. Då blir det en kul å förhållande vis billig hoj att leka med.

tassen skrev:
åtminstone 1100 r usd är tyngre med 6-kolvs ok monterade..
1100 usdgaffel är tyngre
tassen skrev:
En sak är klart, det blir en helvetes skillnad på en -86 med 96- usd 4-kolv ok, 17tums fälgar....hade tom en plast tank på min 86-. vägde under 200 kg fulltankad. Då blir det en kul å förhållandevis billig hoj att leka med.
Japp det är en otrolig skillnad.

Nix den passar inte, men det går att få dit den med lite trix. GSXR 85-96 har koniska styrlager medan GSXR från 96(gäller ej 1100 96-98)
har rulllager. Nedre lagre går att byta till rätt modell men övre kräver svarv jobb eller byta av stolpen. Eller enklas är att ta gaffelkronan från en GSXR 750 90-91 och sätta i 1000gaffeln. Näst problem är att 1000gaffeln är 72,5cm lång mellan hjul axeln och övregaffelkronan och 77cm så hojen blir låg fram. Jag har kört med GSXR 750 96-99 gaffel(73cm) på min GSXR 1100 86á och det funkar. Hojen kändes lite konstig i början men jag bytte ut orginalstyrdämparen mot en Hyperpro och nu funkar det bra.

Om man moddare en modenare krona GSXR 750 96- eller GSXR 1000 så måste man svetas på en styrstopp på kronan eftersom gammel gixxrarna 85-92 har annorlunda styrstopp.

Väcker en gammal tråd till liv :)

När jag läser ovannämnda verkar det vara helt kört att använda gaffelkronan från en 750 -97 på en 1100 -87 utan svarvjobb :va

Väcker en gammal tråd till liv :)

När jag läser ovannämnda verkar det vara helt kört att använda gaffelkronan från en 750 -97 på en 1100 -87 utan svarvjobb :va

Alt pressa ur 97 stolpen och pressa i 87a stolpen, kan behövas svarva bussning

Jag har en TL1000 gaffel på min 1100, TL styrstolpen (30 mm) är kanske lika som 750 R, nån som vet? Vilket fall så finns det inget koniskt lager som passar med den styrstolpen i 1100 '91 ramen, men arborrar man ur övre lagerläget så passar 1100ans undre styrlager även som övre lager, och det köper man på vilken lageraffär som helst, Momentum m.fl.

Styrstoppet löste jag med att slipa bort dom som satt på undre kronan, och skruvade fast ett special tillverkat stopp i ett par befintliga hål på undre kronan, som går upp mellan orginal stopparna.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg