Framdäcket´s tryck mot vägbanan

Bromsbänk ståendes i en vindtunnel :mattias

Absolut inte! Det är ju luftmotståndet som vi vill undvika eftersom det bara blir spekulationer då... Allt handlar ju isf om aerodynamik och det finns som sagt inte två mc/förar-ekipage som är likadana. Helt ointressant diskussion mao...
 
Någon viss person som tidigare varit här på SH har försökt och taget något rekord med att åka på bakhjulet. Typ över 300km/h.
Utan kåpa liggandes på tanken accat upp i fart. När han reser sig upp så går den ju tydligt upp på bakhjulet.
Så till STOR del beror det på luftmotståndet att den reser sig på bakhjulet.
Så mycket DownForce lä man inte få på en MC, men lågt luftmotstånd gör att lyftkraften minskar.

Mats
 
Tycker inte det är så mycket att bråka om. Sätt en våg under framdäcket på en hoj som gör 200 km/h i en bromsbänk...

Även där kommer du att få ett utslag.
All kraft genererar en motkraft.
Den kraft som åtgår för att snurra bakhjulet vrider även hojjen runt bakaxeln.
Någon som ställer upp på att bänka sin hoj stående på en badrumsvåg, utan att spänna fast den?
 
När man bromsar hårt från 90 km/h är trycket under framhjulet 9,5 ton mot vägbanan. Om du själv brakar in i en vägg i 50 km/h så väger du 40ggr din egen vikt.:näsblod
 
sherlock.gif

Hahahaa :D

Absolut inte! Det är ju luftmotståndet som vi vill undvika eftersom det bara blir spekulationer då... Allt handlar ju isf om aerodynamik och det finns som sagt inte två mc/förar-ekipage som är likadana. Helt ointressant diskussion mao...

Men man kan ju inte undvika luftmotståndet, då är ju hela "testet" ointressant, då det talades om en dragbike i 200KM/h.. Påstår du att den hojen inte har något luftmotstånd när den kör nedför strippen? Nää tänkte väl det.. Det man istället borde göra, om man ens orkar bry sig om detta, är att bestämma en given hoj med en normalstor förare, och utgå från det. Visst, det finns inte två exakt likadana MC-ekipage, men lika lite kan någon hoj kan köras i 200km/h utan luftmotstånd, punGt! :fakta
 
Har du aerodynamik som trycker luft uppåt och hoj ned så får du högre tryck ju snabbare du åker.

Har du aerodynamik som gör tvärt om så kör du ett flygplan (lite förenklat).

Har ingen aning om hur aerodynamiken ser ut på sporthojar men är den neutral så är det enda som ökar vid hög hastighet är kraften framåt.

Detta är förutsatt att man bara tar hänsyn till aerodynamiska egenskaper och inte inbromsning etc.
 
7 g, finns ju två sätt o se det på. Pratar vi om vikt, 7 gram, eller tryck, 7 atmosfärers tryck ? Vilken som av dessa låter väldigt konstigt i mina öron. 7 gram o jag skulle bara behöva flytta bak häcken för o vinka med framhjulet. 7 gånger hojens vikt, med en 250 kg tourer, hyfsat jämn viktfördelning skulle det ju ge lite under 1 ton på framhjulet. Nja, kanske, eller ? Inga ingenjörer som känner för o utveckla ?
 
När man bromsar hårt från 90 km/h är trycket under framhjulet 9,5 ton mot vägbanan.

På det viset? Själv är jag rätt övertygad om att framgaffeln skulle bottna om man lastade på 6st volvo V70 ovan på hojen. För övrigt så är inte enheten för tryck en vikt.
 
Även där kommer du att få ett utslag.
All kraft genererar en motkraft.
Den kraft som åtgår för att snurra bakhjulet vrider även hojjen runt bakaxeln.
Någon som ställer upp på att bänka sin hoj stående på en badrumsvåg, utan att spänna fast den?

Självklart menade jag i exemplet inte att bänken "bromsar" mc:n, kan använda exemplet att du bara lyfter upp bakdäcket några mm från backen också, eller att du kör på ett löpband.... Gravitationen är densamma oavsett hur fort massan rör sig framåt. Sjävklart får du en liten centripetalkraft vid gaspådrag men den är försumbar (sålänge bakhjulet löper fritt). Återigen är vi framme vid att allt som spelar någon reell roll är aerodynamiken.
 
På det viset? Själv är jag rätt övertygad om att framgaffeln skulle bottna om man lastade på 6st volvo V70 ovan på hojen. För övrigt så är inte enheten för tryck en vikt.

Kraften är ju inte helt vertikal heller... och som du säger så mäter man inte tryck i kg utan i N/kvadratmeter=Pa (N=m*9.82 (i Uppsala)).
 
Hahahaa :D



Men man kan ju inte undvika luftmotståndet, då är ju hela "testet" ointressant, då det talades om en dragbike i 200KM/h.. Påstår du att den hojen inte har något luftmotstånd när den kör nedför strippen? Nää tänkte väl det.. Det man istället borde göra, om man ens orkar bry sig om detta, är att bestämma en given hoj med en normalstor förare, och utgå från det. Visst, det finns inte två exakt likadana MC-ekipage, men lika lite kan någon hoj kan köras i 200km/h utan luftmotstånd, punGt! :fakta

Precis! Hela testet ÄR ointressant då det inte går att yttra sig generellt om tryck mot vägbanan hit och dit... Hade frågeställningen varit specifik för en viss mc-modell, med andra specifierade parametrar så hade det ju gått att räkna på eller att testa empiriskt. Som frågan/påståendet i tråden är ställt så blir ju bara svaret= Det beror på ekipagets aerodynamiska förutsättningar! (meningsfull tråd).. DubbelpUnGt!!
 
Talades bara om att köra i över 200 km/h.

Alltså saknas det alldeles för många parametrar för att ens kunna säga om det är rätt eller fel.

vad man dock kan säga är att SKULLE det vara 7 gram tyngd på framdäcket skulle du i princip inte ha något fäste alls att styra med. altså stämmer det inte på en vanlig motorcykel som man kör på normal gata då den skulle gå rakt fram oavsett kurvor mm.
 
Hahaha!
Hur var det nu den här tråden börgade?En jobbarkompis kompis som kör dragbike hade hävdat att en MC bara hade 7grams tryck på framhjulet i 200blås...Är det bara jag som tycker det låter som det blivit lite missuppfatningar på vägen?Han kanse råkade säga nåt om att det var lite vingligt i 200 blås med bara några grams tryck på framhjulet (helt rimligt under acceleration), och någon oinsat som inte riktigt förstog vad han menade berättade för sina kompisar att en motorcyckel minsan bara hade 7 grams framhjulstryck i 200, när någon invände sej mot det påståendet så angavs källa till den dragracingkörande kompisen som en garant för det riktiga i påståendet=)
 
Hahaha!
Hur var det nu den här tråden börgade?En jobbarkompis kompis som kör dragbike hade hävdat att en MC bara hade 7grams tryck på framhjulet i 200blås...Är det bara jag som tycker det låter som det blivit lite missuppfatningar på vägen?Han kanse råkade säga nåt om att det var lite vingligt i 200 blås med bara några grams tryck på framhjulet (helt rimligt under acceleration), och någon oinsat som inte riktigt förstog vad han menade berättade för sina kompisar att en motorcyckel minsan bara hade 7 grams framhjulstryck i 200, när någon invände sej mot det påståendet så angavs källa till den dragracingkörande kompisen som en garant för det riktiga i påståendet=)


hmm..du ta och läs mitt inlägg igen..långsamt denna gång..
 
Orkade inte läsa hela tråden igen, bara det ursprungliga inlägget.Vad är det du tycker jag har missat?Jag tycker fortfarande att det är den logiska förklaringen.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top