Framdämparna är för mjuka, åtgärd?

avn

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2003
Ort
I närheten
Hoj
Lilla cykeln
Vid besiktningen påpekade besiktningsmannen att framdämparna var för mjuka. Jag antog att det var för lite olja i dem. När jag skulle fylla på olja idag såg jag att det var mycket olja i gaffelbenen. Enligt vad jag har hittat på nätet ska oljenivån vara 15 cm ner i gaffelbenen när de är fullt sammanpressade. Oljenivån i mina gaffelben är bara 8 cm ner :confused:.

Man ska väl ta bort de distanser som sticker upp ur gaffelbenen innan man mäter oljenivån?

Vad ska jag göra för att få framdämparna lite hårdare? Hjälper det om jag byter oljan? Den olja som nu är i är gråsvart, jag antar att det betyder att oljan är gammal. Hojen är en Suzuki VX800.

Ska besikta igen i morgon...
 
gråsvart olja = olja med vatten i, byt til fräsch olja och ta den tjokeste du kan få. (högst viskostets tal)

Om inte det hjälper är det bara nya fjädrar, antar att du inte har någon instillingsmöjligheter ?

har du någon olje läkage ?
 
Har du provat att justera kompression och returdämpning åt det hårdare hållet?

Jag vet inte om det finns justeringsmöjligheter på just din hoj men det brukar det göra.

Du kan ju testa att hälla i lite tjockare oja i gaffeln.

Annars kan du göra som jag gjorde igår..... beställa Öhlins-fjädrar till gaffeln, de ska vara ca:10% hårdare.
 
1) nivån mäts normalt utan fjädrar o m gaffeln helt hoptryckt. Kan kräva att du tar loss benen först eller sänker dom så att dom går att trycka ihop helt.
2) gaffelolja slits o åldras o ska bytas dåodå.
3) har öhlin fjädrar till den är det en indikation på att den är väl mjuk i orginal. Väl värt pengarna isf.
/u
 
Gaffeloljans viskositet påverkar mest returhastigheten.
Har du ingen justeringsmöjlighet så kan en distans i varje ben funka lika bra.
 
Tack för svaren. Jag bytte olja och det blev lite bättre. Tillräckligt bra för att komma igenom besiktningen. En mer permanent lösning får bli att byta fjädrar. Justeringsmäjligheter finns nog inte. Jag har i alla fall inte hittat några.
 
The Hammer skrev:
Gaffeloljans viskositet påverkar mest returhastigheten.
Har du ingen justeringsmöjlighet så kan en distans i varje ben funka lika bra.
1) låter konstigt, även kompressionsdämpningen oljestyrd; förklaring ?
2) Distanser (dvs. förspänning/häng) påverkar inte hårdheten. Fjädern är lika hård o bär upp exakt samma vikt (==> fjädern har precis samma arbetspunkt ) efter som innan. Höjden på hojen ändras, den slår inte igenom lika lätt (pga längre hoptryckningsväg innan genomslag) o hjulet följer gropar i vägen sämre.
/u
 
Last edited:
Den är jäkligt mjuk som orginal, jag var inne på en sådan för några år sedan (men kom på bättre tankar :) )och läste en hel del på nätet.
Många tycks byta fjädrarna eller monterat distanser vad jag kan minnas.
Här kommer lite länkar, du får själv kolla vad de innehåller.
http://www.geocities.com/soho/6666/
http://vx-800.tripod.com/ricksvx800/
http://www.eding.nu/index.htm
http://www.micapeak.com/reg/bikes/VX800/
http://home.wanadoo.nl/jmharthoorn/
http://www.troli.no/vx800.htm
http://www.foxharp.boston.ma.us/bikes/vx800FAQ/vx800_FAQ.html
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top