Framdrevs byte på min r6a.. Helfe!!!

gargamel_2000

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2006
Hoj
Yamaha r6 -07, Husa fs 650, Yamaha yzf 426 -00
Har stött på ett frågetecken då jag e till att dreva ner....

Staget som går från växelpeten och till växellådan sitter ju i 2 kulleder, kan man dra loss staget från kulorna eller måste man ta ner alltihop:va

Tacksam för snabba svar då det e kanon väder...

Mvh
// Mats

?ta isär kulleder?
Eller missförstod jag.

Det skall troligen inte behövas. Det skall räcka med att ta loss bulten nr 17 på den del av länkaget som sitter mot motorkåpan nr 13. Sedan dra/bända loss delen och vika undan hela länkaget. Sedan demontera kåpan för att komma åt framdrevet

Bifogat

• namnlös1.JPG
    namnlös1.JPG
    20.8 KB · Visningar: 50
Rundningsmärke skrev:
2458625 Varför då? Lossa och ta bort skruv nr.17, sen lyfter du av hela växelmekanismen från axeln.

/A

e det inte ganska dumt det då eftersom att jag då tappar inställningen plus att jag måste bort med axeln, och tar jag bort själva mekanismen och allt så får jag inte ut armen genom hålet i ramen där den går och då får jag ju absolut inte bort kåpan för drevet..

har iaf fått till det nu men med nästkommande fråga, Är det vänster eller högergäng på axeln,? vill minnas vänster eller är jag ute och cyklar totalt

Jag hade en -02:a, undrar om det ser annorlunda ut på din för jag begriper inte vad du säger.

Gör en markering på axeln och nr.13 om du är orolig över inställningen.
När nr.13 är lossad från axeln är det bara att trä av kåpan, jag förstår inte problemet.

/A

Rundningsmärke skrev:
2459756 Jag hade en -02:a, undrar om det ser annorlunda ut på din för jag begriper inte vad du säger.

Gör en markering på axeln och nr.13 om du är orolig över inställningen.
När nr.13 är lossad från axeln är det bara att trä av kåpan, jag förstår inte problemet.

/A
Finns redan markering om man kör gatväxlat :)

ja jag e iaf ute på gatan igen :)

de gjorde faktiskt en del känns mycket rappare nu än förr..

Anders R skrev:
2456488 ?ta isär kulleder?
Eller missförstod jag.

Det skall troligen inte behövas. Det skall räcka med att ta loss bulten nr 17 på den del av länkaget som sitter mot motorkåpan nr 13. Sedan dra/bända loss delen och vika undan hela länkaget. Sedan demontera kåpan för att komma åt framdrevet

Du har helt rätt!

När vi rejsar så är 2 av oss i teamet normalväxlare dvs gatväxlat medan den tredje kör rejsväxlat, vilket innebär att vi får vända på växelförar-armen då vi byter förare. Då lossar vi på nr 17 & viker ner eller upp armen. Läget blir inte fel eftersom det är en stansad prick på axeln.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg