Framdrevet sitter fast!!

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
Håller på att försöka få bort framdrevet på min FZR1000 -89:a nu men det är tamme fan lögn i helsike... :4skrika
Den sitter ju som gjutet!!! Muttern rör sig inte en tum!
Några tips?!?! :Bugar
Sitter ju en tunn, uppböjd, platta bakom som är tillbakaplattad nu men vad hjälpte det
vill ha bort rasket...

Och snälla, säg inte att jag ska söka för just nu sitter jag på modem. :brinnerup

Tackar så länge!! :Bugar

Banka med hammare över muttern. Dock inte för hårt så att gängorna pulvriseras.
Fungerar inte det. Värm upp muttern (endast) med gasol. Värm upp jämnt o fint runtom.

Spreja in en massa WD40 eller liknande lösning annars och låt sitta ett par minuter iaf. Sen testa igen.

Det absolut lättaste är muttermaskin, om du har tillgång till det. Annars är det bara bonka och slå som gäller.

Lås bakhjulet på lämpligt sätt. Plocka INTE av kedjan innan du fått loss framdrevet.

Mutterpuffra!

Annars låt en kompis hålla på bakbromsen och du drar med hylsa och j-t långt förlängningsrör.
Ev får du värma muttern (OBS endast muttern).

Prova en mutterdragare. Den skakar loss muttern. Funkade på min i alla fall. Lycka till!

Edit: Långsam... :lol

Swedie skrev:
Banka med hammare över muttern. Dock inte för hårt så att gängorna pulvriseras.
Fungerar inte det. Värm upp muttern (endast) med gasol. Värm upp jämnt o fint runtom.

Spreja in en massa WD40 eller liknande lösning annars och låt sitta ett par minuter iaf. Sen testa igen.
Banka för att försöka få dom att släppa från gängorna eller?
Ska prova det, har brassat på en del 5-56 men det hjälpte föga men ska ut och prova igen! :tummenupp

hållundan skrev:
Det absolut lättaste är muttermaskin, om du har tillgång till det. Annars är det bara bonka och slå som gäller.
Då blir det nog banka och slå då. :gnissla
Synd att man kan se in i grannens garage (maskinhall) men han är inte hemma... :huvet
Jaja, på't igen ba! Tackar för svar i rakettempo!
Extra bra när man harvar på ett modem... :hihi

Mja, skulle nog inte slå på muttern. Risk för att du rundar den.
Hylsa och spärrhandtag som du förlänger handtaget på sisådär 1 och halv meter.

Säger bara mutter maskin! Köp en på jula för 200 kr!
Du känar in det vid första gången du ska lägga om däcken på bilen också : )

Blomquist #14 skrev:
Då blir det nog banka och slå då. :gnissla
Synd att man kan se in i grannens garage (maskinhall) men han är inte hemma... :huvet
Jaja, på't igen ba! Tackar för svar i rakettempo!
Extra bra när man harvar på ett modem... :hihi
Jag grät mig fördärvad sist jag skulle få av framdrevet. Det gick helt enkelt inte med "vanliga" verktyg. Tillslut gav det med sig med mutterpickan. Vi får hoppas att du har mer tur än jag.

:hej

Ädit: http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=69363482&pf_id=SE-009002&dept_id= Sån där kanske man borde skaffa?!

majtii skrev:
Mja, skulle nog inte slå på muttern. Risk för att du rundar den.
Hylsa och spärrhandtag som du förlänger handtaget på sisådär 1 och halv meter.
Nej jag är också lite halv rädd för att börja banka så vi får se.
Men annars är det bara pure power alltså... Det är ju inga problem!! :gnissla :hihi
Ta i så man spricker känns lite sisså där det också men risken att mer saker än
mig själv pajjar kanske inte är så stro eller??

Med tillräckligt lång handtag behövs inte så mycket pure power som man gärna vill tro.

Nu kommer jag inte ihåg men det gör säker ni som har bytt. Är det inte vänster gäng på den där muttern...???...

björn

ecce skrev:
Nu kommer jag inte ihåg men det gör säker ni som har bytt. Är det inte vänster gäng på den där muttern...???...
Haha, som sagt så är det vanlig gäng och jag har en likadan motor men löstagen att kika
på som tur är, skit smidigt. :D
Och nu är skiten loss i alla fall, och hela motorn är ur ramen men satan vad motorfästena
satt! Dom har nog inte rubbats mycket på dom 87 år dom suttit i... :hihi
Tänkte bara tacka för hjälpen, lyckades bryta av en planka som jag spärrade däcket med,
då trodde jag nog att allt och rubbet gick av innan jag kikade i lugn och ro. :gnissla
Men sen så, gjutjärn som spjärn och hävstång a´la fetmodell så var saken biff! :tummenupp

majtii skrev:
Med långt handtag behövs inte mycket pure power som man gärna vill tro.
Nej det räckte med en liten bit, men hårt stål är att föredra märkte jag efter ett rör. :)
Så fort det knakat så gick det att dra med fingrarna, löjligt... :näsblod

Tackar igen!

Blomquist #14 skrev:
, lyckades bryta av en planka som jag spärrade däcket med,

Därför är det bättre med en lämplig kompis som håller foten på bakbromsen istället.

majtii skrev:
Därför är det bättre med en lämplig kompis som håller foten på bakbromsen istället.

No offence,men du orkar inte hålla bakdäcket med bromsen,inte ens om den sitter hyfsat normalt,man får ganska bra kraft tack vare utväxlingen från dreven.

Planka genom fälgen ovanpå svingen RoCkar!

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda