framdämparn, undre luftnibbel trasig..

• Thread starter Thread starter RS
  • Start date Start date

RS

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Hoj
Yamaha yzf supermoto
idag gick jag igenom hojjen och skulle lufta framdämpan lite.
då märkte jag att någon hade limmat tillbaka den undre luftnippeln på vänster sida.
han knappt nudda ventilen så lossnade den.
vad har den för betydelse?
ska jag dra i en skruv eller täppa igen hålet med något härdande?
det är en gammal hoj så behövs nog inte annvändas något mer.

Undre luftningsnippeln? På en framgaffel har man vanligen bara en luftning och den sitter i toppen av gaffeln. I botten sitter vanligen kompressionsjusteringen....

Undre luftningsnippeln? På en framgaffel har man vanligen bara en luftning och den sitter i toppen av gaffeln. I botten sitter vanligen kompressionsjusteringen....

ok då kanske det var den då. det ser ut som en bildäcksventil iaf.

Vad är det för hoj?

Hade man försökt släppa ur luft nertill på gaffeln hade oljan tryckts ut så det måste vara något annat. En bild hade inte skadat.

ok då kanske det var den då. det ser ut som en bildäcksventil iaf.

Det är möjligt att du har någon specialösning typ anti dive med hemmasnickeri. Vanligt på sportmoppar från 80-talet. Vad är det för hoj?

Det är möjligt att du har någon specialösning typ anti dive med hemmasnickeri. Vanligt på sportmoppar från 80-talet. Vad är det för hoj?

Nu har den stått någon timme. har droppat ut lite olja.
det är en moto guzzi v65 -91a har den som lite andrahojj.

funderar på att ta något härdande och stoppa dit imorgon..
hoppas man inte behöver fylla på nu bara. droppat nästan 10 gånger 10 cm.

har ingen bild ännu tyvär kanske imorgon

Guzzi hade en "speciell" lösning på det här med framgaffel, oljan som används för dämpning ligger inte och skvalpar runt i gaffelbenet som brukligt utan har en egen reservoir. Har inte skruvat med det själv utan bara fått det förklarat för mig så jag kan nog inte hjälpa till så mycket mer. Jag skulle inte plugga hålet utan att veta hur allt funkar, fixa en manual eller iaf en sprängskiss.

Back