Framdäcket, rear use only..

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Beställde däck på däckonline och skulle kränga på de idag, upptäckte då att det står rear use only på mitt framdäck. Jag har kollat på beställningen och det verkar inte bättre än att jag supit till det när jag beställt, ingen skugga över däckonline alltså.

Det jag undrar är vad som skiljer mellan framdäck och backdäck?

Däcken är bridgestone battlax BT45.

Känns jävligt surt, klarade kortet idag och vill ha ihop hojen så fort som möjligt.

Nån som vill köpa ett battlax BT 45 R i den udda dimensionen 110/90 18?

/Karl

Däcken är uppbyggda olika, ett framdäck är koden i däcket uppbyggt för att klara en inbromsning bäst och bakdacket för att klara axet..

:fyllisar

EDIT: Förlåt, var med kärlek jag "skrev" :krama

Edit2: Grattis som fan till kortet!

Last edited:
Skicka tebax och köp nytt, distansköplagen gäller väll om inte allt för lång tid gått.

Jag har ju dummat mig lite då det var ca en månad sedan jag beställde de. Men man lär sig så länge man lever, kan kanske sälja vidare det till en kille annars försöker jag skicka tillbaka det.

@Kalleman: Tack! Ursäkta om jag verkade sur :krama

Har pratat med däckonline, inga problem att skicka tillbaka däcket eftersom det inte varit monterat. Kommer kanske till en liten avgift, får väl täcka frakt iallafall. Men det är ju okej, jag har ju dummat mig.

/Karl

jävlar tur du inte var bakom lyset när du tog på däcket, då hade du nog inte märkt någon skillnad :va

jävlar tur du inte var bakom lyset när du tog på däcket, då hade du nog inte märkt någon skillnad :va

Nää, men jag hade nog inte märkt nån skillnad när jag kört heller med tanke på att jag bara haft körkortet i 20 timmar :rolleyes:

Men när jag såg rear only use så kan jag ju inte ignorera det.

Skickar tillbaka däcket, däckonlines support var den snabbaste jag stött på. Efter att ha pratat med supporten tog det inte två minuter innan jag fick mail med returpaksedlar, dessutom kommer de och hämtar upp däcket på en tid jag får bestämma. I mailet verkar det som att jag ska få tillbaka hela summan men det är nog för bra för att vara sant, får se vad frakt och den avgiften blir. På supporten verkade det handla om 50-100 spänn men vi får väl se.

Väldigt bra bemötande och jäkligt snabba så jag är väldigt nöjd än så länge. :tummenupp

/Karl

Nu har jag fått det nya däcket och fick en isklump i magen när jag såg det. Det ser ut att vara hälften så brett som bakdäcket i samma dimension, men efter att jag kontrollerat märkningen så stämmer det. Dock är bakdäcket mycket styvare i sidled än framdäcket så det är inte lika ihoptryckt i förpackningen.

Så det verkar ju vara rätt stor skillnad i uppbyggnad på däcken, tur att jag upptäckte mitt misstag.

Ikväll blir det att kränga däck!

/Karl

Så, om man han vänder på det kan han ha det som framost menar du?

så tänkte jag ochså, men fick det förklarat av en expert, det är helt olika uppdygnader av koden, det va inte att rekomendera.

så tänkte jag ochså, men fick det förklarat av en expert, det är helt olika uppdygnader av koden, det va inte att rekomendera.

Är det corden du pratar om? ;)

Jag vet folk som kört med bakdäck fram, det har inte varit några problem. Det blir lite strul när man kör i regn för att mönstret är "fel" men det är trots allt bara gummibitar på en ståltråd.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back