Framdrev

Versys38

Medlem
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
MT-09 2016
Hejsan försökte att demontera mitt framdrev på min Yamaha TDM 900 2011..
Men det gick inte att få loss körde med mutterdragare och tog i kraftigt för hand men den lossar inte,, läste i mekboken att den sitter med 8.5 kilo.Kan den vara vänstergängad?? jag tror inte det Nån som vet eller har en bra ide.....:gnissla

Kedjan på vänster sida = Högergängad mutter och tvärtom, stämmer väl på samtliga.
Kraftigare knack eller ett långt järnrör som förlängning + en kompis som står på bromsen. Mao ta i mer:smasha

Mutterpicka är troligen det enda om den sitter så hårt. Jag hade samma bekymmer för ett gäng år sen. Hade köpt en hoj som det skulle bytas drev på. Hade en stång på 1,5 m. Trodde jag skulle vrida av hojen på mitten. Men muttern satt som f-n. Körde ner den till en däckkrängare. De har bra tryck i sina slangar. Muttern åkte av på två sekunder.

Kraftigare mutterpicka, samt försök att ha kedjan sträckt satt det inte sviktar så mycket när du kör med pickan.
Sitter säkert med loctite... :död

Eller hylsnyckel och slägga.

Lås med något genom hjulet och spänn upp så det inte slackar sen tar du släggan och ger Ett distinkt slag på skaftet, om det inte lossar så gör om(alltså, kolla att hylsan sitter ordentligt, spänn upp och ge Ett slag till)

Om du försöker slå 2 gånger efter varann så kan hylsan flyttat sig efter första slaget om det inte lossat och då riskerar du skada muttern/skruven.

Samma princip som mutterpicka men mer kraft beroende på picka/hur hårt du slår......

Bytte i somras, tog i så jag trodde kedjan skulle gå av. En regel genom bakfälgen, 80 kilo gubbe på bromsen och bakhjulet i marken, ett ordentligt avgrundsvrål med långa skaftet påkopplat och det släppte.. efter 20 min.. :D:huvet:yoparty

Nu e de av fattar inte varför det e så hårt draget när det är låst med låsbläck...Men tack för tippsen MICKE

Jag har också en billig från Jula, den har funkat på alla stora muttrar som framdrev, kopplingsmutter och variator. Det sköna är att inget behöver låsas, det kan snurra fritt och ändå flyger muttern av på en nanosekund.

Lagar traktor eller, slägga, mutterknack, större mutterknack. En lite dutt värme löser nästan alltid biffen.

8,5 kg/m (80-85 Nm) är inte särskilt mycket och exempelvis mindre än vad bakhjulen brukar sitta med, men tidens tand plus att rotationen sker i spännriktning gör att det kan sitta betydligt hårdare och vara snudd på omöjligt att få bort. Sitter normalt sett en låsring så jag hoppas du fått bort den, men även efter det så satt min som fan och gick inte att få bort på något sätt, försökte med hävarm på hylsan samtidigt med värme och spärrad broms etc utan att det gick. Men...

Julas billiga mutterknackare funkar alldeles utmärkt. Den har löst problemet för mig och flera av mina vänner, urstark.

... är en av de som lånat El Gartos knackare och den tog den direkt! :tummenupp

Med all respekt, oklart hur ni tänker och gör, men använd INTE en slående mutterdragare "växel på" så att motorn ska ta emot. Kan resultera på en gång eller något senare till en "mycket kul" växellådaövning (vilket kommer att också kosta något). Rådet kanske inte är så sträng för dagens värsta sporthojar; dessa har kugghjul dimensionerade för ruggiga ryck och knack.
Om man har pinnhjul eller en sån fälg som inte tål en "planka genom": Hojen på centerstödet, växel på N, sitt på hojen, trampa bakbroms och VRID! (moturs) med en ordentlig välsittande hylsa + tillräckligt lång skaft. Allt. låt nån annan vrida eller köra med mutterdragare..
(vissa som använder Locktite på spåret vid montering så att drevet inte ska börja röra sig, och då brukar muttern också få sitt och fastna som zlatan.)

Julas billiga mutterknackare funkar alldeles utmärkt. Den har löst problemet för mig och flera av mina vänner, urstark.
Länk på den för fan! :Bugar
Gav upp att byta framdrev efter ett verktyg som gick paj och nästa, med förlängningsskaft som blev böjt...

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!