Framdäcket´s tryck mot vägbanan

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Satt och pratade motorcyklar med några arbetskamrater idag.

En av dem frågade mig om jag visste vad framdäcket hade för tryck mot vägbanan vid över 200 km/h.

Ingen aning svarade jag. 7 g svarade han.
7 g..?

En kompis till honom hade sagt detta som kört dragracing.

Jag tycker att det låter hiskeligt lite..
 
Trycket måste ju bero på de allmänna aerodynamiska egenskaperna hos hojen + förare samt acceleration och en massa olika andra egenskaper hos hoj och väg.
så 7g (antar gram) är knappast rätt annat i något enstaka fall och tidpunkt.

ligger du i 200 och bromsar lite lätt så kommer ju hojen att sätta sig bra mkt mer än några gram, gasar du så vill ju däcket lämna marken helt.
så jag tror inte man kan säga att det är ett visst värde annat än om man specar ner det väldigt hårt.
 
I dragracing möjligen, under acceleration alltså. Annars skulle man ju halka om kring som en tvål i alla kurvor.
 
Trycket måste ju bero på de allmänna aerodynamiska egenskaperna hos hojen + förare samt acceleration och en massa olika andra egenskaper hos hoj och väg.
så 7g (antar gram) är knappast rätt annat i något enstaka fall och tidpunkt.

ligger du i 200 och bromsar lite lätt så kommer ju hojen att sätta sig bra mkt mer än några gram, gasar du så vill ju däcket lämna marken helt.
så jag tror inte man kan säga att det är ett visst värde annat än om man specar ner det väldigt hårt.

Talades bara om att köra i över 200 km/h.
 
Alla vet väl att om man gasar nog mycket så kan hojen resa sig och framhjulet tar inte ens i backen. Om man antar att det är konstant hastighet vi talar om så är trycket mot backen exakt lika mycket som det är när mc:n står still. Den väger inte mer för att den är i rörelse. Om vi gör det enkelt för oss och antar att hojens masscentrum är mitt emellan hjulaxlarna så är vikten på varje hjul exakt hälften av hojens vikt.
 
Om man antar att det är konstant hastighet vi talar om så är trycket mot backen exakt lika mycket som det är när mc:n står still.

Tror inte det där håller riktigt... :va Kroppen tar ju vind - Lite överdrivet, tänk en fallskärm fäst i styret och hojen går i 200, borde bli lyftkraft fram av det, tycker jag...:confused:
 
Om man antar att det är konstant hastighet vi talar om så är trycket mot backen exakt lika mycket som det är när mc:n står still. Den väger inte mer för att den är i rörelse. Om vi gör det enkelt för oss och antar att hojens masscentrum är mitt emellan hjulaxlarna så är vikten på varje hjul exakt hälften av hojens vikt.

Är den verkligen det? Ökar inte trycket mot vägbanan med högre hastighet...?
 
7 gram verkar otroligt lite. Gissar att hojen skulle vilja stegra sig på varje retur från dämparen, och den jobbar ju en del. Borde bli svårt att svänga med så lite grepp dessutom.
 
Tror inte det där håller riktigt... :va Kroppen tar ju vind - Lite överdrivet, tänk en fallskärm fäst i styret och hojen går i 200, borde bli lyftkraft fram av det, tycker jag...:confused:

Man får ju välja vilka parametrar man ska ta med. Det beror ju också på var på jorden du befinner dig också eftersom dragningskraften är olika på olika ställen. Men om vi håller oss till det som vi har koll på så "håller" det. Ska man ta med vinden så måste man ju också skilja på vilket kåpset man kör med och jadi jada.

Är den verkligen det? Ökar inte trycket mot vägbanan med högre hastighet...?

Nä, varför skulle det göra det? Egentligen tror jag det är kraften på hjulen du menar. Yttrycket mellan väg och däck ökar pga däcket har en så liten yta i kontakt. Men detta beror mer på vilken profil du har på ditt däck.
 
Last edited:
Kanske inte helt applicerbart och jag vet inte om det var luftströmmen som var orsaken. Men, jag satte in en väldigt stark motor i en Saab V4 en gång för måånga år sedan och stack ut på motorvägen. blev naturligtvis tvungen och maxa den direCkt. Det blev en väldigt obehaglig upplevelse då bilen omkring ca 180 - 200, kan inte vara riktigt säker då mätaren var i botten ett par tusen varv tidigare, började att ta över styrningen helt själv!! Jag bara "flög med" den började vandra fram och tillbaka på vägen och blev extremt känslig på rattutslaget. Såpass att jag blev fullständigt vettskrämd. Sekunder efter det så skar motorn så det blev aldrig ett nytt försök i de hastigheterna. Men min "känsla" säger mig att bilen nästan försökte "lätta" från marken. Och jag vet med säkerhet att marktrycket blev betydligt mycket mindre än normalt. Men om detta skulle vara applicerbart på en MC.. Ingen aning.
 
Kanske inte helt applicerbart och jag vet inte om det var luftströmmen som var orsaken. Men, jag satte in en väldigt stark motor i en Saab V4 en gång för måånga år sedan och stack ut på motorvägen. blev naturligtvis tvungen och maxa den direCkt. Det blev en väldigt obehaglig upplevelse då bilen omkring ca 180 - 200, kan inte vara riktigt säker då mätaren var i botten ett par tusen varv tidigare, började att ta över styrningen helt själv!! Jag bara "flög med" den började vandra fram och tillbaka på vägen och blev extremt känslig på rattutslaget. Såpass att jag blev fullständigt vettskrämd. Sekunder efter det så skar motorn så det blev aldrig ett nytt försök i de hastigheterna. Men min "känsla" säger mig att bilen nästan försökte "lätta" från marken. Och jag vet med säkerhet att marktrycket blev betydligt mycket mindre än normalt. Men om detta skulle vara applicerbart på en MC.. Ingen aning.

Det kan säkert stämma. Tittar du på F1 så finns det ju vissa bilar som sticker upp i luften och voltar när dom får vind under sig. Flyger ju på samma sätt som om man kastar ett kort. Men det är ju åter igen olika från bil till bil osv. MC bör vara mindre påverkad av vind på det sättet. Men även där skiljer det ju mellan individerna.
 
Men om detta skulle vara applicerbart på en MC.. Ingen aning.
Inte riktigt, en mc har inte samma aerodynamik som en Saab 96. I övrigt tar jag inte ställning i frågan då den innehåller för många variabler. Däremot går det säkert att avge ett generellt svar men det är rätt svårt på ett forum där man hela tiden blir utsatt för "om, utifall, men jag, när vi" och så vidare i all oändlighet.

Allmänt resonerat vid körning rakt fram så ger accelerationen mindre tryck på framdäcket och mer på bakdäcket. Samtidigt har man på sporthojar speciellt, kåpa utformad för att få bort vind från föraren vilket gör att den i viss mån ökar marktrycket. Samtidigt ökar diametern på däcket och kontaktytan minskar. Olika beroende på typ av däck... Enklaste matten ger = i närheten av som stillastående. Annars ska man mäta eller räkna på specifika fall.

Om man tänkar på idealet, med fördelningen 60 bak och 40 fram så borde de flesta hojar som ligger nära det stillastående även ha ungefär samma fördelning under lätt acceleration (200 km/h är alltid en lätt acc mht luftmotstånd osv).

Men det är fortfarande bara resonemang med teorier bakom...
 
Last edited:
Framhjulet har väldigt lite viktbelastning i fart.
7 gram i 200 knutar är dock struntprat.
Jag har dock kört en streetfightad retta som framhjulet lättade på i 270 jämn fart (mätarfart).
Moderna sporthojjar behöver sina kåpor för att skapa "downforce" och minska luftmotståndet.
Äldre hojjar klarar sig på längre hjulbas.
 
Det är fullständigt omöjligt att uppge en viss siffra som gäller för alla cyklar. Det handlar om aerodynamik och varje motorcykel (obs jag säger motorcykel och inte ens modell) är unik eftersom det inte finns två identiska förare.

Vänder man en formel 1-bil upp och ner i en vindtunnel så klistras den mot taket i vindhastigheter omkring 200 km/h eftersom alla upp och nedvända spoilers och vingar, som är konstruerade för att generera downforce, då helt plötsligt fungerar som vingar på ett flygplan, d.v.s. de ger lyftkraft.

Framhjulet på en motorcykel som är platt som en vägg i framkant och färdas i konstant hastighet av 200 km/h utövar exakt lika stort tryck mot marken som om den står stilla. (Centrifugalkraften som påverkar cykeln, som faktiskt snurrar runt jorden åt vilket håll den än kör, påverkar tyngden endast med nån tusendels promille.)

Kanske inte helt applicerbart och jag vet inte om det var luftströmmen som var orsaken. Men, jag satte in en väldigt stark motor i en Saab V4 en gång för måånga år sedan och stack ut på motorvägen. blev naturligtvis tvungen och maxa den direCkt. Det blev en väldigt obehaglig upplevelse då bilen omkring ca 180 - 200, kan inte vara riktigt säker då mätaren var i botten ett par tusen varv tidigare, började att ta över styrningen helt själv!! Jag bara "flög med" den började vandra fram och tillbaka på vägen och blev extremt känslig på rattutslaget. Såpass att jag blev fullständigt vettskrämd. Sekunder efter det så skar motorn så det blev aldrig ett nytt försök i de hastigheterna. Men min "känsla" säger mig att bilen nästan försökte "lätta" från marken. Och jag vet med säkerhet att marktrycket blev betydligt mycket mindre än normalt. Men om detta skulle vara applicerbart på en MC.. Ingen aning.

Varför tror du att SAAB använt sina stridsflygplan i reklamen? ... :)

Titta på en SAAB V4 i profil och jämför med en vinge .....
 
Last edited:
Framhjulet på en motorcykel som är platt som en vägg i framkant och färdas i konstant hastighet av 200 km/h utövar exakt lika stort tryck mot marken som om den står stilla. (Centrifugalkraften som påverkar cykeln, som faktiskt snurrar runt jorden åt vilket håll den än kör, påverkar tyngden endast med nån tusendels promille.)

Ställ en ölburk på bordet.
Låtsas att det är en MC.
Simulera luftmotstånd genom att peta på burken.
Den lättar i framkant.
 
Downforce på en MC är minimal jfr med en sportbil.

sherlock.gif
 
Som nämnts är det trams att komma med ett fixt tal på vikten eftersom det är för mycket som påverkar.
Tänk efter ... om du står still med hojen och har framhjulet på en våg, hur gör du för att få 7 grams belastning på vågen?
Jo du får lyfta, t ex i styret. Vad händer då? Jo framgaffeln dras ut till nästan sin fulla längd.
Hur ser en hoj ut som kör 200 km/h? Ja inte är framgaffeln fullt utdragen iaf ... :)
 
Som nämnts är det trams att komma med ett fixt tal på vikten eftersom det är för mycket som påverkar.
Tänk efter ... om du står still med hojen och har framhjulet på en våg, hur gör du för att få 7 grams belastning på vågen?
Jo du får lyfta, t ex i styret. Vad händer då? Jo framgaffeln dras ut till nästan sin fulla längd.
Hur ser en hoj ut som kör 200 km/h? Ja inte är framgaffeln fullt utdragen iaf ... :)

:tummenupp Så är det om man gör som man ska, lägger sig ner i högre farter och sitter mer upprätt i lägre farter.

På min hoj märker man tydligt att det är så. Sitter jag upp i högre farter (konstant fart) blir den mycket "lättare" fram men så lätt som 7g tror jag inte på. Det finns ju dessutom många andra fördelar med att "lägga" sig ner i högre farter.:D

Låt oss säga att man i 200 skulle ha 7g på framhjulet i konstant hastighet hur skulle man då få stopp på hojen med hjälp av frambromsen ?

Max bromskraft = friktionskoeficienten x normalkraften (7g ?)

Visst om man släpper gasen och inte kopplar ur så man får motorbroms och därmed mer tryck på framhjulet men det är ju ändå handbromsen som är effektivast.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top