Framgaffel byte eller hårdare fjädrar?

Notaro

Angel Racing
Gick med
15 May 2007
Ort
Grästorp/Oslo
Hoj
Suzuki GSXR1000 -07 Till Salu!
Hej!



Behöver lite hjälp med tips och ideer ang dämpare.:tummenupp
Jag har nu haft min K7:a 400mil.
Den funkar som bara den och jag hade liksom tänkt att köpa efter att behov och fart uppstår.:hojraket
Är inte speciellt snabb men 93kg muskler gör sitt.:blah
Naturligtvis har jag stålomspunna slangar med ISR broms. Funkar fett!:yoparty
Efter Rookie1000 - tävlingen förra helgen (26-27/4-08 ) märkte jag att framgaffeln slog i botten efter rakan. :stop
Tänkte det var lika bra att börja på slutet och spände dem till det hårdaste läget.:galen
Framgaffel dämparna fungerade bättre och utan att jag märkte något fysiskt, eller maskinellt, under tävlingens gång.:tummenupp
Däremot var ju buntbandet 0,5mm från botten......:huvet

Så vad gör jag?:dummer
Vad finns det för alternativ mot helt nya dämpare från Öhlins?:censored
Hörde något om att man kunde sätta i hårdare fjädrar för en tusen lapp eller två och så byta ut de orginala. Lite jobb blir det ju men är det inte skruva 20minuter och köra en minut ungefär?:jisses
Så sparar jag ju lite pengar till annat krims krams utmed säsongen.
Tacksam för svar, linkar, priser, vart köpa grejjer osv.

PS!
Var på EICMA mässan i Italien förra hösten och naturligtvis var Öhlins där.
Passade på att fråga om stötdämpare nu när jag ändå var face to face:pannkyss med dämpar kungarna själva.

Citat:
Hej! Jag heter Andreas och jag har precis börjat köra RR. Har en K7:a och undrar varför jag ska köpa Öhlins.
Svar: -Svårt att förklara, du får bara prova.
:klappar
Tackar för den kommentaren och köper nog WP bara för att de (4-5 säljare ) inte kunde svara på en så, för dem, "enkel" fråga.
DS!
 
Självklart kan du köpa fjädrar från öhlins till din bajk som är avsedda får din
vikt. Du snackade förmodligen med fel kille. Ring upp nån som kan.
Som rookie räcker det förmodligen med nya fjädrar bara.

Öhlins Racing AB
Box 722, 194 27 UPPLANDS VÄSBY Växel 08-590 025 00
Fax 08-590 025 80
Övrig informationTillbehör och utrustning
Framgafflar
Övrigt
Motorcykeltillbehör, Reservdelar
 
Rätt fjäder är det rätta.
Även om du "spänner på" fjädern, eller lägger distanser. SÅ blir inte fjädern hårdare. Den blir bara lite högre.
Din väl tilltagna kroppsvikt gör inte bara ekipaget tyngre, det påverkar tyngdpunkten ganska påtagligt. Uppåt! SÅ att... ja, hårdare fjädrar är verkligen att rekomendera.
Rätt fjäderkonstat (hänget) är alltid det första man ska hitta.

Orginal, moderna, stötdämpare är tillräckligt bra grund för att justera tills dom blir bra. Genom att byta ut schimsstacken.
Fördelen med Öhlins är Supporten som finns tillgänglig. Dämparen i sig är inte mer märkvärdig än en orginaldämpare. Men har man tur att hitta en duktig "stötdämparjusterare" så blir den precis så bra som du vill ha den.

Men framför allt, ska man juster måste man förstå vad som är fel. SÅ man inte rattar bort sig.

Mats
 
Du snackade förmodligen med fel kille. Ring upp nån som kan.

Öhlins Racing AB
Box 722, 194 27 UPPLANDS VÄSBY Växel 08-590 025 00
Fax 08-590 025 80
Övrig informationTillbehör och utrustning
Framgafflar
Övrigt
Motorcykeltillbehör, Reservdelar



Det var en 4-5 säljare som stod där och ingen kunde ge mig ett bättre svar, hehe.
Skal ringa dem o höra men det blir knappast någon gratis reklam på bajken från Öhlins. :tungan
Men det blir det ju oansett inte från någon utan rabatter...:arsele
Tack för svar.

Orginal, moderna, stötdämpare är tillräckligt bra grund för att justera tills dom blir bra. Genom att byta ut schimsstacken.
Fördelen med Öhlins är Supporten som finns tillgänglig. Dämparen i sig är inte mer märkvärdig än en orginaldämpare. Men har man tur att hitta en duktig "stötdämparjusterare" så blir den precis så bra som du vill ha den.

Men framför allt, ska man justera måste man förstå vad som är fel. SÅ man inte rattar bort sig.

Mats

Byta ut eller justera schimsstacken?
Ska man justera måste man förstå vad som är fel?
Mats
Har inte kommit dit ännu men försöker först lära mig att köra skönheten och sen att skruva den riktigt...
Förstå? Inte ännu, hehe.
 
Last edited:
Att skaffa öhlins på din moppe är overkill med din körförmåga, öhlins må tekniskt sett vara en bättre dämpare men det är inget magiskt och utan rätt tuning är en öhlins marginellt bättre än originalgrejorna.

Först och främst skall du skaffa fjädrar som är styvare och ger dig korrekt SAG (sök och du skall finna hur du mäter). Därefter följer högre oljenivå för att få ökad progresivitet och därmed mindre bottningstendenser i bromsningarna. Kostnad en tusing och lite tid i garaget.

Räcker inte detta för att hålla dig lycklig så är modifikation av interna delar med byte av schims i stacken och hydrualstopp, kolvar mm. Fjädringen skickas till någon kunnig kostnad ung 5kkr.

Har du stor budget så bär ett cartidgekit från Öhlins eller K-tech att rekommendera, skall du absolut vara värst och har en enorm budget så är en öhlins SBK gaffel á 4 månadslöner the shit.....
 
Känns som att det är andra inställningar. Jag väger 91 kg och bottnar inte min r6 fjäder på torpet när jag kör 1.43-44 tider. Förspänningen är ej på max utan två ringar i från)Det är ju inte bara fjädern som jobbar i en dämpare. Tror lösningen ligger i att ställa dämparen rätt och att se till att du har rätt olja i rätt mängd och i bra skick.

Lycka till / Oskar
 
Känns som att det är andra inställningar. Jag väger 91 kg och bottnar inte min r6 fjäder på torpet när jag kör 1.43-44 tider. Förspänningen är ej på max utan två ringar i från)Det är ju inte bara fjädern som jobbar i en dämpare. Tror lösningen ligger i att ställa dämparen rätt och att se till att du har rätt olja i rätt mängd och i bra skick.

Lycka till / Oskar

Suzuki är lite mjuka i fronten orginal. jag väger strax över 90 och min gsxr1000-05 bottnade friskt med förspänning på max och full komp.
Byt till öhlinsfjädrar och tjockare olja så funkar det skitbra till billig peng.
 
Att skaffa öhlins på din moppe är overkill med din körförmåga

Hjälp!
Har du sett hur långsam jag är?!:hojsmilie

Om jag då byter fjädrar och olja, naturligtvis, så vilken olja anbefaler du?

skall du absolut vara värst och har en enorm budget så är en öhlins SBK gaffel á 4 månadslöner the shit.....

Trodde jag tjänade bra men efter att ha fått intresse för denna sport så har man insett hur fattig man är. Och rikare blir man ju inte direkt heller. :fakta
Så blir nog att försöka överleva med orginala prylar denna säsongen.

Känns som att det är andra inställningar. Jag väger 91 kg och bottnar inte min r6 fjäder på torpet när jag kör 1.43-44 tider. Förspänningen är ej på max utan två ringar i från)Det är ju inte bara fjädern som jobbar i en dämpare. Tror lösningen ligger i att ställa dämparen rätt och att se till att du har rätt olja i rätt mängd och i bra skick.

Lycka till / Oskar

Tack men blir nog lite svårt att jämnföra en yamma med en sucka och dessutom en R6 mot en K7.
Vilken olja kör du på?
Finns ju en del olika med olika viscositet.
 
Last edited:
Finns ett cartridge kit från K-tech med fjädrar för överkomliga pengar med anpassade fjädrar.
Finns en å annar race reparations firma som för dessa!
 
Last edited:
Hjälp!
Har du sett hur långsam jag är?!:hojsmilie

Om jag då byter fjädrar och olja, naturligtvis, så vilken olja anbefaler du?

Trodde jag tjänade bra men efter att ha fått intresse för denna sport så har man insett hur fattig man är. Och rikare blir man ju inte direkt heller. :fakta
Så blir nog att försöka överleva med orginala prylar denna säsongen.

Har iof inte sett dig köra men jag utgick från att du tillhör samma kategori som jag dvs talanglös långsam amatör.....

Vilket märke du väljer spelar ingen större roll sålänge viskositeten är den eftersökta. Själv kör jag med Motul men det är mest för att jag är väldigt nöjd med deras produkter och har spons på dem, inte för att deras gaffelolja skulle vara bättre än allt annat....

Ett par hårda fjädrar och lite tjockare olja med högre nivå klarar du dig troligen utmärkt på, skulle det inte räcka skulle jag skicka mina grejer till Racerepairs för uppgradering.
 
Hur mycket höjer man oljenivån i gafflarna då, på en -06 1000 så är orginalnivån 101 mm?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top