Framdäcksproblem!

StaLin

Braxar vidare
Gick med
18 Jan 2004
Ort
Borensberg
Hoj
CBR1000rr -08
Hej! Är ute och kör på Gotlandring med en cbr 1000rr -08 för första gången med den hojen. den är orginal i motor & dämpning.
Har problem med att vänster sidan nästan ser ut som ett "bakdäck" med lite vågigt slitmönster, när jag funderar varför så tycker jag att det känns som "tjatter" i en långvänster men i övrigt så är det ok. Kör inte överdrivet fort, ca 1:34-35 tider överlag. Någon som har en möjlig förklaring? så vore jag tacksam, även om svaret är: det är inget konstigt de skall vara så om man ....

Med hopp om ett snabbt svar så att jag har möjlighet att åtgärda inför torsdag & fredagens körningar.

Mvh Staffan
 
Kan det vara så att däcket går varmare/kallare just på vänster sida och därför beter sig radikalt annorlunda än på andra sidan?
 
Vad kör du för däck, hårdet och märke?

Utan att veta tror jag din hoj är för mjuk. Skulle mäta lite häng både fram och bak. Ställa sen på 29 mm med dig på för hänget bak och 39 mm fram.

Sätt på ett klips på gaffel så du ser när den bottnar. Tror det är hela 2 cm kvar av av gaffeln när den bottnar på din hoj.
 
Kom på att jag glömt lite grund fakta redan innan jag gick in å kollade svaren. Pirelli dragon slick SC1, varmtryck 2.0-2.1. tyvär ingen möjlighet att lägga upp ett foto. har ca 1.7 cm mellan buntbandet och gaffelpackningen. Vikt 86-90kg. Hoppas på att ni kollar och funderar om detta påverkar era svar.
Sänker nu till lite över 1.9. så får jag se om detta påverkar. kanske spänner efter nästa pass oxå!

Med hopp om era råd under dagen, Staffan
 
Last edited:
Nu kanske jag är helt ute och cyklar...men ska du inte ha ~2.3 i varmtryck fram?
Jo, det är ungefär vad Pirelli rekommenderar, 2.2-2.4.

Med tanke på att det är högervarv på Gotland borde högra sidan bli varmast och slits den bra borde det innebära att den vänstra sidan blir för kall. Eller tänker jag fel?
 
Kom på att jag glömt lite grund fakta redan innan jag gick in å kollade svaren. Pirelli dragon slick SC1, varmtryck 2.0-2.1. tyvär ingen möjlighet att lägga upp ett foto. har ca 1.7 cm mellan buntbandet och gaffelpackningen. Vikt 86-90kg. Hoppas på att ni kollar och funderar om detta påverkar era svar.
Sänker nu till lite över 1.9. så får jag se om detta påverkar. kanske spänner efter nästa pass oxå!

Med hopp om era råd under dagen, Staffan

1,7 cm mellan gaffelpackning och buntband? Du menar att buntbandet är 1,7 från botten? Troligtvis bottnar gaffeln ur redan då. Någon med cbr som säkert vet?

Hur som helst så är nog trycket för lågt, jag får inte pirellislicksen att funka under 2,5 i varmtryck. Dock kör jag på superbike däcken.
Jag aldrig sett några slicks som ska ha så lågt tryck i framdäcken som du kör med.

Höj till 2,3-2,5 varmtryck är mitt tips
 
Är rätt säker på att den är för mjuk om du väger så mycket. Speciellt om du kör originalfjädring.

Nu vet jag inte exakt vad det skijer med en cartridge från hölins och original men Masen här på forumet hade jätteproblem med att den bottnade med Öhlins. Det gjorde den med 2 cm kvar.

Att det sliter mer på vänster sida på gottland tror jag är för att du har några riktigt tuffa svängar åt vänster. En jättesävng där tre vänster blir en. Även den långa som går uppför sliter grymt mycket. Tror inte att den gå kall i alla falll. Snarare tvärt om då du har lite luft och bottnad fjädring. Däcket får ta mycket stryk i dessa vänstersvängar.

Att mäta in häng är i alla fall det första jag skulle göra innan jag började spekulera. Fullt utsräckt till rider sag vill jag veta :tummenupp
 
Hej! Tackar för era tips! har höjt till 2.3-2.4 och slitningen har upphört :) Skall fortsätta jobba med framfjädringen.
Nu behöver jag bara våga lite till! //Staffan.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top