Framfjädring Suzuki SV 650 S -01

Peggen

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Cresent city -1995
SV:n är ju allmänt känd för sin usla framfjädring. Jag har därför bytt till Öhlins-fjädrar och tjockare olja, SAE 15 istället för 5. Jag tycker dock fortfarande att den känns som en cykelpump. Speciellt returdämpningen är under all kritik enligt en tävlingsförare som kännt på den.
Kan man fylla på mer olja för att förbättra detta och hur mycket i så fall (har en dryg deciliter kvar i flaskan)?
Finns det någon som har ett bra tips på hur man får den bättre utan att det kostar massa pengar.
Kände på en SV -03 och den verkar mycket bättre, 02:an verkar inte vara nåt bättre.

Peggen skrev:
Speciellt returdämpningen är under all kritik

Om du inte lyckades fixa detta med oljan, så är det nog bara att ge sig på hårdvaran. Kanske köpa ett Race-Tech kit, eller nåt? Kostar inte skjortan heller, även om det inte är gratis.

Se länk:

http://www.racetech.com/shopping/sh...at=6&L2=Forks&L3=Fork+Valving&showPage=street

Öka oljenivån hjälper inte dämpningen, utan ger liknande egenskaper som en mer progressiv fjäder ungefär. Teoretiskt sett i varje fall -jag har inte experimenterat med det.

Sedan kanske man upplever en mer progressiv fjäder lite som en gaffel med mer dämpning, men det är skillnad.

/J

Peggen skrev:
SV:n är ju allmänt känd för sin usla framfjädring. Jag har därför bytt till Öhlins-fjädrar och tjockare olja, SAE 15 istället för 5. Jag tycker dock fortfarande att den känns som en cykelpump. Speciellt returdämpningen är under all kritik enligt en tävlingsförare som kännt på den.
Kan man fylla på mer olja för att förbättra detta och hur mycket i så fall (har en dryg deciliter kvar i flaskan)?
Finns det någon som har ett bra tips på hur man får den bättre utan att det kostar massa pengar.
Kände på en SV -03 och den verkar mycket bättre, 02:an verkar inte vara nåt bättre.

Fel nr 1, att låta en tävlingsförare som är van vid en moddad cartridge gaffel kritsera en budget damping rod gaffel.... :rolleyes:

Bästa å dyraste alternativet är att "ploppa" dit en gsxr 750 gaffel...och kanske det enda sättet att få din polare nöjd. ;)

Billigaste damping rod => cartridge är att ta innerröret + inälvorna från en cbr600 (F3) å pussla ihop.

Annars är det att sätta dit racetechs emulators å 20W olja.

Vad jag vet så är enda skillnaden på årsmodellerna att från -02-> så finns gaffeln med fjäderförspänning.

Kolla: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2081&highlight=framgaffel

Tack för svaren.
Racetechs emulator verkar mycket intressant.
Lokke: Bra artikel om framgafflar. Nu vet jag hur det ser ut.

/Per

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...